Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Enda en graf …

Installert energilagringskapasitet i Kina er opp 59 % siste år. For batterilagring alene er den opp 110 %, altså en helt klar satsning på denne teknologien i skrivende stund. Kina sto for 75 % av installert kapasitet i juli (grafen viser kun t.o.m.H1 2025). Den har nå passert kapasiteten for pumpekraftverk, i et land som også har verdens største pumpekraftverk. De ser for seg en vekstrate på 20 % per år frem til 2030.

6 Likes

Drodler litt videre på denne på denne tråden, sorterer vel kanskje under “elektrifisering”. I USA anslår departementet at ved å skifte til led-pærer vil de spare 569 tWt årlig. Det tilsvarer, som det står i artikkelen, 92 kjernekraftverk (!), eller ca 2 % av nasjonens energiforbruk (ikke elektrisitetsforbruk), som har ligget jevnt på 26-27 000 tWt de siste årene, unntatt covid-dumpa. Selv om belysning jo allerede er eliktrifisert sier det noe om hvor viktig det er å produsere nyttig energi, i stedet for spillvarme. Når man ser diagrammer som viser at fossil energi står for 86 % av energiforbruket kan man lett bli nedslått, men det er “primary energy fallacy” , kolossen med fossil energi er i stor grad spillvarme, sortere man for nyttig energi i stedet blir bildet veldig annerledes. Det ligger et enormt potensial for verdiskapning ved å produsere nyttig energi i stedet for spillvarme ( eller utnytte denne til oppvarming) og dermed frigjøre energi til andre verdiskapende aktiviteter. Mens det totale energiforbruket har flatet ut, har det sunket betraktelig per capita i Usa, mye fordi elektrisitetsproduksjonen har gått opp i samme tidsrom

7 Likes

Tom Lee says Ethereum is entering a supercycle.

“100x on ETH is still possible”

https://x.com/AltcoinDaily/status/1967331373271884145

Kjenner du til Excom i sør Afrika og status på de regulatoriske markedene der mer nøye? Hører på Sneve som gjest i FA podden som forteller om hvordan de som monopolist styrer marginene der og virker mindre optimist på sør Afrika som området og mye mer ivrig på Europa.

Sør Afrika blir jo definert som et land med investeringsrisiko som jeg vil tro setter litt stopper på verdsettelsen av Scatec og Magnora. Noe nye lover og reguleringer som du kjenner til som har gjort markedene dårligere der i løpet av året?

1 Like

Sør Afrika er et land i oppløsning. Zimbabwe 2.0.
Ekstremt høy risiko.

gjerne utdyp :slight_smile:

Expropiering av egendom, null rettsikkerhet (særlig før vita).

Sneve kjenner nok bedre til dette enn meg, men jeg forholder meg til at Scatec har vært i SA siden 2013 eller noe sånt. De har gjennomført mange prosjekter, som er blitt solgt med gevinst. SA satser sterkt på sol fremover (i likhet med flere Brics-land). Installerte 1,1 GW i 2024. Planer om å øke til 3 GW per år mot 2030. Scatec har flere PPA-avtaler med Eskom. Det ville være dumt å gjøre landet mindre attraktivt for slike investeringer hvis de ønsker så mye som de gir uttrykk for. Men hvis de gjør det, får jeg anta at Scatec, Magnora etc. ikke kjemper like hardt om nye prosjekter der.

Litt mer generelt for Afrika, har sol eksplodert i mange land bare siste året (selv om det elvfølgelig er små tall på y-aksen for mange av landene). Det skjer mye i Nord-Afrika, f.eks. Algerie, der kinesiske fabrikanter er i ferd med å etablere seg med fabrikker.
image

4 Likes

skulle du ønske at du kunne skru tilbake tiden og kjøpt enten Facebook eller Amazon aksjer,kanskje får du ny kjangs her…

https://www.crunchbase.com

2 Likes

Noe å legge til?

det er youtubere som går rundt i USA og intervjuer grundere og andre millionærer som avslører hvordan de opererer for å finne ut hvordan å gjøre fremskritt i livet finansiellt,-da var det en av dem som nevnte denne nettsiden som der det kan potensielt dukke opp det “neste” store.

