Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Det som har dradd markedet er nok en kombinasjon av TINA, FED, FOMO og en generell tanke om at tallene ikke kan bli noe verre og har bunnet.

De som har vÊrt short indeks har blÞdd mye en stund og det er helt fair Ä kunne slÄ seg pÄ brystet nÄr det snur. SpÞrsmÄlet er om den ene nedturen veier opp for alle de forsÞkene man har hatt pÄ Ä shorte markedet til nÄ.

3 Likes

Hva tenker folket her? En korreksjon eller ett stĂžrre fall?

Det store spÞrsmÄlet er om det blir den ene nedturen? Eller om vi fortsetter vi ned en god stund til
 hvem vet ? Ironien er at en sunn markedskorreksjon nÄ hadde vÊrt veldig bra for oksen i det lange lÞp. Mener jeg da

2 Likes

Jepp ! Har min forelĂžpig target der

Bank index (BKX) 10 % ned i Är. Ikke akkurat et godt tegn

Fikk jaggu et monthly red candle. Hvor stort blir det?

@RedEnergy lever du?

Jepp, ble plutselig mer interessant nÄ enn pÄ lenge.
Playbooken brukt frem til nÄ etter nyttÄr er blitt endret og fungerer ikke lenger.
Fremdeles usikker pÄ retningen fremover.
Men som sagt er jeg uansett veldig pessimistisk nÄr det kommer til Koronaviruset. Det tror jeg fremdeles skal spre seg videre. Markedet kan alltids lures opp om noen finner pÄ noen triks igjen, men vet ikke hva de vil finne pÄ nÄ.

1 Like

Hei! Aha :woozy_face:

Har savnet postene dine :blush:

FÞrste steg er vel rentekutt ja. Blir spennende Ä se hva de finner pÄ uten tvil!

Sp500 2,80 % ned nÄ. Sykt

1 Like

Er hovedsaklig bare pÄ chat egentlig for tiden, er lettere for meg enn Ä sette meg ned med skikkelige innlegg i trÄdene her. Da blir det alltid slik jeg graver meg dypt ned og skriver lange innlegg som tar evigheter. Blir ogsÄ mer dynamisk med bedre feedback pÄ chat.
Da kan ogsÄ informasjonen komme over tid, fremfor en gigantisk wall of text.

4 Likes

ForstÄr. Har virkelig savnet desse! SpÞrs om jeg mÄ fÄ meg insider igjenn selv om det ble mindre intressant nÄr Fun plustelig ble borte (RIP)

1 Like

3 mnd’er med rally borte

2 Likes

Red, om du noen gang skal satse pÄ et krakk, sÄ mÄ det vel vÊre nÄ!?!

Ja det kan du si.
Men dette er for â€œĂ„penbart” for meg. SĂ„ det kan veldig fort blĂ„se over.
Men jeg tror likevel ringvirkningene vil bli dramatiske og kjennes i lang tid fremover, men markedet kan blÄse dette av selv om det forsetter Ä spre seg.
Med engang man “gir” opp, og bare lar det spre seg og la folk dĂž/bli smittet. SĂ„ pĂ„virkes Ăžkonomien i langt mindre grad enn nĂ„ nĂ„r man forsĂžker fullstendig isolasjon/lock down.
Samtidig sĂ„ vil det da ikke lenger vĂŠre sĂ„ mye hype i media og skremsel blant folket, vi kan ikke holde pĂ„ i “hele Ă„r” og frykte dette pĂ„ denne mĂ„ten egentlig.
Samtidig er jo jeg er Äpen for at dette blir en halveis spanskeinfluensa, dvs at det vi snakker mange millioner smittede og hundretusener, evt million + dÞde.
Jeg var tidlig veldig pessimistisk til dette viruset, men sliter litt med Ă„ vĂŠre “sikker” pĂ„ markedets respons. Å vedde pĂ„ nedgang gjennom salgsopsjoner er jo da beste lĂžsning fremfor Ă„ kjĂžre girede produkter som kan slĂ„es ut/tape alt selv om man egentlig har rett.
Jeg sitter fremdeles pÄ langsiktige opsjoner som ikke er forfallt, men er langt fra fullastet. De kjÞpte jeg for lenge siden sÄ de har selvsagt tapt seg noe forferdelig i tidsverdi ( opsjoner faller over tid). Men krakker det nÄ vil jo jeg kanskje gÄ i pluss der igjen.
Det er veldig out of the money opsjoner som er ment for Ă„ tjene ekstremt om det tilfeldigvis skulle bli ett helt brutalt krĂŠsj. Ikke en “safe” pĂ„ 10-20% nedgang.

