Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

1 Like

Takk for alle dine framsynte innlegg i denne og andre tråder :heart:

3 Likes

Jeg liker å fremsnakke Spania, men lillebror Portugal er egentlig et vel så bra eksempel. Fra kullfyrt diktatur til forgjeldet PIIGS-land til et foregangsland på energiomstilling. Har omtrent samme utvikling som Spania i denne illustrerende grafikken

Nedlagte kullkraftverk kan være et stort aktivum, var noen artikler på det langt opp i tråden. I Sines river de nå pipene på et digert kullkraftverk. På tomta bygger de i stedet Europas største datasenter, som leverer til sammen 1,2 GW til kundene deres når det er ferdig. Kombinasjonen av tilgjengelighet på billig fornybar strøm, infrastruktur og kjøleanlegg fra kraftverket gjorde denne potugisiske havnebyen til den foretrukne plasseringen. Microsoft har allerede signalisert at de investerer 10 mrd USD i senteret. Portugal har godt utbygd system med pumpekraft som fordeler kraft sol og vind slik at den matcher effektkurven.

https://www.datacenterdynamics.com/en/news/microsoft-to-spend-10bn-on-ai-data-centers-in-portugal/

Men heller ikke her er tilgangen på strøm uendelig:

Det er i hvert fall enorme investeringer her nå, så får vi se om det er en megatrend eller en hype …

4 Likes

Og i går måtte et svensk kjernekraftverk stenge ned for flere måneder etter en uventet feil.

Eksempler fra kullkraftens verden er ganske overveldende siden det er statistisk sett den mest upålitelige kilden

Dette er til syvende og sist ikke en konkurranse om hvilken enkeltløsning som er best, men å få til det beste samspillet mellom ulike teknologier, slik som Fortum beskriver med sin tallriksmodell. Teknologiske løsninger som bedrer dette samspillet blir bare viktigere og viktigere.

5 Likes

“… fordi sola skinner ikke hele døgnet” osv. Interessant PPA mellom Google og Xcel energy for Googles datasenter i Minnesota i dag. Døgnet-rundt kraftforsyning fra sol + vind + batteri med 100 timers lagringskapasitet. Litium brukes typisk for å fordele solenergi utover kvelden og morgenen. Batteriet her er et luft-metall batteri med mye lengre lagringskapasitet. Batteriet fra Form energy yter 300MW/ 30 GWh.

Google to deploy world’s largest iron-air battery for US data center – pv magazine International

8 Likes

Mcap på Siemens energy er nå like stor som Novo nordisk. Den så jeg ikke komme for to-tre år siden

6 Likes

Angående Google og Xcel sitt datasenter på sol+vind +batteri, med 100 timers lagringskraft, så gir det mening å bygge det i Minnesota rett utfor Minneapolis, mens et tilsvarende anlegg i f.eks. sør i Tyskland, i München ville gitt et helt annet kostnadsbilde.

I månedene desember, januar og februar har Minneapolis statistisk 449 timer sol, mens München har 216 timer. Hhv 5,0 og 2,4 timer hver dag.

Men forskjellen er ikke bare «dobbelt så mye sol» i de tallene ligger noe viktigere, og det er at med 5 timer i snitt om vinteren er det av og til går et par dager uten sol, og en sjelden gang litt mer. Med 2,4 timer er regnestykket at det av og til går et par uker uten sol, og en sjelden gang litt mer.

Med et par dager uten sol så er 100 timer med lagringstid god margin.
Mens et par uker uten sol er kravet til batterier adskillig høyere, sånn rundt regnet 7 ganger.

Men det stopper ikke helt der heller, for problemet er at man ikke bare skal lade opp 7 ganger så mye, men en faktor 2 eller 3 til fordi man skal lade opp mye mer på kortere tid. Akkurat som at forskjellen på 4 mann som skal løfte en person kontra 1 mann som skal løfte 4 personer ikke er faktor 3 eller 4, men faktor 16.

Legg merke til at her har jeg bare brukt data på forventet antall soltimer i hhv Minneapolis og München.

Og det er 2 byer som ligger på samme breddegrader så ca.
På et praktisk nivå er det en enorm forskjell kostnadsmessig.

I det hele tatt er det feil å tenke at slike løsninger vil fungere i Nord-Europa fordi de fungerer i Nord-Amerika, eller middelhavsland.

2 Likes

Tyskland igjen der altså.

Ja i Munchen ville Google kanskje ha valgt en annen løsning, eller fortrinnsvis legge det til et mer egnet sted. Et par poster lenger opp i tråden har jeg vist hvordan et datasenter i Portugal tiltrekker seg investeringer på 10 mrd USD fra Microsoft i tillegg til mange andre kunder.

