Diskusjon TriggereNy! Porteføljer

Makro, indeks, valuta

Synes vi burde ha en tråd til å se og diskutere de litt større linjene.

USD svekker seg - hva tror dere om utviklingen videre?

Grafene viser 1 år. Har lagt inn SMA50

EUR/USD

USD/NOK

USD/SEK

Alt USA eksporterer har blitt rundt 20% dyrere de siste fire månedene. Det er noe som påvirker eksporten fra USA ganske kraftig. Det merkes best på varer med høy verdi/kort omsetningstid, som f.eks prosessorer. Jeg tror USA vil gå på en smell hvis dollaren holder seg så høy som nå, og vil derfor komme med tiltak for å få den ned.

Aner ikke noe om tidsaspektet på det jeg nevnte over, og om det evt vil lykkes.

Du kan se hvordan dollarkursen nesten direkte slår ut i prisen på prosessorer her:

USD kraftig ned i dag… spennende å følge utviklingen videre. Kan bli nervepirrende for europa dette :slight_smile:

USD/SEK tester SMA100 - Mitt tips: OMX / DAX / OBX bjørner er kanskje ikke dumt nå.

USD/SEK: Støtte på SMA100 denne gangen, nå blir det spennende å se om den snur ned igjen rundt SMA5 i første omgang eller SMA50 i annen omgang. Regner med høy volatilitet nå, men hvilken retning blir spennende å se, og avgjørende for børsen og hvilke aksjer og regioner som blir vinnere og tapere.

Er dollarfesten over for denne gang??

http://www.nasdaq.com/article/currencies-dollar-extends-losses-on-soaring-us-trade-deficit-20150505-00901

Stort underskudd i handelsbalansen:

You heard it here first…

USD fortsetter å krakke seg nedover :slight_smile:

Lurer på hvor langt ned vi skal. Kommer vi til å se 6-tallet igjen? Jeg tror USA vil slite veldig med dollarkurs på 7-8kr eller 1,15 EUR. Tror vi skal tilbake til ca 1,30 EUR igjen. Det er ikke morsomt å være eksportør når varene dine på 3-4 mnd ble 20% dyrere.

USD svekker seg mot NOK, men er fortsatt sterk mot EUR. Det begynner å gjøre utslag i prisene på kapitalvarer som f.eks CPU-er her i Norge.

Ja, USD fortsetter ned…synd at jeg ikke spekulerer i valuta :slight_smile:

Valutaspekulasjon er et nullsum-spill som det er fort gjort å tape utrolig mye på. Først og fremst fordi man blir “lurt” til å geare helt sinnsykt. Vet om en som ikke helt skjønte tegningen og hadde et papirtap på 40mnok. Det var før dollaren gikk i været nå før nyttår. Vet ikke om han mistet resten av pengene der, tok tapet eller ble sittende igjen med kjempegevinst. Det er litt som å gå all-in i Starbreeze i dag med 50% belåning.

Ja, det gjelder å være forsiktig

Kanskje interessant for den som ikke tror på børsen de neste 1-2 årene?

“Paulson is sticking with gold even though it’s proven to be a fickle asset. The metal swung between gains and losses more than 10 times in 2015, gyrating as traders tried to nail down the timing of U.S. interest-rate increases. Other investors have stayed away. Holdings in the SPDR Gold Trust that the billionaire prefers are down about 7 percent in the past 12 months, and tumbled 31 percent in two years.”

Edit:
Eller er Bitcoin det nye gullet?

Uansett greit å være forsiktig:

Interessant om valuta, penger og gull

Sammenlignet med 1. kvartal i fjor, gikk nettoinnvandringen
blant statsborgere fra de typiske arbeidsinnvandrerlandene Polen,
Litauen og Sverige ned med henholdsvis 28, 51 og 60 prosent i årets tre
første måneder.

Det er vel et tegn på at vi får litt dårligere tider framover ettersom det er vanskeligere å få seg jobb.

USD styrker seg igjen, spesielt mot EUR.

Bra jeg ikke spekulerer i valuta :slight_smile:

Veldig bra å ikke spekulere i valuta. Det er jo nesten idiotisk å spekulere i. Hadde vært vanskelig å få noen til å spekulere i aksjer som gradvis ble mindre verdt over tid (pga inflasjon). Mao, ikke engang et nullsumspill.

Her ser dere USD/SEK i grønt og OMXS30 (stockholmsbørsen) i gult. Snakk om korrelasjon! Dette er en av grunnene til at jeg har begynt å vekte meg litt ned spesielt blant svenske aksjer nå - mye av oppgangen er jo ren og skjær valutadoping, og resten er rentedoping.

Brytes tidligere bunn ser det ikke bra ut teknisk:

Hellas ønsker å utsette betalingene: