Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Jeg veit ikke hvordan det er nå, men på den tiden jeg jobbade som konsult på ABB Robotics så var roboter en lav-margin produkt. De tjente nesten ingenting på disse. Det man fikk inn penger på var service.
Men analytiker pleier gjerne at rekomendere aksjer som gått opp kraftig lenge, dvs det som du skulle ha kjøpt før lenge siden.

Edit: Før de som alledede har ABB i portføljen så er det nok en bra “demper” som kan forventes holde seg stabil og litt oppåtgående og gi utbyte.

1 Like

Det er ca 10 % EBITA-margin på denne enheten nå, men de siste par årene er det denne enheten som har gjort det dårligst på omsetning, men ordrer tar seg opp igjen nå.

3 Likes
  • Strong customer value proposition by combining ABB Robotics’ leading technology and industry expertise with SoftBank’s state-of-the-art capabilities in AI, robotics and next-generation computing
  • Divestment for an enterprise value of $5.375 billion reflects long-term strengths of the robotics business and creates immediate value for ABB shareholders
  • ABB to deploy divestment proceeds in line with its capital allocation principles
3 Likes

Snakker om sola… Masayoshi på farten igjen. Dokumentaren om Softbank og WeWork på nrk er artig. Uansett, en smidig og bra løsning fir ABB dette her.

1 Like

Abb var tidlig ute med q3-tallene, rapporten forsvarte fin oppgang i kursen fra forrige rapport, kursmålene gjennomgående opp et par prosent ( men ikke nødvendigvis så høye i forhold til dagens kurs). Blant segmentene i selskapet er det særlig denne trådens megatrend “elektrifisering” som gjør det bra

Veidekke lager også en veldig fin konjunkturrapport som de deler med oss andre. Den viser et marked som er i ferd med å snu etter rentebremsen, men et segment som bare stiger uansett er infrastruktur for energi og VA. Her går det bare oppover. Endur annonserte på fredag at de opprettet en ny enhet innen VA, kursen gikk 4-5 % på nyheten. Ellers preges prognosene av kraftig utbygging av nettet hos bl.a. Svenska kraftnät.

5 Likes

smart å shorte “alt” når ting går surt…think again!

image
https://www.youtube.com/shorts/y_kq_ILkMqE?feature=share

Solaksjer har vært bra, men har nok mer å gå på. Noen eksempler under, som sikkert er kjent for mange.
SLR (solaria) med 50 % YoY inntekter, pe 14. Nydelig chart. Gått mye etter tall, men kan være noe å se på.
Scatec med tall til uka blir spennende.
FSLR og NXT to ledere i US

2 Likes

De har nok tapt mer idag da DnB tar gebyr for verdier over 100 tusen :brain:“the more you Learn,the more you earn”

1 Like

Er det “RenoNorden” all over again eller er det noen som klarer å finne ut hva selskap det dreier seg om? :thinking:

Heftig vekst og lønnsomhet for Tesla for batterilagring.

" Tesla’s Energy’s deployed capacity grew 84% year-over-year, reaching 43.5 GWh over the past 12 months. In the third quarter of 2025, the company deployed a record 12.5 GWh, surpassing the 11.4 GWh achieved in the fourth quarter of 2024.

Through the first three quarters of 2025, Tesla deployed 32.5 GWh—already exceeding its total 2024 figure of 31.4 GWh.

The company reported $3.41 billion in revenue under its energy storage and generation segment, compared with $2.32 billion in costs, resulting in a 31.4% profit margin. That margin is nearly double Tesla’s non-energy generation profit margin of 16.1%."

4 Likes

Hvilken andre aktører har vi innen batterilagring og hva har de før marginer?

Telsa er et relativt nytt selskap, så jeg vibber at de har mye mer effetkiv organisajon med mindre overhead enn gamle som har samlet på seg flere lager av mellomsjefer, analytiker og excel-klikkere.

Affærsidéen ligger riktig i tiden også.

1 Like

Kjenner ikke til konkrete leverandører som kun driver med dette. Typiske konkurrenter er Fluence (del av Siemens) og Envision (kinesisk som driver med mye annet), Sungrow Mange andre, mindre aktører også, som f.eks. bruker batterier fra skrotede elbiler etc.

1 Like

Tesla produserer vel ikke egne celler, så denne profittmarginen tipper jeg er et midlertidig fenomen. De klarer ikke bygge elbiler billigere enn kineserne i Kina, og det er vel lite som tilsier at de skal prestere noe bedre innen celleproduksjon.

3 Likes

Det er jo litt av dynamikken det. Flaskehalser gir økte priser og økt lønnsomhet, som igjen tiltrekker seg flere aktører.

1 Like

Jaja, opp nye 250 % siden positiv omtale ( men dessverre ikke noe mer) på denne tråden for 3 mnd siden. Mange muligheter i denne trenden.

3 Likes

Du har kommet med mange solide tips, skulle bare brukt litt mer tid på dem, så jeg hadde klart å bli med på himmelferder som det

1 Like

Nyter all spennende info du finner frem på tråden her! Sett noe på den store IPO med fermi i usa? Ser jo de skal satse meget hardt på datasenterbølgen og hyperscale. Spesielt med sin hovedbase i Texas. Magnora virker jo veldig å dreie businessen sin mot det samme i spesielt Sverige og i noen grad Norge med oppkjøpet i Storespeed. Gir foreløpig langt større marginer enn sol/vind og bess foreløpig så er jo spennende å se hva de får ut av satsingen sin. Markedet virker jo ikke til å sette pris på fine ord, men vil se resultater og inntekter først.

1 Like

Ja dette blir veldig mye av det samme som Bloom. Tid er penger, som Oslo Taxi brukte å si, for datasentere som ikke har tid til å stille seg i kø for å få tildelt sin porsjon på et gammelt og ustabilt nett, som det ofte er rundt om i USA. Gass i bunn med bidrag fra sol og etter hvert kjernekraft her da. Her er mye av konkurransefortrinnet å ha en fot innenfor departement og byråkrati, virker det som. Noterer meg ellers at de ligger an til å bli en stor kunde for bl a Siemens. Jeg synes alltid amerikanske selskaper er dyre. Når jeg gir etter og endelig slenger meg på dette, ja da har vi sikkert nådd toppen ,lol.

2 Likes

blir det snart gode kjøpsmuligheter…?

Yields Spike After Treasury Refunding Unexpectedly Warns Bessent Considering "Increases To Future Auction Sizes" | ZeroHedge

“Show me your friends,and I Will show your future” - Dan Pena

Det er en usedvanlig smart mann denne Øystein Stray Spetalen,mon tro om han bruker mye advokater og skattekyndige for å få oversikt over kloke valg for forvaltningen av formuen hans,-er det noen her som har hatt et fysisk oppmøte hos banken eller advokater for å få hjelp i formueforvaltningen sin?

https://www.dn.no/marked/oystein-stray-spetalen/charlotte-spetalen/skatt/spetalen-rigget-seg-for-milliardutbytte-for-flytte-nyhet/2-1-1896993

2 Likes