Hvor kommer denne besettelsen for “for eksempel Tyskland” fra ? Tyskland har midt på treet høy andel fornybar og midt på treet høye priser. Hvorfor er ikke det enda dyrere Italia noe interessant, har de for få vindmøller?

Jeg ønsket, som forhåpentligvis de fleste forsto, å rette oppmerksomheten mot innovasjon og produktutvikling i megatrenden energilagring.

Sånn omtrent kan et av Tysklands 480 datasentere se ut, konsentrert rundt Frankfurt, et av verdens største internett-knutepunkt, med kjøling fra Main, og der senteret leverer varme til fjernvarmeanlegget. Så får jeg bare beklage at disse diskusjonene med Snøffelen er søvndyssende for noen.

7 Likes

Om anlegget i Mainz: «it will be powered by 100% renewable solar and wind with gas turbines as back up»

Miner meg om en Seinfeld episode der Bania ivrig solgte inn ulldressen sin som «it is a 100% wool, and some cotton»

2 Likes

Ja, alle datasentere har et backupsystem, dette er helt elementært.

3 Likes

På en litt mer alvorlig note så står det også at lokasjonen for Mainz nær Rhinen er bra fordi det vil bidra til kjøling av datasenteret, samt at spillvarme will bidra til oppvarming av boliger med fjernvarme.

Alle vet at datasenter produserer store mengder spillvarme, men tenker man seg om er det noe som ikke «adds up her».

Hvis det slik at det trenger kjølevann fra Rhinen så fungerer vel det best om vinteren, for da er det kaldt vann i elva. Men samtidig skal det altså levere overskuddsvarme…, regner med at det også trengs om vinteren.

Hva om sommeren da? Da trenger jo ikke boligene spillvarme. I fjor sommer var det perioder med med temperaturer opp mot 40 grader, og mange dager over 30.

Hvor skal spillvarmen gå da? Anlegget trenger jo ikke noe mindre mengder kjølevann om sommeren, tvert om vil jeg tro…

Lukter av miljøkatastrofe dette og «kokte fisk i Rhinen»

Jo, det gjør de. Typiske fjernvarmeanlegg holder en turtemperatur på 60-80-120 grader hele året. Og brukes til blant annet varmtvann. Også om sommeren. Varmen fra datasenteret bidrar med varme til anlegget, det ER ikke anlegget. Varmen herfra gjør vel kanskje at eller annet forbrenningsanlegg kan gå på lavere intensitet om sommeren, og, hva vet jeg, kanskje får de ikke kvittet seg med all varmen. Slik varme kan også konverteres til elektrisitet. Datasentere er ikke et miljøtiltak, ingen har vel påstått det. Tvert om. Selv om noen prøver å redusere avtrykket. Jeg påstår bare at det er en megatrend. Seinfeld-vitsen din viser bare at du ikke har skjønt hva et backupsystem er. Det blir bare dilletanteri alt sammen.

5 Likes

Fjernvarmeanlegg i Frankfurt er såklart et spennende tema, kanskje så spennende at det burde opprettes en egen tråd for videre diskusjon, men dagens nyhet var altså at Google har satset stort på en batteriteknologi som med det har fått sitt kommersielle gjennombrudd. Dette er ikke en pilot - dem er det mange av, men en “game changer” tror noen. Form energy, som har produsert batteriet mener de kan levere til en tidel av prisen på litium (" ten times cheaper" ) uten å være avhengig av geopolitisk utsatte og sjeldne metaller. Det kan jo høres ut som en revolusjon og en no-brainer. 100 timer høres fint ut, men kan vel også ses på som en eufemisme for lav effekt. Virkningsgraden er også langt lavere. Men til tross for dette er løsningen attraktiv for en storskala kommersiell aktør, selv om vi her fremdeles er i regimet til Bidens Inflation Reduction Act. Og plasserer batterier dermed i kategorien for langtidslagring (LDES), sammen med vann/gravitasjon, hydrogren, diverse termisk osv. Form energy har bygget en svær fabrikk i det gamle rustbeltet og satser etter hvert på IPO.

https://www.barrons.com/articles/google-iron-batteries-ai-data-de3feaaa

Flere aktører har meldt seg på i konkurransen, blant annet en spin off fra TU Delft

Det alle lurer på, hvorfor funker ikke dette i Tyskland?, overlater jeg til andre å greie ut om.

