Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg tror det er helt riktig, samtidig som jeg ikke kan se en revolusjon innenforbi automatisering, men det skjer kanskje mer i det skjulte enn det man som forbruker klarer å se. Merker jo det er like mange folk i butikken selv om ingen sitter i kassa lenger. Arbeidskraften blir da istedet brukt på å fylle på varer og andre slike arbeidsoppgaver. Men det er nok ikke slik i alle bransjer, mange av jobbene som var der pre-Covid sier de jo aldri vil komme tilbake, uten å peke spesielt på hvilke yrker dette gjelder. Det er også stor mangel på trailersjåfører og båtmannskap, så ikke alle jobbene på “gulvet” har forsvunnet (i allefall ikke før Amazon får dreis på droneleveringene sine)… :blush:

2 Likes

Dette er neppe et særnorsk fenomen. Slikt som dette skaper ubalanse i arbeidsmarkedet og er nok mye av årsaken til at arbeidsledigheten fortsatt er høy.

I en situasjon som vi har nå så vil nesten alle rope om mer penger til seg selv, for alltid, for å “kompensere” - så lenge noen får noe, lenger enn de selv får støtte.

Finnes ikke noen fasitsvar på hvem som skal få støtte hvor lenge, dette er hva vi velger politikere til - å ta beslutning på vegne av fellesskapet, mens media gir plass til alle som er misfornøyde, uansett hva man velger.

2 Likes

Jeg lagde egentlig innlegget for å illustrere hvorfor man har høy arbeidsledighet samtidig som det er vanskelig å få tak i folk.

Edit det er vel kanskje det som gjør meg optimist for det neste året. Det kommer til å være sektorer som gjør det knallbra og andre som gjør det ræva. Men over det neste året vil folk flytte over fra ræva til knallbra sektorer som burde gi muligheter for noen bra aksjevalg.

5 Likes

Ny standard?

image

4 Likes

Morsomt å se at forrige “konsolidering” endte likt som de før der, med en skikkelig hopp opp i kurs. Forrige gang OSEBX var under den langsiktige trenden så endte det med at markedet fortsatte oppover til langt inn i januar før det ble en måned med konsolidering gjennom slutten av januar og februar. Repeat i år også? Også blir Q4-tallene avgjørende for veien videre?

… nå skal det sies at USA vel fortsatt ikke har noe budsjett eller varig heving av gjeldstaket. Det avgjøres i slutten av denne eller starten av neste måned. Kan fint bli litt hikke rundt det. Samtidig, at de klarte å bli enige om en infrastrukturpakke nå med noe støtte fra republikanerene er vel kanskje et tegn på veien videre?

:open_mouth:

#Throwbacktuesday

3 Likes

inflasjon :arrow_heading_up:

Btw : Høyeste CPI siden 1982

:joy::joy:

Ting har konsekvenser…

5 Likes

bilde

2 Likes

At man tror ved å printe så mye penger ikke skal gi inflasjon er faen meg for dumt. Generasjonen min kommer til å bli fucked av denne pengeprintingen. Faen ass. Får gamble mer på krypto, og håpe at jeg treffer jackpot.

4 Likes

De samme idiotpolitikerne som har skapt denne situasjonen, kommer til å bli gjenvalgt for å løse opp i den.

4 Likes

Powell ikke bullish nok? Ut med powell og på med printeren for full guffe igjen? @anon80503862 tanker?

Anbefaler denne

Som diskutert her inne før. Hva er neste unnskyldning for å printe mer mer mer?
:point_down::point_down::point_down:

1 Like

Helt standard at demokrater ønsker en demokrat, og republikanere ønsker en republikaner, i alle maktposisjoner som finnes. Powell er en republikaner, helt standard at demokratene ønsker en demokrat der, og ergo ikke ønsker å gi ham ny tillit.

Lael Brainard er ett helt ok valg, men hun er sterk tilhenger av å stimulere økonomien, og å regulere alt innen finans mer. Om man syntes det er bra, så er det sikkert ett helt ok valg. Jeg har ikke noe spesielt negativt å si om prosessen (demokrater velger seg en demokrat), eller personen (hun virker oppegående og smart). Jeg er negativ til retningen når det gjelder at man skal løse problemer med enda mer stimulanse, men hvem bryr seg? Realitetene rundt inflasjon vil vise seg neste år, og uansett hvem som styrer når vi er 12 måneder fram i tid så vil de være tvunget til å ta hensyn til realitetene.

Og realitetene vil inkludere mellomvalget neste år. Hvor Biden kan bli vingeklippet og bli stående igjen som en hjelpeløs sau som får gjort null og niks hvis demokratene taper, slik det ser ut til i dag. Så å utnevne en demokrat som kanskje, muligens, er villig til å gjøre ting som gir en kortsiktig boost kan være ett smart politisk valg framfor å utnevne en republikaner (Powell) hvor man ikke kan forvente noen politisk støtte utover hva som allerede er gjort.

