Rentenedgang i teorien, renteoppgang i praksis, siden boligeiere låner på 30 års renta, og bedriftene låner på 10 års renta.
Altså, renten går nå opp fordi renten neppe vil bli satt ned så fort som FED først har indikert. Fordi økonomien har reagert kraftig på at FED satte ned renten og indikerte at renten skulle settes ned fort.
Hvis man drar dette videre, så er det for meg en indikator på at vi er i et scenario hvor renten skal sakte ned (1), ikke i et scenario hvor renten skal bratt ned (2).
0,1% er bare støy, ikke en kraftig reaksjon
Jeg er tilbøyelig til å være enig, men alle tre indikatorene, Nonfarm Payrolls, Unemployment Rate og Average Hourly Earnings peker i samme retning. I tillegg, så reagerte rentemarkedet.
Rentemarkedet reagerte kanskje litt på forhånd her? Tipper det er muligheter til å spå disse tallene med relativt grei presisjon noen dager i forveien?
Sånne innlegg går helt fint i bjørnetråden også, å dele artikler og informasjon er alltid greit - men helst med link osv for å respektere opphavsrettigheter
40% på 5 år er bare 7% pr år.
Det kan godt stemme selv med et snarlig fall på 20-30%
Hvis inflasjonen setter fart igjen kan aksjemarkedet gå som bare det, uten til.
Angående inflasjon
Han tror det blir første og siste rentenedsettelse
Og da er man jo over på scenarioet hvor det er en gooood stund til det krakker sånn historisk sett.
Sjekk 73-74
Skal sies at det prissjokket for olje som kom etter at araberlandene bestemte seg for å skru igjen kranene etter at USA hjalp Israel i Yom Kippur-krigen var ganske drøyt da. Og den gangen gikk absolutt alt på olje, så klart det ble inflasjon av det.
Det er vel noen ting som kan trigge inflasjonen videre i dag også
Litt morsomt at du postet det over, for det tar også for seg det jeg nevnte i denne posten:
Dvs at renten ikke nødvendigvis skal så langt ned.
(ref diskusjonen i binde-renta-tråden, hvis vi er i 1995 nå, så passer det veldig bra å binde renten)
Tenk heller at det er 15% sjanse for 95, 15% sjanse for 2000, 15% sjanse for 73, 15% sjanse for 2008, 15% 84 og 15% for 29 eller sett egne prosenter og årstall . Så test portefølje, lån og eiendeler mot hver av disse. Hva er best case, og hvordan ser worst case ut
Da kan man også jobbe mindre binært: feks bind 25% på 5 år, 25% på 3 år osv, ha 20% gull 20% cash osv
Ok logikk der. Tenker vektingen må gjøres på nytt type annenhver uke eller lignende.
Det største problemet for min portefølje er en høy eksponering mot et enkeltselskap som ikke er spesielt likvid. De har dog en veldig dyp ordrebok og bra med cash, så har egentlig tenkt at i en resesjon, så ender jeg opp med å sitte på ned og så opp igjen med godt over 50%. Solide selskaper har det med å komme godt ut av resesjoner. Det er bare så vanskelig å time kjøp/salg i dem. Typisk blir man for “redd” på bunnen.
Planen min er å selge på veien ned og så heller gå inn litt for tidlig. Porteføljen min er veldig langsiktig, har ikke noe bruk for pengene. Har knapt huslån.
Edit: strømprisen i september 2023 var veldig billig så det er helst KPI-JAE som gir riktigst bilde.