:crossed_fingers: :sweat: :crossed_fingers:

2 Likes

kan jo bumpe denne, CMD i går, utskillelse av tkms-avdelingen i oktober, de ser for seg et gigantisk marked i årene fremover for marine systemer. Og bud på stålenheten fra indiske Jindal nå i september som gir håp for en sektor fullstendig ødelagt av kinesisk overproduskjon og amerikansk toll.

20250929_TKMS_CMD_Presentation_UPLOAD_vF.pdf

IPO for TKMS forventet til 20. oktober, ikke så fryktelig lenge til. Veldig bra driv i aksjen, nye 5-6 % i dag, opp 38 % siste måned. I tillegg vurderer de notering av heis-delen, TKE, med Kone som potensiell oppkjøper. Heis er kanskje ikke en megatrend som europeiske forsvarsaksjer, men skjer mye spennende i denne nå.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-09-17/finland-s-kone-is-said-to-consider-potential-bid-for-tk-elevator

4 Likes

Siger jevnt oppover denne også til stadig nye ATH-nivåer. Pareto høyner kursmålet og skriver i sin analyse om megatrenden elektrifisering:

“Vi ser att nästan 50 procent av ABB:s verksamhet (Electrification) har en medelhög till hög ensiffrig tillväxtutsikt för de kommande 10 åren och att en cyklisk industriell återhämtning också kommer att lyfta koncernens försäljning till dessa nivåer under 2026/2027. Vi ser knappast några andra industrisektorer som ligger i närheten av dessa nivåer, och detta bör återspeglas i värderingen”, skriver Pareto.

På Robot-siden har de gått inn i AI-samarbeid med LandingAI for å utvikle autonome roboter.
“LandingAI’s LandingLens is a vision AI platform that enables the rapid training of vision AI systems to recognize and respond to objects, patterns or defects with no complex programming or AI expertise required.”

Her er det også planlagt en spin-off etter hvert.

1 Like

Godt jobba! Snakk om en aksje som konstant løper fra meg :joy: må tilbake på regnearket og se

1 Like

ABB skulle man ha kjøpt før 2 år siden… Jeg har ikke sett mer på hvor P/E og sånn er på den. Helt klart er de i fremtidsmarked, men hvor mye av det er allerede tatt ut i kursen?

1 Like

Handles på ca. P/E 30 nå, nei, som et av europas største selskaper er dette ingen “skjult juvel”. Pareto høynet fra 700 til 750 idag, men man finner også dem som mener den er for høyt priset.

Sant det, men da satt jeg for mitt vedkommende i Kitron med disse pengene. Disse selskapene har delvis vært med på den samme megatrend-reisen. Men tok et bet på at Kitron var litt mer hypet (forsvar) enn ABB nå.

1 Like

Og enda så svekker dollaren seg… :thinking:

1 Like

Jeg vil påstå, i en historisk sammenheng, at dollaren verken er sterk eller svak, mer så helt på det jevne:

Også hvis man zoomer inn, så har det ikke skjedd så veldig mye det siste halvåret, selv om dollaren svekket seg mye de første månedene av 2025.

Men i en historisk sammenheng var ikke det et crazy move, og argueably et justering til historic norm.

Jeg synes overskriften i E24 om at “Ryktet om dollarens død er kraftig overdrevet” står seg veldig godt.

Så er det en annen diskusjon når det gjelder asset prices, for der svekker jo alle verdens valuta seg.

1 Like

hvis det er noe i dagens finansverden som fortjener å bli kalt megatrend er det lavrente-æraen som nå er over. Vi har hatt svært lave renter svært lenge. Helt siden 2009, nesten hele Iphone-epoken. Den epoken er over. Vanskeligere å hente inn kapital til tech start-ups og luftige prosjekter.

4 Likes

Intervju med ABB-sjefen i svenska dagbladet i forbindelse med utskillelsen av Robotics:

"I nuläget ser ABB den största tillväxten i USA, bland annat i samband med byggen av datacenter samt investeringar i robotar och automation av fabriker.

Oavsett vem som är president i USA kommer elektricitet att vara den snabbast växande energiformen, framhåller ABB-chefen som uppger att bolaget inte bara arbetar med fossilfria energiformer utan att el även kan skapas av naturgas"

Kursen er en hårsbredd fra 700 nå. Elektrifisering og robotikk koblet med ai, that’s a big dollar, som de sier der borte.