Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

image

Synes ordspillet står seg bra. De leverte veldig bra q4 2025 (avvikende regnskapsår) nettopp og oppjusterte guiding t.o.m. 2028. Særlig nett-teknologi, som jeg har messet en del om på denne tråden, gjør det veldig bra. Jeg tror HVDC-markedet vil bli megasvært i mange år fremover. Både ABB og denne er godt eksponert der. Veldig interessant intervju på Podcasten til Liebreich nylig med CEO for TenneT (nettoperatør i Tyskland).

PS, jeg tror jeg tar en pause fra dette forumet på ubestemt tid, roter meg bare bort i tullete diskusjoner med i mine øyne ubegavede og ufokuserte mennesker som tar mye mer enn de gir. Dette forumet har veldig fine tekniske løsninger, men for meg blir det for mye støy og dermed bortkastet tid.

11 Likes

Synd, du har kommet med veldig mange gode tips. Evnen din til å se megatrender har vært imponerende.

5 Likes

Du har noe som jeg mangler, godeste Christian. Du må være en fin venn, arbeidskollega og støttespiller, men ikke skjønner jeg hvordan du har tid til å skrive så mange innlegg LOL. Får se hva fremtiden bringer, men nå må jeg prioritere litt andre ting.

3 Likes

Synd å miste alle dine fine og læringsrike
Innlegg i denne tråden og fornybar. Et stort savn for forumet. Håper du ombestemmer deg kjapt :slight_smile:

3 Likes

Vil du poste porteføljen din her før du tar pause?

2 Likes

Oklo <3 Siemens Energy. To favoritter innen elektrifisering inngår kontrakt på Oklo sin første reaktor:

2 Likes

har vi funnet vår kanarufugl i bur? :parrot:

https://www.dn.no/marked/japanske-renter-skyter-i-varet/2-1-1909140

3 Likes

til perspektiv…

2 Likes

Rentene skal OPP!

1 Like

Det er vel mer trolig at Trump kommer at se til at utse en ny FED-sjef som kommer at jobbe steinhart før at presse ned renten. Ju større gjeld, desto mer må renten ned. Siden om det er lempelig eller ikke spiller mindre rolle før Trump og hans gjeng.
Så jeg vibber at renten først kommer at presses ned. Da situasjonen ikke lengre er holdbar kommer man tvinges høye renten, og da mye (fra en nivå som er klart lavere enn dagens).
Så, egentlig er jeg enig med Kaisovski her ovan, men jeg tror at man kommer att presse ned renten først.

1 Like

Dette er vel kanskje det motsatte av en megatrend, men tar sjansen på at flere synes det er interessant lesning:

Kilde: What If the World Doesn’t Work the Way You Think It Does? | Apollo Global Management

3 Likes

At Euro renten blir liggende på 2 ,00% er vel heller et sunnhetstegn så det er jeg ganske komfortabel med. Nullrenter ville jo vært et krisetegn.

I USA kommer garantert Trump til å utnevne en ny sjef for FED som er villig til å sette renten betydelig ned. Er visst ingen der i det Hvite Hus som ser motsetningen mellom at de sier at USA har en blomstrende økonomi med sterk vekst, og at renten skal settes aggressivt ned :man_shrugging:

Edit
Apropos amerikanske renter

4 Likes

2 Likes

Dette kan vel avhjeples med senkt rente? Ju lavere rente, desto lavere avkastning trengs på aksjer før at disse skall anses vare vert den extre risikoen?

3 Likes