Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Ja, Mr. Market ble ikke så imponert av “satisfactory result” , selv om dette er blitt grundig guidet allerede.

Hvis 8.9 % er for året totalt er det egentlig veldig bra, lå på 8.9 i q3 , som var god del høyere enn H1

Er vel mid terms target på 9-10 bn som mer stilles spørsmål med når ingen økning i 2026? Uansett lite stressa for min del

Ja der er det innbakt noen oppkjøp, tror jeg. Står jo ingen tall på den blå søylen for 2027. Men de ser for seg “large scale” “bolt on” M&A. Taper også tresifret millioner euro på sterk valuta. 50-70 mill euro i kvartalet. Rentekutt i EU hadde vært kjekt, lav inflasjon der

2 Likes

ANDRITZ foresees revenues in a range of 8.0 to 8.3 billion EUR in 2026. The comparable EBITA margin is expected to remain at a high level, in the range of 8.7 to 9.1%.

Disse to tilsammen gir EBITA på (8150*0,089) 725 MEUR, men sliter litt med å finne tilsvarende tall for andre år. Det står jo EBITDA overalt ellers :stuck_out_tongue:

Ser 2024 hadde EBITA på 713 MEUR.

Julaften og 17. mai på en gang for elektrisitetsnerdene. IEA publiserer “electricity 2026”.

Intet nytt i forhold til min grunntese som jeg bruker som rettesnor

Vekst i fornybar >> vekst i elektrisitetsetterspørsel >> vekst i energiforbruk.

De anslår at veksten i elektrisitetsforbruk vil være 2,5 ganger høyere enn veksten i energiforbruket frem mot 2030. Og til forskjell fra tidligere år er dette også et “i-lands-problem”, forbruket har f.eks. vært tilnærmet flatt i mange år i USA. Og igjen understrekes det utfordringene dette skaper for nettet, som jeg vel har postet litt mange innlegg om etterhvert.

Litt illustrerende fun fact i rapporten: De anslår at prosjekter som krever til sammen 2 500 GW strøm står i nettkø rundt om kring i verden for å bli realisert. Og 1 200 til 1 600 GW av disse kan realiseres utelukkende ved hjelp av bedre nettstyring - teknologisk og juridisk, uten å øke installert kapasitet.

“Meeting forecasted electricity demand through 2030 would require annual grid investment to increase by roughly 50% by 2030 from today’s USD 400 billion, alongside a significant scaling up of grid-related supply chains”

3 Likes

Q1 2026 i dag, fantastisk utvikling, med rekordstort ordreinntak og rekordstor backlog, 146 mrd euro, på det som altså var en “spin off” av Siemens. Særlig turbiner og netteknologi hvor ordrene suser inn. I forhold til konsensus var det særlig ordreinntaket som smadret forvetningene, og kursen videre opp 6 % nå. Gasgeschäft brummt, som det står i børsmeldingen Siemens Energy mit Rekordaufträgen - Gasgeschäft brummt

Også interessant å notere seg fri kontantstrøm, opp fra 1,52 mrd EUR til 2,87 mrd EUR fra samme kvartal året før. Hovedårsaken: kundene har begynt å betale på forskudd. Som igjen gir dem muligheten til å investere i utvidet produksjonskapasitet, som det ble nevnt noen poster opp.

4 Likes

Vet ikke om det har kommet noen nyheter her, men en solid rebound i kursen etter Q-tallene. Kursen er tilbake til hvor de var for en uke siden.

Ingen nyheter fra selskapet som jeg vet om, markedet ble vel litt skremt av den nøkterne pressemeldingen. Kikket på tallene de slapp sammen med tallene for ytd q3, og kommer til at q4 var et bra kvartal. Fin trend med bedre lønnsomhet etter hvert som gamle vannkraftprosjekter med lavere lønnsomhet fases ut, og pulp & paper har et veldig bra ordreinntak. Metals lider av tollsirkuset fordi usikre rammebetingrlser legger en demper på investeringene. Typisk bilfabrikker som er kunde her. Kan håpe på at det snur litt etter hvert som støvet faller til ro. BYD skal f eks bygge 3 fabrikker i Europa, mange planlegger produksjon i Marokko. Book to bill 1,13 til rekordhøy backlog, fortjener P/E 20 på Eps 4,5 - 5 etter min mening.

ca 25:20

John Collison: Here’s a very simple lens. We can categorize technologies and how hard they are. One categorization could be to look at things that China has not succeeded in doing. If you look at Chinese manufacturing, they’re still behind on leading-edge chips and still behind on leading-edge turbine engines and things like that. So does the fact that China has not successfully replicated TSMC give you any pause about the difficulty? Or do you think that’s not true for some reason?

Elon Musk: It’s not that they have not replicated TSMC, they have not replicated ASML. That’s the limiting factor.

Hvis man ikke var klar over det, så er USA helt avhengig av Europa og ASML for å produsere de mest avanserte halvlederne.

GROK: USA er avhengig av ASML, fordi ASML har et fullstendig monopol på produksjon av EUV-lithografimaskiner (Extreme Ultraviolet Lithography) – det eneste verktøyet i verden som kan masseprodusere de mest avanserte mikrochipene (7 nm, 5 nm, 3 nm, 2 nm og videre). Uten disse maskinene stopper produksjonen av moderne high-end chips, som driver AI, smarttelefoner, militær teknologi, superdatamaskiner, GPU-er fra Nvidia, prosessorer fra Apple/AMD/Intel osv.

Aksjen har gått mye, men skal nok langt høyere på sikt, selv om markedet akkurat nå er noe usikkert. Akkurat nå konsoliderer den fint og former et flagg.

2 Likes

Gjelder “alle” tungvektere utover året… :pray:

1 Like

Og nå oppjusteres kursmålene over hele fjøla, fra Deutsche Bank på 180 til JPMorgan på 200. Går den dit begynner høydeskrekken å komme, må jeg innrømme.

https://live.deutsche-boerse.com/nachrichten/ANALYSE-FLASH-JPMorgan-hebt-Ziel-fuer-Siemens-Energy-auf-200-Euro---Overweight-acdbb6f6-c0b1-44d5-b877-9504f55f7d76

3 Likes
1 Like

Jeg er litt imponert over det som ser ut som en snuoperasjon i Otovo. Er det noen som har oversikt over insentivene rundt omkring i EU og USA for den type installasjoner som Otovo server? Markedet i Norge er vel drept av strømstøtten. Kan oppturen i Otovo være en megatrend eller er det dead cat bouncing?

Markedet for sol + batteri er i hvert fall veldig sterkt. Usa er i en litt ny situasjon med stor vekst i elektrisitetsetterspørselen, og det er sol som raskest greier å levere økt kapasitet. 67 % av veksten ble dekket av sol i 2025. Denne veksten tiltrekker seg store investeringer innen fornybar, enten Trump liker det eller ikke. F eks fra EDP ( Portugals “statkraft” har satset stort i usa. Dermed blir konkurransen hard også , antar jeg. For “behind the meter”-installasjoner må Otovo f eks konkurrere med Tesla, som nettopp har lansert en fullt integrert Home Energy Ecosystem med egne solcellepaneler produsert i Usa.

4 Likes

edit:

2 Likes

Synes det er utrolig interessant å følge fornybar energi i USA fordi Trump hater det jo. Så hvis det viser seg fornybar virkelig slår gjennom i markeder der likevel er det 100% på egne merits, så det blir veldig empirisk.

NEL i norge er jo ikke fullt så clear cut f.eks.

1 Like