Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Et interessant krysningspunkt mellom to trender jeg har pekt på her, forsvar og energilagring.

Lyten, som først kjøpte Northvolts anlegg i USA og nå kjøper anlegget til Northvolt i Polen av boet, har blant annet batteriløsinger med materialer som ikke er avhengig av Kina i poduksjonskjeden. Og peker her på at vi er i ferd med å gjøre oss avhengige av Kina i en forsvarssektor som er blitt veldig viktig på kort tid.

“For the last 100-plus years, access to oil to power tanks, jets, ships, and supply chain lines has determined the outcome of wars. But in a world of unmanned autonomous systems, access to batteries and AI systems is the new competitive advantage. Unfortunately, with batteries, we are behind.”

"China has a monopoly on the supply chain and technology feeding these battery plants. Beijing has restricted exports of critical battery materials, flooded global markets to undercut competitors, and in some cases stopped supplying batteries to particular U.S. drone companies. In other words, China is wielding its monopoly control of the market. "

“Congress recognized this vulnerability when it passed the 2024 National Defense Authorization Act, which prohibits the Defense Department from procuring batteries containing Chinese-sourced materials beginning in October 2027.”

Er det noe jeg nødig tar i selv, er det markeder som oversvømmes av kinesisk overproduksjon. Nå er det særlig stål, solcellepaneler - og batterier. Selskaper som kan brukes disse produktene til verdiskaping blir på den annen side mer interessante. Lyten skal gjøre northvolts avdeling i Polen til en ren BESS-avdeling med batterier som er spesielt egnet til nettopp dette, så gjenstår det å se om kunder ser verdien av å klare seg uten Kina i energilagringsanlegg som skal driftes i mange år fremover.

4 Likes

Hadde 60 kr som out selv :sweat_smile:

Snakker om solen med megatrender og fremtiden med ABB som kom nå.

Kraft- och automationsbolaget ABB investerar över 130 miljoner kanadensiska dollar i en ny tillverknings- och FoU-anläggning i Montreal, företagets största satsning hittills i Kanada.
Syftet är att möta ökad efterfrågan inom elnät, förnybar energi och infrastruktur.

Anläggningen öppnar 2027 och byggs med energieffektiv teknik som ska minska utsläppen med över 95 procent.

Og så var du med på party i endur? Da er det ingen tvil, du er min tvillingsjel. Jeg går nok inn i en lavfrekvensmodus her fremover, har surret bort en del tid på middels konstruktive diskusjoner ( ikke på denne tråden altså) i det siste. Men stikker sikkert innom ved tallslipp etc.

100% full party i endur ja! Er som deg og prøver å skape min egen Edge mot markedet med det jeg skjønner best! Merker jo det mer og mer nå som jeg har rotet meg inn i novo nordisk en stund som gir enda mer lyst å investere i ting jeg virkelig forstår med det siste heftige kursfallet…

Med Scatec, Magnora, cadeler, afry og til nøds kan ta Elopak inn i bildet er jo jeg ganske godt investert mot megatrender. Så vurderer jeg enten Enel eller ABB til å forsterke fokuset eller noe inn i evigheten som Kid

35-40% av porteføljen er Thomas Nielsen sitt first veritas og global indeks som en hedge på at mange trolig er mer dyktig enn meg og for diversiferingen mot andre selskaper og usa

1 Like

“For more than a decade, the demand for power across the US has been nearly stagnant, growing by less than 1% per year. Then came the data center revolution.”

Fin og fyldig artikkel. Nettet i USA er slitent og utdatert med vedlikeholdsetterslep, så kom den store økningen i etterspørsel etter elektrisitet. Enorme investeringer i nettet trengs i årene fremover, enten kilden er fornybar eller ei, det spiller ingen rolle.

Dette skaper igjen et marked for off-grid løsninger der de store kolossene besørger strømmen selv, et selskap som surfer på denne bølgen er bloom energy , jeg får nesten alltid høydeskrekk av amerikanske aksjer, p/e 384 , opp 260 % siste år.

" This approach is gaining traction—according to the 2025 Data Center Power Report, 30% of all data center sites are expected to use on-site power by 2030, up from just 13% in early 2024​. The shift is happening rapidly: in 2024 alone, more on-site power projects were announced than in the previous four years combined, totaling 8.7 GW globally, with 4.8 GW expected before 2030​."

T

4 Likes

The International Hydropower Association er ute med rapport " outlook 2025" for vannkraft. Etter noen år med lite tilførsel av kapasitet øker utbyggingstakten igjen, og vil øke enda mer fremover, basert på deres tall for "pipeline " fremover. Interessant i den anledning å se på fordelingen mellom konvensjonelle vannkraftverk og pumpekraftverk (PSH) .

• Installert kapasitet globalt- her er konvensjonell vannkraft desidert størst (1254GW / 189GW)
  • tilført kapasitet i 2024, en del PSH (8,4 GW) men mest konvensjonelle anlegg (16,2GW)
  • under bygging, like mye av hver ( 105GW)
  • i pipeline, PSH er nå klart større (600 GW) enn konvensjonelle anlegg (475 GW)

Med 189GW installert og 600 GW i pipeline er dette et segment i sterk vekst fremover. Vanskelig å finne selskaper som driver spesifikt med dette. Andritz i Østerrike har en finger med i spillet i veldig mange av de pågående prosjektene, Afry som nevnt over har også internasjonal ekspertise her, men begge driver med så mye annet i tillegg at dette alene neppe lager kursfest.

3 Likes

Kanskje en trøst at de sliter med det samme i Kina, hjelper ikke å bygge ut kapasiteten hvis ikke distribusjonen er i orden

“For instance, Tibet experienced a 30.2% curtailment of its wind power, a sharp rise from just 2.3% in 2024, while solar power curtailment in the region jumped to 33.9% from 5.1%.”

