Noregs Bank vil selje valuta på vegner av staten tilsvarande 700 millionar kroner kvar dag i september 2019.
Det skulle vel til si forsatt svak kr.
Oljepris, styringsrente og makrouro er trolig mye viktigere
Og gasprisen.
Ja det hadde vært for lett viss det kun var salg av NOK fra Norges Bank som styrte kr kursen. Men mener dere salge fra Norges Bank er for lite til å påvirke kr?
NOKUSD mot Brent
OMX Stockholm GI som viser hele Stockholmsbørsen inkl utbytte.
Tenker den skal opp til taket og så trolig ned igjen derfra, tror altså ikke på kortsiktig brudd opp fra denne.
Her har du forresten misforstått, de selger EUR (og kjøper NOK) det vil altså ha motsatt effekt. Men det er fortsatt andre faktorer som er viktigere for kronekursen.
Jepp, du har heilt rett.
Så dei kjøper NOK for over 21 milliarder per mnd. Stå på!!
Det står daglig kjøp av valuta men når det står minus foran tenke eg det var salg men nei.
Ser likt ut men det er noen forskjeller:
-Konsolidering over 200ma denne gangen vs. under i fjor
-FED kutter nok renta i september vs. satte opp i desember i fjor
Kan sikkert dundre ned til 2700 uansett så det safeste er vel å vente på brudd av rangen.
Gode innspill. Rente kutt er jeg mer usikker på.
Rentekutt trenger du vel ikke å være usikker på.
Om FED ikke har tenkt å kutte så bør de få ræven i gir og kommunisere med markedet.
https://www.cmegroup.com/trading/interest-rates/countdown-to-fomc.html viser at det er 100% priset inn kutt. 0% at de holder den stille. Så da er det opp til FED å komme ut og få markedet til å forandre mening.
Trodde de ble nødt etter siste bond auksjon. For å få penger ut av korte (som i korte løpetider) bonds. (yield reversalen / resesjons signalet det prates om)
Bonus, det svekker dollaren. Trump happy, oljefyrt norsk økonomi happy, aksjemarked happy. (så må vi håper det ikke er den evinnelige pissinga i buksa)
Tror det blir forventningsrally frem mot møte. Sikkert noen som håper på minimum 50bps.
Og jeg tror FED nødig vil gi score poeng til trump (etter hudflettinga han bruker å kjøre i media og på twitter så er jeg sikker på at det kan gå en faen i noen og enhver), så enig. tror ikke på stort kutt.
Det artige er at det ekstreme utsagnet fra han som tidligere var New York Fed sjef (viktig stilling) vil nok faktisk gjøre det lettere for FED å kutte nå. Tidligere var jeg enig om at det var i en svært vanskelig situasjon pgr Trump og at doble kutt var lite sannsynlig.
Det skjer nok ikke nå heller, men nå som de kan vise avstand til han “tullingen” og vise at de virkelig er uavhengige, så har de mer spillerom. Generelt er det nok greiest å bare sjekke ut linken jeg la ut.
Hvorfor tro på metaspillet i stedet for hva FED sier?
FED sier de er dataavhengige. Vel, det kommer viktige fundamentale data før rentemøtet … er det ikke mest sannsynlig at data vil avgjøre, eksempelvis jobbtall fredag?
FED ønsker vel kort og godt å se at handelskrigen har en negativ påvirkning på økonomien så de ikke skaper en boble helt unødvendig mens handelskrigen eskalerer.
Hang Seng, daily. Har en del gap å tette oppover. Første gap ligger også beleilig til ved fib0.5 av siste tids nedgang.
Exane: “After turning cautious in May, we are approaching the time to turn more constructive…”
-
the gap between the dividend yield on global equities and 10 year bond yields has now increased to 1% - an important source of valuation support this cycle.
-
US equity funds have seen USD150bn outflows over the last 6 months – bull markets usually start, not end, when sentiment is this depressed.
-
Exane measures of liquidity are accelerating towards cycle highs.
Together these 3 factors identified the lows of March 2009, August 2011 and February 2016.