Uansett Ä har jeg mye cash pÄ sidelinjen nÄ, jeg Þnsker jo Ä gÄ vedde kraftig pÄ nedgang med hÞy oppside. Men har ikke noen god fÞlelse nÄ pÄ det. Kan selvsagt vÊre ironien her i livet som fucker opp krakknissen slik han ikke fÄr vÊre med pÄ leken da, men jeg tar sjansen pÄ Ä vente litt til.
Som nevnt fĂžr sĂ„ Ăžnsker jeg en lav vix, vi var ganske nĂŠrme nĂ„. SĂ„ det var tett fĂžr jeg kjĂžpte egentlig, selv om jeg ikke liker tidspunktet sĂ„ godt, men jeg kjĂžper med lang tid til forfall slik at det ikke er SÅ viktig, men det betyr som sagt ogsĂ„ at jeg utsetter meg for skikkelig fall over tid, sĂ„ det mĂ„ en god del ned fĂžr det lĂžnner seg. Bare “ca” rett vil da ikke gi gevinst siden premien man betalte i utgangspunktet var mye hĂžyere.

Sanders seier tror jeg ogsÄ vil prises inn etterhvert ( dvs risikoen i det minste), men er vanskelig si nÄr det skjer. MÄ jo innrÞmme selv jeg som trodde virkelig at han ville knuse resten, ikke trodde han ville KNUSE de sÄ jÊvlig allerede nÄ. SÄ det skremmer nok markedet nÄr de begynner Ä innse at han faktisk kan pÄ 50% + av delegatene selv om han ikke fÄr 50% av votes, siden man trenger 15% for Ä fÄ delegater i det hele tatt. SÄ nÄr flere da fÄr under det, sÄ fÄr han en stÞrre andel vs de som bare har akkurat komt seg over.
SÄ forelÞpig ligger jo han an til Ä vinne pÄ fÞrste avstemning i DNC, dvs superdelegatene fÄr ikke mulighet til Ä frata han muligheten til Ä vinne.
Etterhvert nÄ vil jo vi se frafall og da vil plutselig kanskje det bli vanskelig for han Ä fÄ 50% av delegatene, men Super Tuesday har sykt mange delegater, 1/3 av alle om jeg husker rett. Dvs om de faktisk ikke er ute enda, og flere av de havner under 15% i mange stater, men han fÄr 30+%. Da blir det jÊvlig mye delegater pÄ han som blir vanskelig Ä ta igjen.
Jeg tror de “Moderate” har vanskeligheter for Ă„ samarbeide, selv om de burde gjĂžre det. Biden vil jo ikke gi seg til fordel for Bloomberg
 Amy vil ikke gi seg til fordel for Pete. Warren ser heller ikke ut til Ă„ ville hjelpe noen av de, heller ikke Bernie.
Bloomberg KAN gjÞre det utrolig bra pÄ ST, men det hjelper ikke om det ikke blir contested convention. FÞrst da kan han spille maktspill og vÊre med pÄ Ä velge hvem av de moderate som skal bli kandidaten.
SÄ inntil videre tror jeg markedet blir ekstra skremt pgr det. Husk at Sanders nÄ fÄr gode talkings points, om nÄ Korona treffer USA vil de fÄ kjempe problem. Folk har ikke rÄd til Ä sjekke seg, dermed blir det katastrofe. Om Sanders fikk viljen sin ville folk kunne teste seg gratis og man ville derfor unngÄtt den type katastrofe ved slike utbrudd. Det bÞr hjelpe gi Þkt stÞtte til Medicare For All.
Man kan selvsagt motargumentere, men jeg tror han vil fÄ effektive poeng her som illustrerer svakheten til ekstrem underdekning av helsehjelp og skyhÞye priser selv for de med dekning.
Man risikerer jo Ă„ betale tusener av dollar pgr Korona av egen lomme, selv om man har privat helseforsikring! Da holder man seg unna helsevesenet og sparer pengene. Samfunnet og resten av befolkingen taper da mye.

12 Likes

Sist gang markedet begynte Ä prise inn sannsynligheten for ett drop pÄ 3 standardavvik i S&P500 like hÞyt som nÄ var Februar 2018
 Vi husker hvorfdan det gikk

1 Like

Brace brace for impact! Morgendagen i Europa blir nasty nasty

Sjekk volum for S&P futures.

2 Likes

“Vannvittig” !

Tenkte jeg skulle ta med oversikt fra Feb 2018, samt desember 2018. Vi husker vel disse datoene? :stuck_out_tongue:

Ja men “litt” lettere Ă„ reparere nĂ„r man kan tweete om at en har en fantastisk “trade deal” enn det vi stĂ„r ovenfor nĂ„

1 Like