Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Takk for et informativt innlegg, som altså viser at:

2 Likes

Jeg har tidligere vist at det er en sterk sammenheng mellom verdens viktigste rente, den amerikanske 10-åringen, og prisen på kobber.

image

Grunnen til at den amerikanske 10-åringen er betegnet som verdens viktigste rente:
image

Og som mange sikkert har fått med seg har har den amerikanske tiåring steget endel etter FEDs rentekutt, ikke sunket slik kanskje noen ville tenkt etter et rentekutt.

Mao teoretiske rentekostnader for nye lån minus 0,5%, mens praktiske og reelle rentekostander +0,2%, siden FEDs beslutning

Hvis det skulle være slik at prisen på kobber fortsatt er korrelert, slik det historisk har vært, med bedriftenes lånekostnader, så er det selvsagt interessant at prisen på kobber har økt med nesten 14% på noen uker

Også verdt å merke seg at korrelasjonen mellom kobberprisen og 10-års renta har vært veldig god siste året, men nå henger enten 10-års renta etter, eller så bør kobberprisen kraftig ned.

4 Likes

Det forandrer ikke på det faktum at utviklingen er laber de siste årene

Men, ser du de siste månedene? Faktisk nesten det siste året. Solid oppgang. Greit å kunne snu kappa etter vinden? Ta Fing, der gikk du inn etter elendig utvikling. :sunglasses:

Kjempeinteressant. Jeg skrev opprinnelig om Sveriges rentekutt, og pekte på noen effekter av det “den siste tiden”, ikke “de siste årene”, som visstnok ikke var noe å trakte etter. Børsen er åpen mer enn en gang i året.
Jeg begynte helt ærlig å skrive på denne tråden i stedet for “fest-tråden” for å slippe å lese innleggene fra deg og havana.

2 Likes

Litt spesielt at du har valgt en tråd-serie som jeg startet i sin tid i så fall :upside_down_face:

2 Likes

Frankrike, cpi september på 1,2 %, mot 1,6 % konsensus, begynner å bli lovlig lavt… eu-harmonisert 1,5 %.

2 Likes

Ehh, det var svært lavt? Kan bli en svært bratt nedgang i ECB sin rente? :thinking:

To kutt allerede i år, men jeg ser for meg at de kommer til å kutte mye hardere framover?

https://www.ft.com/content/3e8bb08a-88b3-4579-b7ed-498e7b753120

2 Likes

Ja, vi får se hva de andre landene har å bidra med. Sjansen for nytt rentekutt økte til 70% , dax i ATH etter tallene ( men ikke cac40).

Her hjemme, så er arbeidsledigheten fortsatt svært lav:

Blir interessant å se om vi klarer å sysselsette ukrainerne, mange av dem faller inn under denne målingen snart.

1 Like

Har noen ukrainske barn (med foreldre) i barnehagen og barna kan godt norsk og har norske venner og foreldrene går det nå greit an å holde en samtale på norsk sammen med. Moren til hun ene jeg pratet med hadde nå vært på en jobb i regi av NAV og hadde nå en vanlig jobb, men den stemte ikke overens med utdannelsen hennes da. Språk var nok et problem i starten, men det burde for mange løse seg rimelig greit.

Mange utlendinger ender opp med å bruke engelsk som en krykke, men ukrainere kan ofte ikke engelsk, så da blir innsatsen på å lære seg norsk større.

7 Likes

Sysselsettingen var 18 % i våres, men tror dette vil øke ganske fort.

image

Ser at måned over måned (MoM) økning i forbruk (spending) for august kommer inn lavere (0.2%) enn forventet (0.3%). Henger sikkert sammen med inntekter (income) kommer inn (0.2%) enda lavere enn forventet (0.4%).
Hjelper på inflasjonen at folk får mindre økning i inntekter enn forventet.

1 Like

Det er en grunn til at USA vil kutte to ganger til i år og fire ganger i 2025. Det kan nok godt bli noen dobbeltkutt.

1 Like

2 dobbelkutt til i år hvis alt går bra?

Inflasjon rundt inflasjonsmålet på 2% og arbeidsledighet rundt 4%.

Hvorfor skal FED kaste bort rentevåpenet hvis alt går bra?

Altså, jeg er ikke FED, men de antar vel at for å holde den økonomiske aktiviteten oppe, så må de nå kutte renten for at ikke inflasjonen skal fortsette å falle?

2 Likes

Det går ikke bra :wink:

1 Like

I dag er et godt eksempel på hvor smart det er å være i indeks. Oljen så mye opp at bred indeks er opp

1 Like