Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Fare for resesjon

EksportnÊringen i Norge mÄ jo trives godt med dollar pÄ 8kr og euro pÄ 9kr. Oljebransjen sliter jo logisk nok, men de* som klarer Ä pense over fra olje til annen industri vil nok gjÞre det bra. I Stavanger-omrÄdet sÄ vil de logisk nok slite ganske kraftig.

*Det er en grunn til at jeg er inne i Kitron. Relativt sett, sÄ har jo lÞnnsnivÄet gÄtt ned ganske kraftig for avdelingene i Norge samtidig som de utvider i lavkostland. De har ogsÄ relativt lav eksponering mot oljeindustrien

2 Likes

Enig i det, jeg er imponert over at de har klart Ä fristille seg sÄpass fra olje og gass.

Litt interessant Ä se at endel jobber nÄ er billigst/best Ä gjÞre i Norge igjen: http://e24.no/energi/kvaerner/foelelser-i-sving-paa-stord-statoil-direktoeren-var-roert/23466608 Tror dette kommer til Ä vÊre symptomatisk framover. Mindre prosjekter i nordsjÞen, men mer av prosjektene blir fullfÞrt med norsk arbeidskraft.

1 Like

Tror ikke det har sÄ mye med pris Ä gjÞre (i tilfelle forutsigbar som det stÄr), men tror du har rett ift. kompetanse og kvalitet. De blir jo ikke akkurat mindre avanserte disse plattformene.

De sier jo rett ut at de igjen kunne konkurrere pÄ pris. At de ogsÄ har historie for Ä levere er nok ogsÄ en fordel. Ingen vil ha Yme 2.

Fikk timet utgangen pÄ mine bear sertifikater ganske bra, sÄ fÄr jeg ta en ny runde nÄr det blir litt mer negativt sentiment i markedet igjen.

2 Likes

Warning: Stocks Will Collapse by 50%

http://www.moneynews.com/MKTNewsIntl/stock-market-crash-warren-buffett-indicator/2014/10/03/id/598461/?dkt_nbr=ufos34vz&utm_source=taboola&utm_medium=referral

1 Like

USD/SEK ser ikke veldig bra ut

Har du kjĂžpt tilgang Holmes? Den nederste videoen i den linken din der er svĂŠrt interessant.

1 Like

Det var absolutt noe som pirret min nysgjerrighet.

1 Like

Ja det ser interessant ut! Har ikke kjĂžpt tilgang.

Why Chinese stocks could slide 50 percent

http://www.cnbc.com/id/102787311

Gresk drama - kan fortsatt gÄ begge veier, men ingen grunn til Ä gamble. Cash is king, og sÄ klart noen fÄ aksjer som slÄr markedet og litt gull just in case.

Skal vi ikke bare utsette problemet 6 mÄneder til da? Gjeldstak kan vi bare flytte opp og avdrag trengs ikke.

2 Likes

Det er akkurat det de har gjort i 6-7 Ă„r nĂ„, men for Ă„ gĂ„ med pĂ„ det, sĂ„ vil EU styre Hellas. Noe som ser ut til Ă„ fĂ„ Hellas til Ă„ gĂ„ til helvete. Hadde Hellas gĂ„tt “konkurs” for 6-7 Ă„r siden, sĂ„ hadde problemet vĂŠrt mye mindre og kun gĂ„tt ut over private utlĂ„nere, ikke EU. Et glimrende eksempel pĂ„ hvordan man (EU) kan sosialisere risiko og privatisere gevinst.

Et eksempel pÄ riktig mÄte Ä gjÞre det pÄ er Island. La de private sitte med bÄde risko og gevinst. Island er nÄ pÄ vei ut av smÞrja etter noen Är med trange kÄr, i stedet for Ä fortsatt sitte fast i hengemyra i flere tiÄr.

SpÞrsmÄlet er jo hva som kommer til Ä skje framover. Kommer Hellas til Ä kollapse? I sÄfall, no biggy, de stÄr bare for 2% av BNP for Euro-sonen. Kommer Portugal, Spania og Italia til Ä fÞlge etter? I sÄfall sÄ ser jeg for meg en kollaps for euroen i en eller annen form. Selve EU-samarbeidet tror jeg ikke er truet, det er ingenting Ä vinne pÄ Ä sparke ut Hellas (eller evt andre land som ikke kan vÊre med i euro-samarbeidet).

Land som har fĂ„tt “hjelp” av EU, alle utenom Irland har minskende BNP. Irland har sĂ„nn ca nullvekst.





Island fikk ikke hjelp av EU og har de tre siste Ă„rene hatt vekst.

4 Likes

Veldig enig. Mulig de tenker Ă„ lĂžse flyktningstrĂžmmen og Hellaskrisa samtidig. La Helles ta i mot ti millioner flyktninger og gi de noen saftige lĂ„n ‘som stimulans’ for vekst. Typisk!

1 Like

Jo hvis Hellas hadde danset etter EUs pipe, men nÄ spÞrs det om det ikke provoseres fram en lÞsning. SÄ fÄr vi se hva det blir :slight_smile: Som sagt jeg gambler ikke den ene eller andre veien.

Tja, det kommer jo an pÄ hvordan man ser pÄ det. Man kan sitte i aksjer, obligasjoner, rentepapirer, tomter, bygninger, cash, gull/sÞlv og rÄvarer. La oss si du fÞrst og fremst sitter i cash. Hvis aksjene fortsetter Ä stige fordi cash blir verdt mindre (inflasjon), sÄ taper du jo relativt sett. Hvis utviklingen blir som i 2007-2009, sÄ fÄr du relativt sett kjempegevinst.

I mellomkrigstiden i Tyskland, sÄ var det veldig usikre tider. Man skulle kanskje tro at cash var det man burde sitte pÄ da? Det var det ikke, penger ble etterhvert verdt mindre enn papiret det var trykket pÄ. Eiendom og aksjer, gull og sÞlv var nok lurt. Under krigen, sÄ gikk det nok dritt med de fleste som satt pÄ bygninger, alt ble jo bombet sÞnder og sammen.

1 Like

Jo det er sant, men jeg mente at jeg ikke tar en posisjon direkte i forhold til hva som skjer med Hellas pÄ kort sikt. Jeg hadde noen bear sertifikater tidligere som jeg solgte, men jeg har heller ikke tatt en lang posisjon i indeks. Jeg har ogsÄ forsÞkt Ä spre risikoen pÄ en mÄte som gjÞr at jeg er mest mulig nÞytral i forhold til hvilken vei dette gÄr. Men helt nÞytral kan man ikke bli sÄ klart :slight_smile: Har jo bÄde cash og gull, noen aksjer, leilighet, lÄn osv

3 Likes