Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Jeg ser jo at det jeg postet i oljetråden er høyst relevant. :stuck_out_tongue:

Greia med olje og gass er at det er flere tiår før det er faset ut. Eneste reelle alternativet er atomkraft og det er det ikke så mange som satser på.

1 Like

For høyt offentlig konsum basert på et alt for ensidig, sårbart og ustabilt økonomisk grunnlag. Kanskje forklaringen på valutaen ligger her?

1 Like

I tillegg politisk usikkerhet. Store bransjer kan få doblet skattegrunnalget over natten med denne regjeringen. og fremtidige.

4 Likes

Det kan jeg ikke helt forstå. :stuck_out_tongue:

… spare alle oljeinntektene på bok, og kun bruke realavkastningen av dette fondet hvert år.

forventet realavkastning på 3 % i Statens pensjonsfond utland.

Når staten gjør opp sitt budsjett, later den som om den ikke har inntekter eller kostnader fra olje- og gassvirksomhet.

Så kort sagt, de store svingningene i olje- og gassintekter påvirker ikke det norske statsbudsjettet i det hele tatt.

Inntekter uten olje og gass 1520,1 milliarder
- Utgifter utenom olje og gassvirksomhet 1856,6 milliarder
= Oljekorrigert underskudd - 336,6 milliarder

Ved utgangen av første halvår 2024 var fondets markedsverdi 17 745 milliarder kroner.

3% av 17745 milliarder er 532,35 milliarder kroner. Så i 2023, så ligger vi an til å bruke nesten 200 milliarder kroner mindre enn det handlingsregelen tilsier.

Hva skjedde i 2016-17 som kunne gjøre at kronen styrket seg? Jo, vi fikk mindre oljeinntekter enn vi brukte, så det ble ikke skutt inn penger. Mao, så måtte verdiene (som stort sett er i dollar/eur) veksles til NOK. Mao, Norges Bank nettokjøpte NOK. :stuck_out_tongue:

Er problemet mao at oljebransjen går for godt?

ref: Handlingsregelen enkelt forklart

3 Likes

Er personlig enig i din vurdering. Problemet er kanskje at vi internasjonalt blir bedømt som en for fremtiden ganske sårbar råvarenasjon uten tilstrekkelig bredde? At man da kanskje ikke verdsetter oljefondets avkastning, er selvsagt et paradoks…

Store oljeinntekter som skal inn i Statens Pensjonsfond Utlandet, «Oljefondet» betyr vel at staten må selge norske kroner, siden de pengene skal investeres i utlandet.
Høyere oljepris og/eller mindre oljepengebruk betyr vel at Norge må selge mer kroner, en ved lav oljepris og/eller høyt forbruk av oljepenger.
Virker logisk at kronekursen går ned når man selger NOK.

1 Like

https://www.marketwatch.com/amp/story/the-10-year-treasury-yield-is-climbing-after-the-feds-big-rate-cut-why-investors-should-be-concerned-9f72533b

FED satte ned renta med 0,5%, men verdens viktigste rente, US 10 year har steget 0,15% poeng siden da.
Det er 10-åringen ikke FED-renta bedrifter faktisk betaler.

Dobbelpost

"Svenske renter stuper: - Det er ikke noe å trakte etter "

Jeg gråter hele veien til banken. Stockholm er en hårsbredd unna ath i dag, mange rentesensitive delindekser og selskaper har gjort det knallbra i det siste. Intrum er opp over 70 % siste 3 mnd, og, mer interessant for meg personlig, eiendom gjør det bra, ref mitt innlegg over. Er det ikke aksjer og aksjeindekser det handler om? Dere virker mer interessert i harryhandel og europaferie samt å gjette hva powell vil foreta seg x mnd frem i tid.

4 Likes

Omx har da gått mye dårligere enn USA f eks. Prøv å løft blikket litt: hvor er omx om 6 måneder. Sannsynligvis må du ned i kjelleren å lete

Er det ikke lurt å heller prøve å se f.eks. en uke fram og justere beholdningen etter det? 70% siste 3 mnd høres da veldig hyggelig ut? Så går man kanskje på en liten smell når det snur, men 10% ned etter 70% opp blir fortsatt 53% opp.

Makro er notorisk vanskelig å spå, i hvert fall på 6 mnd sikt. At Saudi-Arabia potensielt åpner oljekrana er ikke akkurat en ulempe for Sverige.

Du har jo vært mer eller mindre bear i et par år nå. Hvis man i stedet har vært bull mesteparten av tiden, så har man nok gevinst å ta av så man får solgt før alt går i kjelleren.

Mye kan skje på 6 mnd som kan få meg til å endre oppfatning. Heldigvis er børsen åpen i mellomtiden. Trodde du hadde blokkert meg, men whatever. Andre indekser har gjort det enda bedre i et eller annet tidsrom, javel. Hovedindeksen i Sverige har kanskje ikke outperformet usa ( ikke så mange som har det?), men flere delindekser har gjort det skarpt, som jeg prøvde å rette oppmerksomheten mot.

1 Like

Takk for et informativt innlegg, som altså viser at:

1 Like

Jeg har tidligere vist at det er en sterk sammenheng mellom verdens viktigste rente, den amerikanske 10-åringen, og prisen på kobber.

image

Grunnen til at den amerikanske 10-åringen er betegnet som verdens viktigste rente:
image

Og som mange sikkert har fått med seg har har den amerikanske tiåring steget endel etter FEDs rentekutt, ikke sunket slik kanskje noen ville tenkt etter et rentekutt.

Mao teoretiske rentekostnader for nye lån minus 0,5%, mens praktiske og reelle rentekostander +0,2%, siden FEDs beslutning

Hvis det skulle være slik at prisen på kobber fortsatt er korrelert, slik det historisk har vært, med bedriftenes lånekostnader, så er det selvsagt interessant at prisen på kobber har økt med nesten 14% på noen uker

Også verdt å merke seg at korrelasjonen mellom kobberprisen og 10-års renta har vært veldig god siste året, men nå henger enten 10-års renta etter, eller så bør kobberprisen kraftig ned.

4 Likes

Det forandrer ikke på det faktum at utviklingen er laber de siste årene

Men, ser du de siste månedene? Faktisk nesten det siste året. Solid oppgang. Greit å kunne snu kappa etter vinden? Ta Fing, der gikk du inn etter elendig utvikling. :sunglasses:

Kjempeinteressant. Jeg skrev opprinnelig om Sveriges rentekutt, og pekte på noen effekter av det “den siste tiden”, ikke “de siste årene”, som visstnok ikke var noe å trakte etter. Børsen er åpen mer enn en gang i året.
Jeg begynte helt ærlig å skrive på denne tråden i stedet for “fest-tråden” for å slippe å lese innleggene fra deg og havana.

2 Likes

Litt spesielt at du har valgt en tråd-serie som jeg startet i sin tid i så fall :upside_down_face:

1 Like

Frankrike, cpi september på 1,2 %, mot 1,6 % konsensus, begynner å bli lovlig lavt… eu-harmonisert 1,5 %.

2 Likes