7 Likes

Energidepartementet publiserte tall for planlagte installasjoner i 2026 i USA. For det første er det en voldsom økning i installert effekt, som viser at elektrisitet er viktigst for ny verdiskapning. Videre er det sol + batteri som dominerer + litt gass. Resten er 0,x %. Det blir litt epler og pærer med Watt her selvsagt , et gasskraftverk kan i teorien dure og gå hele døgnet, men det blir dyrt. Men hovedpoenget er at sektoren durer på, også i USA.

En annen ting med USAsom jeg har vært inne på mange ganger her er utbygging og oppgradering av nettet. USA har et av de minst pålitelige nettene i vesten. De blir nødt til å investere mye her, som på sikt nok vil gjøre steømmen dyrere. En nyhet er noe spesielt som skjer, så dette er knapt nok en nyhetssak, i motsetning til et visst strømavbrudd på Iberia i fjor.

"On average, there are 250 power cuts per year in the United States, lasting for a median average of 5-hours, and affecting a median average of 80,000 customers. 20% of the power cuts last longer than 1-day. 15% affect more than 1M customers. "

https://thundersaidenergy.com/downloads/power-cuts-how-frequent-are-grid-disruptions/

8 Likes

Jeg tror mulighetene også er bedre i USA, for Trump har sagt at utbyggene også må ta kostnaden på grid og vann, for å spare husholdningene, og store tekgigantene har godtatt det.
Det er ikke i lovgivningen men the optics ved å trikse for tek blir slik at det neppe skjer.

Tror det er mer sannsynlig at ting er mulig å tjene penger på når beslutninger er tatt på markedsprinsipper, og utbygggerne ikke har forventninger om subsidier og få noe gratis fra skattebetalerne.

1 Like

Så du er bull USA da eller, eller er det fortsatt bearfest 2023 som gjelder? Eller bruker du tråden til å gjenta politiske kjepphester? Fossilbransjen blir subsidiert i huet og ræva, med eller uten eksternaliteter, men den diskusjonen gidder jeg ikke. Fornybaravtaler gjøres i dag i stor grad med PPA-avtaler, ofte direkte med selskaper, som muliggjør ny utbygging, både i USA og ellers i verden, mao en global megatrend

4 Likes

Noe så stoppa meg for å investere større summer på 7 tallet på enel var jo deres store satsing i USA. Litt farget av media og trodde trump effektivt kom til å sette stopper for mye her. Her tok jo jeg grundig feil når jeg ser hva du linker til her og bekrefter jo med denne nyheten hos enel hvor attraktivt det er.

Enel suste jo over på 10 tallet for første gang i dag og er i meget godt driv fremover! Når behovet er stort nok og produktet (sol+batteri) er godt nok så klarer selv ikke trump å stopp endring

3 Likes

Kom meg inn igjen jeg også etter CMD som du linket til ( med en del AFRY penger- den virker lammet av AI - disruption for øyeblikket, veldig overdrevet spør du meg, men men). Iberdrola, EDP og mange andre av disse “Statkraftene” rundt omkring satser i USA, Enel virker også greit priset, god direkteavkastning, men ikke en doblingskandidat over natta på gladmelding såklart. USA trenger nå mye strøm, og dette har vært et forsømt kapittel lenge. Da begynner det å trykke i skoen. Strømprisene var opp 30 % i 2025 hvis jeg husker riktig.

2 Likes

Veldig fint eksempel på hvordan BESS kan brukes som en sveitserkniv og erstatte både innleide dieselaggregater og UPS-systemer hos kraftmottakeren.
I Intility arenaen til VIF brukes batterier til å drifte flomlys og mye annet under kamp. Når det ikke er kamp lades batteriene delvis med solceller på taket, delvis med strøm fra nettet. Men fordi de nå ikke belaster nettet med den heftige topplasten sparer de nå masse på nettleien. Det burde komme mange slike systemer etter hvert som gjør sluttkunden bedre i stand til å tilpasse forbruket etter variasjoner i strømforbruket. Smart varmtvannsbereder er et veldig enkelt eksempel, to- veis elbilladere et annet.

6 Likes

Første ordre for Tata i India ble offentliggjort i dag. Voksne saker, “three digit million euro”, 1 GW pumpekraftverk. Når det er sagt er jeg litt mer bekymret for de andre markedssegmentene hvis Hormuz-floken ikke løser seg.

"ANDRITZ is currently involved in the implementation of seven new pumped storage plants in India with a combined installed capacity of more than 11 GW, contributing significantly to the development of stable, low-carbon power infrastructure in one of the world’s fastest-growing energy markets. "

4 Likes