Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Hvordan skal handelssamtalene utarte seg, nÄr man potensielt har et dÞdsoffer i Hong Kong etter skuddet?

Dette skjer ikke uten ekstreme motreaksjoner fra protestantene. Putter man pengene pĂ„ trades der man tror at “handelskrigen” lĂžser seg frem mot 2020, eller at dette bare er starten pĂ„ konflikten? Jeg gĂ„r inn med litt mer i posisjonen jeg allerede holder pĂ„ denne fronten :wink:

Her kommer min kynisme inn.

Handelssamtalene gÄr helt fint, fordi ingen i USA bryr seg om Hong Kong nÄr de kan skrive om impeachment. Tvert i mot, dette er en ypperlig anledning for Kina Ä eskalere konflikten fordi Trump nÄ vil ha stÞrre incentiv for at ikke Þkonomien / bÞrsene krasjer neste par mÄnedene. Siden riksrett er en ren politisk vurdering av om det lÞnner seg Ä stÞtte eller kaste presidenten.

I bunn og grunn bÞr handelssamtalene handle om handel, og ikke andre ting. Og det at Kina feirer seg selv, og Trump blir impeached, er en praktisk distraksjon fra Hong Kong for Kina sin del. Jeg tror ikke dette pÄvirker handelssamtalene nevneverdig i det hele tatt. Trump kan jo fint snakke med Iran og samarbeide med Saudi-Arabia (som dreper og kutter ofre i smÄbiter), og ha gode samtaler med Nord-Korea 
 at han skulle endre sitt syn pÄ Kina pga Hong Kong protestene virker usannsynlig.

Jeg tror USA forsÞker Ä bruke en rekke forskjellige midler, inkludert intern uro og brudd pÄ menneskerettigheter i Kina, som pressmiddel i handelssamtalene. Men jeg tror i bunn og grunn at de ikke bryr seg.

3 Likes

Jeg mÄ legge til en ting her som jeg syntes er viktig:

NÄr man lager hjemmelaget beskyttelsesvester, maskerer seg, bruker hjelm som beskyttelse, lager seg hjemmelaget skjold, og gÄr til angrep pÄ bevÊpnet politi med balltre eller slagvÄpen 

Da ber du om det.

2 Likes

Er det snart krise nÄ?
Manufacturing index iallefall pÄ krisenivÄ snart om den bukker lengre ned:

6 Likes

Snur det her, eller skal vi nedenom 1550-60 fĂžrst?

Mer 90% av selskapene pÄ S&P500 handles nÄ under MA20. Ser man tilbake 10Är sÄ har bÞrsen stÄtt hÞyere én uke senere 74% av gangene dette har skjedd.

6 Likes

Tenkte samme tanken tidligere i dag. Dette gÄr for kjapt, ergo er det en overreaksjon. Men har ikke satt meg ned og sett over slagmarken

Sp500 rett nedom 2880. Og opp igjen. Nesten for klokkerent til Ă„ vĂŠre sant.

AnngÄende Kina-USA handelskrigen
 Ingen her har nevnt noe om hvordan Kina i siste tiden stadig fyller opp gullagrene sine for Ä kompensere det med dollar som valuta. Denne trenden ser vi ogsÄ i Russland og India.

Flere og flere land begynner Ä ta avstand fra dollaren. Og det synes jeg var pÄ tide Ä gjÞre. Hvert land mÄ bygge og handle med sin egen valuta, og ikke vÊre avhengig av en suveren og global dollar som stadig gjÞr andre valutaer svakere.

HÄper at bÄde CNY (yuan) og RUB (rubel) forsterkes i fremtiden. SelvfÞlgelig ogsÄ den norske krone. Da vil andre handelsvalutaer bli tatt i bruk, som vil gi mer balanse i markedet.

1 Like

Er det forbudt Ä bruke klovne-emojien nÄ?

Du mÄ vÊre en klovn for Ä bruke dem.

Tror vel et fragmentert valutamarked hadde vĂŠrt en bra ting. Uhm som i alt ikke sĂ„ogsi MÅ gĂ„ om dollar. Mulig Ă„ endre, tvilsomt. Det funker og regner med bankene har glede av valutamarkedet som det stĂ„r i dag.

Om gull er nĂždvendig for Ă„ backe en valuta, tja, strengt tatt er vi vel kommet et godt stykke fra det punktet. Tror ikke det er realistisk lenger. Finnes det nok gull til Ă„ backe all valuta?

Mid Cap Indeks USA (dvs, Russell 2000 blir omtrent som mid cap i Norge: 1 mrd nok market cap +):

Mid Cap Indeks Norge (osemx):

FÞles som om begge lukter pÄ / tester stÞtte. Med mindre markedet blir alvorlig bekymret kan man jo tro pÄ bounce omtrent i dette omrÄdet bÄde her og i USA.

De viktigste makrotallene i usa kommer vel i morgen 14:30 norsk tid, sÄ da kan man tro markedet bestemmer seg for hva de skal tro ?

3 Likes
2 Likes

Tror det kan bli en interessant utvikling, OSEBX var ned 1,3% i gÄr, S&P var opp 0,8%, men ned nÄr OSEBX stengte. NÄ er jeg ikke helt sikker, men S&P er vel Äpen i 1,5 timer mens OSEBX er Äpen (gult felt), sÄ fram til 10:30 amerikansk tid? Det hÞyeste volumet var som vanlig pÄ slutten av dagen og positivt.

1 Like

Fin statistikk pÄ forventet avkastning pÄ S&P500 i oktober.

2 Likes

IG sin Norway-25 er ikkje sÄ feil. Den kan du sjÄ pÄ for Ä fÄ eit hint om hvor vi starter. Den kan ogsÄ handles mye av tiden OBX er stengt

1 Like

For er sirkus dette har blitt med positive/negative signaler annenhver dag om denne hersens handelskrigen.

Kommer vel en melding i lÞpet av dagen om at den amerikanske delegaten har leet sÄvidt pÄ et Þyelokk under forhandlingene, og at noen tolker det som brudd :joy:

1 Like

Jeg tenker ikke sÄ mye over sÄnt lenger. Det har alltid vÊrt sirkus, det er mange som lever av at tradere er ultrakortsiktige. (det har riktignok blitt verre de siste Ärene. med derivathandel ala bookmaker selskap. Vi er faktisk litt forskÄnet her i norden, og det kan muligens ha noe med regelverk Ä gjÞre, pensjonssystem, eller at markedet er sÄ lite at det ikke er samme grunnlaget.)

Det er bÄde motstridende nyheter og sterkt forsinkede nyheter som blir brukt som forklaring pÄ markedsbevegelser. Ingen overraskelse Ä spore her om det plutselig er batshitcrazy pÄ twitterkongeskalaen og no-trade-deal pÄ fredag.

1 Like

Hei,

Lurer pÄ om noen vet om det finnes tradingprodukter som fÞlger eksportprisen pÄ laks?

1 Like

https://www.swedbank-aktiellt.se/blogg/hallstrom/lgrfia.csp

1 Like

Ikke som jeg vet om, hva tror du om Holberg Triton som “proxy”?