Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Maximum Entertainment ( tidl. Zordix)

Så lenge Zordix fortsetter å gi ut spill som bare noen hundre personer kjøper og som kun har 20 in-game på det meste så kommer jeg ikke til å forstå forretningsmodellen. Eller hvorfor denne aksjen bare skal til himmels. De må jo på et eller annet tidspunkt tjene penger også, ikke bare bruke penger på å kjøpe selskaper som heller ikke klarer å utvikle spill som selger. Jeg forstår ikke hvordan de dekker inn utviklingskostnadene på prosjekter som ingen vil ha.

3 Likes

Jeg er helt enig, m&a er superhot i sverige. Selv om logikken ikke helt gir mening.

Føler det er litt som å hamstre skrapelodd i håp om å en eller annen gang vinne en million. :money_mouth_face: Skrapelodd som delvis sponses av noen du lover å dele millionen med.

1 Like

Jeg tror årsaken er at alle har lyst til å få en tilsvarende tur til aksje-himmelen som embracer og stillfront. Disse to selskapene begynte i det små med lignende oppkjøp og så ble dette veldig stort etter hvert som årene gikk.

2 Likes

Ja, jeg har 5-6 selskaper jg kjører 100-200k inn i. Så kommer et m&a, man får 30-50% gevinst og selger. venter 3-5uker og kjøper inn igjen.

https://store.steampowered.com/search/?sort_by=_ASC&publisher=Just+For+Games

Som digital distributør passer de fint in i Zordix sin portefølje. 2 produkter, 0 reviews.

Ser super Kickers League også kan skilte med 1900 eiere på PS4

1 Like

Er det mange som tenker slik får man også en ektra stor trading-effekt på slike eventer som i dag. Pump og dump.

En gång i tiden när man ägde ZORRO Screenshot_20210209-132600_Nordnet

Ser att folk fortsätter baissa här. Jobbigt!

Men trenger man å bry seg om at noen ikke liker Zordix ?

2 Likes

Du finner bare pros med Zordix og ingen cons. Det er mer “jobbigt”. Minner om Starbreeze-sekten i sin tid, alt skal bare opp i himmelen. Ingen kritiske argumenter, ingen problemer, absolutt ingenting negativt. Man skal bare kjøpe for at “förvärv”. Skit i om titlene selger, man sitter bare og venter på neste “förvärv”.

2 Likes

Er vel bare vi grinebitere som ikke klarer å se potensialet i denne forretningsmodellen.
I mine øyne er ikke Zordix en spillutvikler, det er en emisjonsmaskin. Inntektene til selskapet er basert på inntjening fra aksjonærer, ikke verdiskapning innenfor gaming.
Hele tankegangen til markedet er jo en evig circlejerk. Høyere kurs → oi de kan hente mere penger ved emisjon, da får vi kjøpt ENDA større selskap → Høyere kurs → Rince,repeat.
Når VD ytrer ordene

“De första två tre åren växte Embracer tio gånger i värde och EG7 något mer. Jag tror vi kan göra en liknande resa. Det här är en jättebra start som gör det lättare för oss att fortsätta förvärva bolag”.

Så ser du fort tegningen. Dette handler ikke om spill.

Pr nå verdsatt til rundt 1000 MSEK, for et selskap som fremdeles ikke har laget eller gitt ut et spill man kan klassifisere som en suksess.

Men uansett hva vi tenker og mener så er det vel ikke å stikke under en stol at @antzzo sine tanker er mer forenelig med markedet. Bare å gratulere med fin gevinst.

1 Like

Ja, men der Embracer faktisk har mange titler som selger godt (de har jo ofte kjøpt utviklere med store suksesser bak seg, eller stort potensiale) så kjøper Zordix selskaper som ennå ikke har en eneste hit.

Det er ikke snakk om en “one-trick pony” som folk ofte kalte Funcom, for idag er Zordix en “no-trick pony”. Men hvis de klarer å få noen større suksesser i framtiden så kan kanskje dagens mcap forsvares. Det er et veldig stort “kanskje”.

Et stort faresignal er jo at alle titler som hittil har blitt hausset opp har blitt glemt idet de har blitt lansert. Ingen snakker om Ponpu eller Kaptein Sabeltann. Hvorfor ikke? Fordi ingen kjøpte de. Ingen spiller de.

De brenner penger, men passer hele tiden på å hente inn mer fra investorer så de kan fortsette loopen. Hva med at antall ansatte som skal lønnes øker etterhvert som de kjøper nye studios? Når ikke de tjener penger på spillsalg, hvordan skal de betale lønn til stadig flere? Jeg forstår ikke regnestykket.

Jeg er spent på første konsoliderte rapport.
De har ikke nevnt cash flow en eneste gang med dette kjøpet, noe jeg mener er det mest kritiske for dem akkurat nå.
Fullt konsolidert er det vel også vanskelig for dem å kjøpe en utvikler med negativ cashflow, da driften slik den er idag knapt nok bærer seg selv.
Evt hiver de ut en rep-emi for å hente penger til drift relativt kjapt.

Fant dette i børsmld:
Just For Games har, med sina tolv anställda i Paris, vuxit med cirka 33 procent på årsbasis sedan starten 2011 och under 2020 uppgick omsättningen till 29,8 miljoner euro, heter det.

Av den totala omsättningen består 89 procent av distributionsaktiviteter, 10 procent av förlagsaktiviteter och resterande av utvecklingsaktiviteter.

Det förvärvade bolagets ebitda-resultat var under 2020 3,9 miljoner euro.

Jeg tror jeg så det ble diskutert at dette var snakk om fysisk distribusjon? Salget av fysiske titler er jo på vei rett ned, så det eneste som kan være verdt noe er i såfall accessories og denslags.

Men man får ikke stille spørsmål på discord, da får man bare beskjed om at man er sur for å ha misset oppgangen. :grimacing:

Ja, dette er gamezone aktivitet. Altså nettbutikk som selger fysiske kopier av spill. Relativt lav EBIT margin på slikt.
Så har de den voksende publiseringsaktivteten som i hovedsak er republisering av gamle spill. I mitt hode er det kjøpe restlager av spill → pakke om → selge til lavpris butikker. En veldig liten del av denne aktiviteten gjelder vel publisering av nye spill, både digitalt og fysisk.

@alex det der sier dessverre lite om cashflowen til selskapet. Den kan være bedre, kan være dårligere. Man må dessuten ha resultet etter skatt, for det er også en kostnad som går ut av kontoen.

1 Like

Dette blir nesten et filosofisk spørsmål der man kan hevde at et selskap er på børs for å få høyere og høyere aksjekurs. Satt veldig på spissen da.Da er aksjonærene fornøyde. Så lenge de kjøper selskaper som er billige nok vil verdien på selskapet øke i det “uendelige.” Så det gjelder å finne billige nok selskaper som driver på med gaming.

1 Like

Tycker du ska vara mer aktiv. Den hatade norsken :grin:

1 Like

Jeg tenker iallfall at det alltid er kjekt med folk som er negative til et case man er positiv til. Det er ofte da man faktisk finner ut om caset er bra/dårlig.

Når det gjelder Zordix så er det vel ingen som er imponert over de spillene de har sluppet nå. Sabeltannspillet ser jo greit ut men er ikke en IP som treffer veldig mange. Bramble - the mountain king ser uansett ut et spill som kan selge en del.