Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Enig i denne. Cup/handle er som regel et continuation pattern i en opptrend.

Som oftest men ikke nødvendigvis. Men hvis du zoomer ut så har det vært opptrend i omtrent ti år før nedgangen og etterfølgende kaffikoppen. Ser også flere signaler som peker i retning oppover, men får ikke tid til å eventuelt skrive om det før ungene har lagt seg.

1 Like

Ukesoversikt tidligere kriser.

Det er mulig vi er på bunn, men min tanke er at vi skal ned før helgen eller senest mandag om en uke. Dog, kanskje opp/sidelengs 1-2 dager til først. Fond som skal rebalansere rundt månedskiftet osv.

Dette er den største økonomiske katastrofen på svært lang tid. I hvert fall siden finanskrisen, og kanskje mye lenger. Jeg føler meg overbevist om at langsiktig bunn er nedover … men de neste par dager, de spår jeg ikke.

26 Likes

God analyse @anon80503862. Også enig i det nederste chartet til @vcp, ganske lik den jeg selv har. Hadde egentlig brudd på den på fredag når jeg tok bjørneposisjonen men reversal candle i dag var grei å gå ut på. Regner også med noe mer sidelengs / opp før videre ned. Men må nok mer krutt enn oljepris og korona til nå. Asteroide next? :crazy_face:

1 Like

@anon80503862 Interessant. Kanskje være contrarian og kjøpe 31. mai? Buy in May and stay long? Tenkte egentlig å vente til høsten med aksjer.

2 Likes

Eneste analysen som trengs :cowboy_hat_face:


Ny bunn incoming

3 Likes

Kan være verdt å skumme gjennom om man har eksponering mot bil bransjen…

2 Likes

Er det ikke en mulig Rounding Bottom?

Mulig, jeg klarer ikke se så mye annet enn at vi er i et betydelig bearmarket.
Burde tradet mer på disse svingningene, men…

2 Likes

Jeg forstår ikke dette godt nok: Burde ikke obligasjoner styrke seg når det er flight to safety?

image

1 Like

Med renten så lav er oppsiden borte. Men selvsagt går prisen på obligasjonene pittelitt opp om renten synker ytterligere. Men å kjøpe og holde gir elendig avkastning. Selv å kjøpe for å håpe på nedgang i renten gir omtrent ingenting, må ha - noen prosenter skal det være noe særlig futt i statsobligasjoner nå.
Gevinsten er allerede borte etter nedgang kæi renter fra høsten 18.
Nå er det helt innenfor frykte inflasjon lengre frem i tid, dvs er risky kjøpe statsobligasjoner med lang holdbarhet å håpe man får solgt til en større idiot under panikken.
Med QE infinity er det skummelt, greit de skal presse ned rentene direkte ved kjøp. Men markedet er enormt og om de frykter pengetrykking vil renten ta av uansett, ellers må de kjøpe noen mange mange trillion$
Lange renter stiger egentlig av QE ved at man tror det skal hjelpe stimulere økonomien, så selv om poenget er lavere lange renter. Behøver det ikke bli slik.
Det ser man på charts og tidligere QE.
Korte renter har de kontroll på. Men uansett, jeg tror rentene fort skal lenger ned. Inflasjon frykt er litt lenger unna. Vi må ha krakket nå i speilet først.

1 Like

Det er vel også her TINA-effekten kommer fra; There Is No Alternative.

Når rentepapirer gir så elendig avkastning, så hjelper det på aksjemarkedet da flere er villig til å sitte gjennom en krise fremfor å hoppe over i obligasjoner.

5 Likes
1 Like

Selskapene i undersøkelsen blir spurt hvordan virksomheten gikk sammenlignet med forrige måned, slik at tallene viser at kinesiske selskaper mener utviklingen har bedret seg fra rekordsvake nivåer.

– I februar var det full stans i den kinesiske økonomien. Det skal ikke mye til å stige fra så lave nivåer, sier sjeføkonom Qian Wang ved Vanguard Investment Strategy


Viktig forutsetning. Over halvparten sier at mars var bedre enn februar … hvor det var full lockdown.

4 Likes

Kan vi stole på Kinesiske tall ?

5 Likes

Solgte mine long posisjoner på OSE på morgningen idag. Håper på en ny god inngang på et nytt nedsving :pray: Så blir det intradag trading på DAX o.l. inntil det.

1 Like

Det er min teori også. Det er ingen steder å gjemme seg for pensjonsfond etc. Lave renter og potensiell inflasjon gjør at aksjemarkedet er det eneste stedet man kan forvente positiv avkastning

3 Likes

Synes den ser aldeles lite funky ut. Tvert imot, helt etter læreboka etterhvert som den utviklet og foldet ut mer.

2 Likes

2 Likes

Hver gang jeg har hatt en aksje som går over ATH så forventer jeg fall og selger, men jeg har registrer når aksjen går ATH så er det ingen motstand på oppsiden og aksjen går fort og høyt før noen føler de må selge. Kan det være at Equinor nå fyller gap opp til 137? Det er det som drar OSEBX nå, for Equinor er jo helt disconnected fra oljepris?

2 Likes