Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

@pdx; kan du legge denne live i headeren til forumet :sunglasses: (Hvis den kan hentes fra et sted
)

4 Likes

Hittil har ikke den mÄleren vÊrt god i det hele tatt. Ikke utfra hva jeg har sett i hvert fall.

Jeg kjÞper jo argumentet Ä kjÞpe nÄr blodet renner i gatene. Men denne indikatoren forteller ikke godt nok dette syntes jeg.

1 Like

Hva er galt med den?

1 Like

Den har ikke vĂŠrt god til Ă„ calle bunn.
Ser du bildene jeg postet lenger oppe i trÄden sÄ gÄr den all over the place hele tiden.
Og spesielt siste tiden er det ekstra vanskelig, for vi har vÊrt vand til null frykt. Men mÄleren her har likevel mange ganger siste tiÄrene vist frykt pÄ lave nivÄer.
Dvs vi burde gÄtt i minus pÄ skalaen om det skulle vÊrt likt.

1 Like

Yep, det er nÄr sentiment skifter som er interessant.

MĂ„tte oppdatere fram til 21 desember.

S&P 500 PE Ratio

Kilder.
https://www.macrotrends.net/2577/sp-500-pe-ratio-price-to-earnings-chart
http://www.multpl.com/table?f=m

2 Likes

Den har ikke som oppgave Ä hjelpe folk med det heller. Den har en funksjon: mÄle sentiment. Bruk den til det, eller la vÊre.

2 Likes

Lol, det var poenget mitt.
Jeg sa til de andre det ikke fungerte som timing.

Jeg oppfattet det som at du mener at den ikke har vĂŠrt god (?)

Ja ikke god til time med

1 Like

Godt med tyngdekraft pĂ„ NASDAQ nÄ  :slight_smile:

image

Innertier

3 Likes

Denne lenket @anon80503862 til tidligere i uken, den var skikkelig bra!
Oppdaget nÄ at du ikke er Insider, om du er interessert i makro anbefaler jeg Ä bli med.
Jeg er omtrent kun pÄ chat for tiden og veldig mange andre ogsÄ er med pÄ Ä diskutere makro osv der.
Er sÄ mye smÄting gjennom dagene at det blir liksom ikke slik at jeg tenker pÄ Ä skrive en hel post om noe, men tar det pÄ chat. Blir mye rot i en trÄd om skal skrive alle smÄting der.
Totalt sett har det faktisk blitt helt utrolig mye informasjon som har blitt diskutert pÄ insider chatten
 SÄ der har man jammen meg fÄtt valuta for pengene siste tiden.
Glemmer nesten av at jeg deler sÄ mye informasjon pÄ insider chat, men sÄ er det kun et fÄtall som faktisk fÄr det med seg. Er jo ikke alle insiderne engang som leser gjennom, selv var jeg insider veldig lenge uten Ä vÊre innom chatten engang. Tok lang tid fÞr jeg ble fast bruker, men nÄ er jeg veldig aktiv.
Litt synd sÄ mye informasjon nÄ forsvinner i chatten i stedet for Ä bli lagret pÄ krakktrÄden evt her, men slik har det bare blitt :disappointed_relieved:

Har vel uansett gjort mitt for Ä advare alle om det som nÄ skjer, men burde egentlig holdt oppe trykket pÄ krakktrÄden. Bare fÞles rart ut nÄr det er snakk om sÄ kortsiktige eventer/dag til dag nyheter i stedenfor lengre perspektiv slik jeg brukte trÄden til. Det var jo tross alt forberedelser til krakk det handlet om, nÄ krakker det jo :laughing:

3 Likes

Indexene har falt mye de siste ukene, men stÄr det egentlig sÄ ille til med markedet, eller er dette bare en korreksjon ned til hoved-trendlinja? Tenk logisk over dette hvis du har sittet hele veien ned; Hele 2018 sÄ har avstanden vÊrt ekstremt lang ned til den lange trendlinja. Det som har skjedd nylig er at vi brÞt den korte (2016-2018). NÄ nÊrmer vi oss faktisk den lange (2009-2018) og hva ser vi pÄ sosiale medier? full panikk.

En annen ting jeg har lagt merke til er at store penger gÄr inn i gull, og formasjonene i diverse metall-aksjer ser meget bullish ut. Hvorfor nevner jeg dette; jo fordi gull sjelden gÄr opp nÄr markedet krakker, men nÄr frykten er stor FØR det krakker. ELLER under en midlertidig korreksjon. SÄ hva sier dette mest sannsynlig om situasjonen nÄ? Jo at vi enten skal ha et lettelsesrally fÞr det krakker, eller at vi skal konsolidere over lengre tid hvor usikkerheten er stor, fÞr vi bryter opp og setter ny all time high utover 2020 tallet.

3 Likes

Per definisjonen er et krakk et plutselig og stort fall i aksjemarkedet, typisk over en dag eller to. Markedet som helhet (SPY / MSCI World) er ned ca 12-15% fra toppen, og varigheten pÄ dette har vÊrt omkring 80-85 dager. Vi begynner Ä nÊrme oss et bear marked (20% fra toppen).


Det er enkelte aksjer der ute nÄ som virkelig begynner Ä bli billige. Eksempelvis Apple. P/E 12.55 P/E 2019: 10.70 P/EG: 1 Earnings Yield: 8% ROIC: 21.80% Debt to Equity: 1 - P/E pÄ 12.55 ser ut som feilprising gitt at SP500 handles pÄ 16x ish og dagens rentenivÄ.

Bank Norwegian er nÄ ogsÄ priset til null vekst neste Ärene, hvor du fÄr en avkastning pÄ investert kapital pÄ: 15,4% (100/P/E) gitt at de har en inntjening pÄ 9.67 i 2019. Konsensus av analytikere venter 10.7 i fÞlge Thomson Reuters.

En annen kuriositet er at Berkshire Hathaway begynner Ä nÊrme seg P/B 1.2, hvor styret har vedtatt at det kan kjÞpes tilbake aksjer. Etter mine beregninger vil P/B 1.2 tilsvare en kurs pÄ $273.482, handles nÄ pÄ $288k. Spennende Ä se om Berkshire vil gjÞre det om aksjen kommer ned dit.

Mulig dette innslaget er til nytte for noen:

Hysterisk morsom og dypt skremmende fintwitter i kveld. Minuchkin har lykkes i Ä sÄ tvil om likviditen i markedet. GG!

1 Like

Gresk. Hva er det du snakker om her? “fintwitter”? " Minuchkin har lykkes"?

Fintwit er Karl Oscar og andre som twitrer om sin bransje. PÄ samme mÄte som Cordoba & Co innen biotech er biotwitter.

Det andre:

4 Likes

:santa: