Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Konsumentene er på defensiven

3 Likes

Sånn går no dagan.

4 Likes

For en norsk hundrelapp får du nå 96 svenske kronestykker.

Snart blir det kanskje svenskene som kommer over grensa for å handle billig :see_no_evil:

12 Likes

Gud bedre meg så mye idiotisk dere makro-skribentene bidrar med.

En big mac meny koster 106 sek i Sverige, 136 kr i Norge.

5 Likes

Det er lenge siden jeg har sett dine syrlige kommentarer her @Ravioli, de er like bra hver gang! :smiley:

Jaja, har tenkt å trappe ned på tidsbruken her, noen sporadiske tilbakefall blir det…

3 Likes

Du tok innlegget mitt litt mer seriøst en det var ment, men jeg er beæret over at du brukte fredagskvelden din på å svare meg :blush:

2 Likes

Trur det er politiken som må forandres for å få sterkere krone men alt hjelper. Norge har for mye i oljefonde så ingen politiker vil gjøre det rette. vi er rett å slett for rike til å bli effektive

1 Like

Det var da enorme valutareserver?

914K millioner er altså 914 milliarder :crazy_face:

https://www.dn.no/kronikk/valuta/kronekursen/inflasjon/norges-bank-bor-ta-en-riksbanken-det-vil-styrke-kronen/2-1-1553554

3 Likes

Verdens viktigste rente fortsetter oppover, opp 0,52% siden 16. september på UST10Y

1 Like

Verdens viktigste rente, UST10Y, nå opp 0,60% siden 16. september.

1 Like

Statsbudsjettet for tredje kvartal er på ca halvparten av overskuddet til Oljefondet :crazy_face:

2 Likes

Noen som tror på et israelsk angrep mot Iran?
Er det innbakt i kursene allerede eller vil børsene reagere?

Jeg tror det er høyst sannsynlig at Israel vil angripe Iran. De har ikke vist noen moderasjon, men tvert imot konsekvent eskalert.

Jeg tror en del av det er bakt inn i kursene, men at prisen også vil reagere. Det kommer selvsagt an på omfanget av Israels angrep og hva de angriper: militære installasjoner/baser, oljeinfrastruktur, Irans atomvåpenprogram — eller en kombinasjon.

https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/israel-said-to-have-delayed-iran-attack-after-pentagon-leak/

3 Likes

Jeg så en tale Netanyahu holdt nettopp. Den overbeviste meg om at de kommer til å angripe atomanleggene.
Dagens styre i USA vil at de venter til etter valget 5 nov fordi en pågående konflikt visstnok kan gi stemmer til Trump.
Netanyahu ønsker visstnok Trump.

Derfor er spørsmålet, kommer angrepet før eller etter 5 nov?
Det vil trolig skje om natten når OSE er stengt.

Ettersom OSE allerede har steget mye de siste ukene vurderer jeg om jeg skal selge alt i påvente av en mulig bedre inngang etter et angrep (?)

3 Likes

Trump satt ved makten da USA anerkjente Golan-høydene som israelsk territorium, selv om de etter internasjonal lov anses som okkupert av Israel. Trump sørget også for at den amerikanske ambassaden ble flyttet til Jerusalem, noe som ble fordømt av de fleste av verdens statsledere.

Så ja, Trump er en våt drøm for Netanyahu (selv om den sittende administrasjonen i praksis også har gitt ham helt frie tøyler når det gjelder brudd på folkeretten). Jeg tror derfor angrepet kommer før 5. november, nettopp fordi det får Biden-administrasjonen til 1) å se svak ut og 2) kan være nok en hendelse som får pro-palestinske velgere til å avstå fra å stemme demokratisk.

OSE er oljedrevet, så det fins argumenter for at OSE kan gå opp på et angrep. Personlig ville jeg ikke gått ut eller inn av en langsiktig posisjon pga. dette.

4 Likes

Vi trengte ikke vente så lenge. Angrepet mot Iran er i gang.
Må si jeg er svært spent på børsens reaksjon mandag.

Iran sier det var angrep på militære baser som har gjort begrenset skade. Tror lite vil komme av det.

1 Like

Ja, ser ut som det bare ble brukt «kinaputter». Regner også med at dette ikke betyr noe for børsene.