Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 2

Ser der ja, NB har endel å si for kronen? :stuck_out_tongue:

https://www.norges-bank.no/tema/pengepolitikk/Rentemoter/2024/september/

1 Like

Ja i dag skal NOK få spille hovedrollen. Både Norges bank og ssb spår økt kjøpekraft i årene fremover

"– Nå peker pilene oppover på mange områder. Aktiviteten i norsk økonomi vil trolig ta seg opp, som følge av økt reallønnsvekst, høy aktivitet i offentlig forvaltning, samt omslag i boliginvesteringer, sier forskningsleder i Statistisk sentralbyrå (SSB), Thomas von Brasch.

Fra 2015 til 2023 har det knapt vært reallønnsvekst i Norge. God lønnsomhet i flere deler av industrien og fallende inflasjon gjør at det blir reallønnsvekst fra og med i år.

– I år venter vi den høyeste reallønnsveksten på over ti år. Det betyr at folk flest får mer å rutte med, sier Thomas von Brasch."

2 Likes

[quote=“Snoeffelen, post:3651, topic:20746”]
Jerome Powell kommer til å gi junkien 0,5% kutt, og si at han neppe får noe særlig mer i år, men regner med at junkien ombestemmer seg etter at rusen er gått over

Synes jeg traff ganske bra på første del av tipset mitt, andre del av tipset får avlesning etter valget.

2 Likes

Du er nå er pussig skrue, etter kilometer på kilometer med innlegg om renteheving så satt’n endelig.

4 Likes

Ja det har blitt noen kilometer om at rentenedsettelsen er langt unna, for jeg skrev følgende i for ganske mange kilometer siden, faktisk siden i fjor:

Og her i Norge; ingen her på Tekinvestor kommer å få satt ned rente på sitt flytende boliglån før tidligst til å påsken 2025, og mer sannsynlig nærmere sommer 2025, med mindre, igjen, at ting går skikkelig drit.

Og grunnen til at Powell i US nå klinker til med 0,5% rente-nedsettelse er jo ikke fordi ting går bra, det er fordi ting går ganske dårlig for folk flest:

Housing affordabillity er rekordlav.
KJøpekraften er på et lavt nivå
Spareraten er rekordlav, og synkende
Kredittkortgjelda er rekordhøy og stigende.
Arbeidsledigeheten er stigende.

Dette bakteppet burde ha gitt kraftig deflasjon, og mye lavere renter enn det er i US nå.

På et mer praktisk nivå og det som faktisk betyr noe for folk flest i US, som tar en 30 års fastrente når de kjøper bolig, så var 30 -årsrenta rett før FEDs rentebeslutning 0,2% lavere enn den er nå, snart tilsvarende en kvarting i renteheving…

Det er skikkelig kjipt med bakteppet som beskrevet over.

5 Likes

3,2,1… og lang forsvarstale med fete typer for å understreke at det aldri har vært tale om noen renteheving her. Okei, jeg må ha forvekslet deg med en annen.

2 Likes

Utrolig hvordan FED og Jerome Powell har snudd bare i løpet av noen måneder:

I juni mente FED at arbeidsledigheten ved slutt 2024 skulle være 4,0%, nå mener de at den skal være 4,4%.

For PCE mente FED i juni at den skulle være på 2,6% ved slutt 2024, nå i september mener de at den skal være på 2,3%, men mer fascinerende det er utafor (lavere) med greie 0,2% enn konfidens-intervallet (rangen) de hadde for få måneder siden i juni.

Jerome Powell gjorde selvsagt det rette og kuttet med 0,5%, men kan fort ende med å bli løpende etter.

Det holder seg nok flytende til rett etter valget i november, men når det er avgjort kommer nok alle likene ut av skapet, og vinneren får velge medisin.

7 Likes

Ser ut som Olav Chen er litt i vinden i dag i E24, med et valgt bilde av en Ida Wolden Bache som får et skikkelige hard håndhilsen:

I denne artikkelen:

Litt pussig at de nå sammenligner økonomenes forventninger til antall rentekutt i 2024 som “spådommer om været”, nå som det viser seg at de bommet litt.

Den eneste som ikke spådde, men ser ut til å ha truffet med forventingene er Olav Chen:

image

Jeg prøvde å gjette litt i januar jeg også:

8 Likes

https://www.dn.no/utenriks/kina/capital-economics/-situasjonen-i-kina-gar-fra-vondt-til-verre/2-1-1713488

I forrige uke ble det lagt frem svært svake makrostatistikker for august. Veksten i detaljhandelen var lavere enn i juli og kapitalinvesteringene skuffet. Foreløpige realtidsstatistikker fra september viser at trenden fortsetter.

– Situasjonen i Kina går fra vondt til verre, sier analytiker Tony Sycamore hos IG til Bloomberg.

Det første landet som fikk svakere vekst var Kina. Tenker det har hatt mye å si for oljeprisen. Postet denne i oljetråden og min tolkning er at markedet begynner å bli urolige for hva som skjer med etterspørselen etter olje.

3 Likes

Nytt rentekutt fra Sverige, nå 3,25%. Ikke uventet, men signaliserer mulighet for ytterligere dobbelkutt i løpet av året, som virker å bli tatt godt i mot av markedet. Da begynner det etter hvert å monne.

1 Like
1 Like

Eiendomsindeksen på stockholm-børsen er nå opp over 60 % fra bunnen i nov 2023.

2 Likes
1 Like

Sååå, svenskene kutter renten, men den norske kronen faller i verdi mot den svenske. Har jeg misforstått? Eller er det noe her jeg virkelig ikke forstår? :see_no_evil:
image

3 Likes

Var det ikke slik at svenskene kuttet renten med 0,25%, mens endel forventet et kutt på 0,5%?
I så fall er det naturlig at SEK styrker seg mot NOK.

Siden juni-ish, så har du gått fra å få rundt 1,01 til 0,96 svenske kroner for en norsk krone. Så en svekkelse på rundt 5% samtidig som svenskene har kuttet renten med 0,5%.

Det er vanskelig å forstå dette. Norge har sterkere økonomisk posisjon og høyere rente enn Sverige, men likevel svakere valuta…?

Vi har Trygve & Jonas

48% av kapitalen til de 400 rikeste styres fra Sveits. De er ikke imponert av duoen.
Duoen er mer opptatt av å straffe dem med kapital enn å legge tilrette for næringsutvikling. Dermed blir netto kapitalstrøm ut av landet.

1 Like

Den andelen var nok riiiimelig høy før de kom til makta også :stuck_out_tongue:

Men, selvklart, det har ikke hjulpet.

1 Like

Spørs om ikke en del av forklaringen er at markedet ikke ser noe troverdig grunnlag for fremtidens økonomi i Norge når oljealderen dabber ut? At valutakursen i større grad speiler graden av fremtidstro enn dagens status?

1 Like