The Guardian, og Stiglitz, begge er 100% demokrater, og driver med både seriøse artikler men også propaganda ut fra hva de tror vil tjene det demokratiske partiet. I dette tilfellet så vil jeg tro at begge tingene du siterer, og en haug med andre artikler rundt temaet, først og fremst er opptatt av hva som tjener det demokratiske eller republikanske partiet. Dette er rett og slett en politisk utnevnelse til en av verdens viktigste maktposisjoner, og de fleste som kommenterer dette er mer bekymret for at det politiske partiet de støtter ikke optimaliserer makten for sitt parti, framfor en genuin interesse for hvilken person som passer best i rollen.

Ingen hemmelighet at progressive demokrater ønsker at sentralbanken i USA skal gå inn for planøkonomi, i god marxist-stil, og lage flotte 5 års planer for klimakamp, kvinnekamp, osv. Men, det mandatet har de ikke flertall for i kongressen til å gi FED, så det bekymrer meg ikke spesielt mye at noen har våte drømmer om at sentralbanker skal løse klimakampen når politikere ikke klarer det.

Og Brainard er kanskje 1 000 ganger bedre enn Omarova, og nesten uansett hvem Biden utnevner så vil republikanerne hate personen, så jeg ser egentlig ikke helt problemet med å utnevne henne.

2 Likes

Dette er ikke standard. Det er nytt av de siste årene vil jeg si. Ikke når det er snakk om sentralbanksjefen. Veldig synd og. At det er blitt politisk over alt.

1 Like

Inflasjon Juli 2020 - Juli 2021:
image

Inflasjon September 2021 - September 2021:

Vi fikk akkurat 6,2% for oktober. Noen som tror at den blir vesentlig lavere for november, desember, januar, februar? Husk at den måles mot måneder i 2020 hvor inflasjonen var godt under 2%.

Som jeg har vært inne på før, det er april / mai hvor man an begynne å få panikk. For da måles ikke inflasjonen mot lav inflasjon 12 måneder tidligere, den måles mot høy inflasjon 12 måneder tidligere. Og hvis det fortsatt ser eksplosivt ut, så forventer jeg at neste sommer i USA gir masseopptøyer og sivil uro i store deler av landet.

2 Likes

Jeg er enig i at det er synd, men det er realitetene nå. Ikke bare er alt politisk, men alle er klar over det.

Har nesten ikke sett noen bry seg spesielt om Durham og Danchenko. Burde vært en megaskandale, men alle på høyresiden støttet Trump uansett, og ingen på venstresiden bryr seg om å diskutere det en gang. For det er ikke nyheter som er verdt å diskutere at …

Jeg ser på dette som den nye virkeligheten, og jeg forventer at demokratene utnevner demokrater, og republikanere utnevner republikanere, og at alle snakker om “verdens undergang” hver gang det skjer. Uten at noe spesielt endrer seg.

Heldigvis har man fortsatt noen moderate i begge leire som motsetter seg de mest ekstreme og tullete utnevnelsene. Men gi det 10 år og så tenker jeg de er borte også. Det eneste vi trenger er at Trump blir gjenvalgt, eller en like “flott” type fra venstresiden blir president.

1 Like

Mange som er interessert i Hunter Bidens laptop og Ashley Bidens dagbok. Samt Hillarys Russiagate bestilling. Bare ikke de vanlige mediene.

Infrastrukturpakken ble vedtatt på tross av at noen demokrater stemte mot. Fordi noen republikanere stemte for. Men så hadde de nok fått sine innspill godkjent.

Infrastrukturpakken var ett samarbeid mellom demokrater og republikanere. Både i senatet og huset hadde man støtte fra begge partier. Senatet vedtok det tidlig i august, så det tok 4 måneder ca fra demokrater og republikanere i senatet var enige, til man klarte å få nok stemmer i huset til å støtte pakken. Utgangspunktet for diskusjonene var også en gruppe moderate fra begge partier som diskuterte seg fram til ett forslag som begge partiene kunne støtte deler av.

Når det kommer til budsjettet har demokratene fra dag en sagt at det er helt uaktuelt å samarbeide med republikanere, og de skal kjøre ett 100% partisk budsjett. Det kan man være enig eller uenig i om er lurt ut fra hva man tror om partiene der borte, men man bør være forsiktig med å trekke likhetstegn mellom infrastrukturpakken - som kom som ett resultat av at man samarbeidet på tvers av partiene - og budsjettet - hvor demokratene har sagt at enhver form for samarbeid er uaktuelt.

Og de begynner å få hastverk pga gjeldstaket, som republikanerne var med på å utsette men samtidig advarte om at demokratene ikke kunne forvente at republikanerne var med på å utsette det enda en gang. Så lenge demokratene insisterer på å ikke samarbeide om budsjettet.

2 Likes