Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ehh, det var svært lavt? Kan bli en svært bratt nedgang i ECB sin rente? :thinking:

To kutt allerede i år, men jeg ser for meg at de kommer til å kutte mye hardere framover?

https://www.ft.com/content/3e8bb08a-88b3-4579-b7ed-498e7b753120

2 Likes

Ja, vi får se hva de andre landene har å bidra med. Sjansen for nytt rentekutt økte til 70% , dax i ATH etter tallene ( men ikke cac40).

Her hjemme, så er arbeidsledigheten fortsatt svært lav:

Blir interessant å se om vi klarer å sysselsette ukrainerne, mange av dem faller inn under denne målingen snart.

1 Like

Har noen ukrainske barn (med foreldre) i barnehagen og barna kan godt norsk og har norske venner og foreldrene går det nå greit an å holde en samtale på norsk sammen med. Moren til hun ene jeg pratet med hadde nå vært på en jobb i regi av NAV og hadde nå en vanlig jobb, men den stemte ikke overens med utdannelsen hennes da. Språk var nok et problem i starten, men det burde for mange løse seg rimelig greit.

Mange utlendinger ender opp med å bruke engelsk som en krykke, men ukrainere kan ofte ikke engelsk, så da blir innsatsen på å lære seg norsk større.

4 Likes

Sysselsettingen var 18 % i våres, men tror dette vil øke ganske fort.

image

Ser at måned over måned (MoM) økning i forbruk (spending) for august kommer inn lavere (0.2%) enn forventet (0.3%). Henger sikkert sammen med inntekter (income) kommer inn (0.2%) enda lavere enn forventet (0.4%).
Hjelper på inflasjonen at folk får mindre økning i inntekter enn forventet.

1 Like

Det er en grunn til at USA vil kutte to ganger til i år og fire ganger i 2025. Det kan nok godt bli noen dobbeltkutt.

1 Like

2 dobbelkutt til i år hvis alt går bra?

Inflasjon rundt inflasjonsmålet på 2% og arbeidsledighet rundt 4%.

Hvorfor skal FED kaste bort rentevåpenet hvis alt går bra?

Altså, jeg er ikke FED, men de antar vel at for å holde den økonomiske aktiviteten oppe, så må de nå kutte renten for at ikke inflasjonen skal fortsette å falle?

2 Likes

Det går ikke bra :wink:

1 Like