“The low utilisation of renewable energy sources is prompting China to shift its focus from merely constructing renewable power plants to ensuring that more of this energy is effectively integrated into the grid.”

Har sikkert skrevet et dusin innlegg om dette nå, men tror lagring (vann og batteri) og distribusjon av elektrisitet blir et megasvært marked i mange år fremover.

2 Likes

https://m.youtube.com/shorts/VNXwRZebJx0

1 Like

Meanwhile in California,

Sol passerte gass som viktigste kraftleverandør, etter en enorm økning på kort tid. Samtidig som sol slår rekorder har de også i det siste klart å få “curtailment” ned, med bedre nett og bedre lagring.

Som @Murrinho har vist tidligere: Her hjemme har bl a Magnora signalisert at de kommer til å satse på rene Bess-prosjekter i Tyskland og Italia.

" A high priority has been to strengthen our capabilities and offerings within industry-scale battery energy storage systems (BESS). This has been met with strong interest from both customers and partners, exemplified by our recent signing of a Letter of Intent with a leading European infrastructure company

As of July 2025, energy prices across Europe continue to fluctuate significantly as the grid balances supply and demand. The growing share of wind and solar in the energy mix is a key driver of this volatility. In Germany, for instance, hours of negative power prices annually were around 100 in 2022 and 500 in 2024, and some analysts project 700-1,200 such hours annually over the next five years. Such volatility fuels a large and growing market for BESS. The batteries charge in periods of the day prices are low and discharge when prices are high, and they also provide ancillary services to grid operators"

4 Likes

Litt satt på spissen så klart, men helt klart en del av suksessoppskriften!

Bare en liten digresjon ifbm kraftdiskusjonen.

Mtp det som nevnes om en krafthungrig tech sektor, og hvor mye det forventes av økning i etterspørsel etter kraft - hvorfor nevnes ikke det som en faktor til disse populære klimaendringene? Man gjør om vind og vann til varme, det må da være en bidragsyter til problematikken, dog kanskje ikke på lik linje som med fossile brennstoff.

Alle har vel kjent hva en mining-rig gjør med et rom, og hvor mye energi som kreves for å kjøle (aka forbruket er egentlig dobbelt, alt etter temperaturdelta)

Hele kraftdiskusjonen som foregår er jo paradoksal nok i seg selv. Om man isolerer nyttig og unyttig utility ifbm f.eks datasentre, ser man jo fort at den grønne bølgen bare server et ekspanderende analysenettverk.

Er jo egentlig en noe dystopisk retning det hele utvikler seg i… litt lite produktiv og unyttig. Som om å kjøpe seg ny bukse hver gang den man har på seg blir skitten.

1 Like

Tja, det gjør vel det i en viss grad, men kanskje ikke nok. Makten til big tech kan virke litt dystopisk ja, når Google ringer blir ordføreren i Skien ganske mo i knærne, så jo det i serien til Bård Tufte.

2 Likes

image

3 Likes

The sun delivers about 175 petawatts (quadrillion watts) of energy to Earth on average. Of this, approximately 71% is absorbed by the atmosphere and the surface, while the rest is reflected back into space

As of 2023, the world consumes approximately 15 terawatts of power from various energy sources

Eller 175000 terrawatt vs 15 terrawatt.

En 1% endring i hva atmosfæren absorberer gir altså 1750 terrwatt endring i energi tilført jorden.

Mao, de 15 terrawattene vi bruker er bokstavelig talt en dråpe i havet og ikke relevant. Endring i hvor mye energi som blir reflektert tilbake til verdensrommet har alt å si i denne sammenheng.

Ironisk nok, så er mangel på smog (fysiske partikler i luften) at mer energi kommer til jorda. Så har du også større og større områder med by (uten vegetasjon), jeg antar slike områder også bidrar til oppvarming. Også har man drivhusgasser som gjør at mer energi ikke blir reflektert tilbake.

3 Likes

Okei, altså selve spillvarmen fra senteret? Den kan vel i noen grad brukes til noe fornuftig med litt helhetlig planlegging. Jeg tenkte på det ekstra strømforbruket.

Så egentlig forurenser vi for lite? :sweat_smile:

Var ikke ment sånn 100% seriøst, men det beviser jo en litt navlebeskuende holdning hos mennesker. Om de 15TW ikke har noe nytte, eller deler av de, hvorfor skal man da bruke de?

Mange klager på offentlig pengesløseri, men ikke privat energisløseri? Nei faen, Kai Ronni på jo få AI reelsa sine.

1 Like

Ja, og han skal for all del slippe å slette noen av feriebildene fra Kroatia i 2015.

Leste du innlegget mitt, eller svarer du egentlig på noen andre? :stuck_out_tongue:

Tenker vi kanskje kan la det ligge, for det er ikke akkurat en økonomisk megatrend dette :see_no_evil:

Joda, gjorde det, men det er ikke dermed sagt man forstår det som skrives :grinning_face_with_smiling_eyes:

Klima er jo en økonomisk megatrend, den er bare ikke helt lønnsom med mindre det trykkes penger.

Men ja, ble litt off-topic, reverserer ut i første gir!

1 Like

Ang spillvarme så er jo mye av rationalet til elektrifiseringstrenden å lage nyttig energi, ikke bare en stor mengde energi. En dieselbil bruker en energimengde på 5 kWt for å kjøre en mil (0,5 l diesel) tilsvarende tall for en vanlig elbil er 1,5kWt. 3,5 kWt spart per mil per bil.

1 Like