Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

ja kanskje, følger ikke så mye med på Morrow (er jo ikke notert). Tror de må satse på forsvarsindstrien, konkurransefortrinn leveringssikkerhet etc. Og samfunnet må betrakte dette som kritisk infrastruktur.

5 Likes

Q2 2026 i dag, fortsetter den fantastiske utviklingen, opp 186 % siste år, 55 % så langt i år. Omsetningen øker ikke så veldig, de går vel for full maskin, men ordreinntak og marginer og ikke minst guiding går bare opp og opp.

https://live.deutsche-boerse.com/nachrichten/ROUNDUP-Siemens-Energy-hebt-Jahresprognose-an---starke-Marktnachfrage-db663104-02d2-49ee-8529-0993141f43f9

1 Like

Hvordan går det med høydeskrekken? :joy: (innlegget ble skrevet på kurs 40, er nå 276)

1 Like

Akk ja, jeg var i hvert fall inne på noe, vet ikke hvordan jeg skal kureres mot amerikansk høydeskrekk. Noen andre som satset her?

3 Likes

Kan Scana https://scana.no/ være et BESS-case på Oslo Børs?

Perioden med gratis/billig AI verktøy er i ferd med å ta slutt.

Fra ChatGPT i dag:

Du bruker en mindre kraftig modell frem til grensen tilbakestilles etter 13:40. Oppgrader for å få mer tilgang.

Akkurat som med Google, Facebook, osv. De starter med lite reklame, skaper seg et marked og så presser de prisene så høyt de kan for sine nåværende gratiskunder.

Jeg har f.eks. i dag en Claude Code Pro-plan. Den har et ukjent antall tokens. Det er ikke noe som stopper Anthropic fra å redusere antallet tokens som følger med og få meg over på et Max, Team eller Enterprise abonnement. De kan også bare øke prisen på Pro-abonnementet. Det koster ca 200kr/mnd nå. Hadde jeg stoppet å bruke det hvis prisen økte til 500kr/mnd? Nei.

Det er jo konkurranse i markedet, men det er bare noen få store. Har de fått nok abonnementer, så er det bare å begynne å skru til tommeskruene. Jeg mener å skru opp prisen. Verktøyene er ikke prikk like og man vil gjerne ikke bytte fra noe som faktisk fungerer veldig bra.

Mao, megatrenden tenker jeg er at inntektene vil øke noe enormt.

6 Likes

Særlig for bedrifter er det en stor transaksjonskostnad å bytte når de ansatte har investert tid på å bli kjent med et verktøy for så å bytte fordi de får et tilbud. Tipper det utvikler seg i to retninger der de som er avhengig av å ha det aller beste blir nødt til å betale saftig mens de som ikke trenger det kan nøye seg med nesten eller helt gratis produkter. Akkurat som når du føler at du trenger den aller beste advokaten og ikke den nest beste for å vinne en sak.

3 Likes

Skulle tro det, men de er tradisjonelt mer rettet mot offshore, forsyning til skip etc., enn til (balanse)kraftmarkedet?

Et tegn på at det er “hot” er nye selskaper som dukker opp med store vyer og lite historikk og lav mcap. Byhmgard er nettopp notert gjennom et skallselskap (skadeskutt gamingselskap) på den svenske børsen. Byhmgard (BESS) aksje | Nordnet

4 Likes

Ferden fortsetter. Opp over 40 % i år, over 80 % siste år. Nærmer seg tusenlappen. Ikke noe skjult underanalysert snacks i regnskapet, eller jackpot med storkontrakt ut av det blå, bare en megasterk megatrend som driver selskapet videre oppover etter hvert som Mr. Market våkner. Nå investerer de i økt produksjonskapasitet i Europa, slik bl.a. Siemens Energy og Andritz i beslektede trender også har gjort. 200 mill USD fordelt på Italia hovedsaklig og bl.a. Norge (Skien), for å øke produksjonen innen mellomspennings-bryteranlegg og netteknologi.

https://www.abb.com/global/en/news/135595

3 Likes

vet ikke om dere har diskutert denne. Men det er en etf som har ticker GRID. Som inneholder selskaper i denne bransjen. Abb er vel største posisjon der. 18% opp siste måned.

6 Likes

q2, nytt kvartal, ny oppjustering av guidingen, aksjen opp 125 % siste år. Det er særlig ordreinntaket som imponerer. Når de går for fullt er det grenser for hvor mye omsetningen kan øke. Book‑to‑bill ratio 1,72 for kvartalet, backlog er nå €154 milliarder. Kontantstrømmen er massiv, guider 8mrd euro FCF 2026 før skatt, mye på grunn av at kundene nå betaler på forhånd og reservation fees for å sikre seg en plass i køen.
Segmentet Grid technologies hadde book to build 2,28 …
Geografisk er det særlig “Americas” som vokser enormt, økning på 65 % i ordreinntak fra det området.

4 Likes

https://x.com/JohnTinsman/status/2054009289295990865/video/1?s=46

5 måneder gammelt intervjue med Elon Musk der han ble spurt om gode investeringer fremover:

«Companies that do AI and robotics, maybe spaceflight, are gonna be overwhelmingly all the value — almost all the value.
The output of goods and services from AI and robotics are so high that it will dwarf everything else.»

Det er få i verden som kan mer om teknologi. Det er faktisk det som er i ferd med å utspille seg?

Ai har gått opp lenge, men har aldri vært klarere hva som driver markedet nå. SMH-etf knuser resten av markedet, 50 % ytd.
Selskaper som MU/SNDK 200 %+ revenue, NBIS 500 %.
De fleste sektorer i US har ikke brutt all time high enda, mye kvalitet er ned 30-50 %.
Europa helt flat/ned, med unntak av Oslo og energi. Europa henger langt bak på ai.
FTSE ned, DAX ned, CAC ned.

Så er det neppe god timing å kjøpe halvledere og minne-aksjer i morgen mtp oppgangen siste 1-2 måneder. Men ser man noen år frem så skal nok dette langt opp. Spørsmålet er om får man en pause i ai og resten av markedet henter seg inn, eller skal ai bare fortsette å dominere.

1 Like

Cerebras IPO, opp 70 % nå på åpningsdagen… Ingen tvil om hva som er “the current thing”. Jeg føler meg ikke kapabel til å skille klinten fra hveten her. Jeg holder meg litt lenger ned i kjeden, til infrastrukturen som denne trenden krever.

1 Like

Disse jobber med full-wafer processorer. Det skiljer disse radikalt fra resten. Hvis jeg skulle kjøpe noe innen AI/processorer, så skulle jeg kjøpe denne. Har dokk ikke koll på om priset er vettigt. Mest troligen er det ikke det.

1 Like

Companies that do AI and robotics, maybe spaceflight, are gonna be overwhelmingly all the value — almost all the value.
The output of goods and services from AI and robotics are so high that it will dwarf everything else.

Mao han egne selskaper; Tesla og SpaceX, hadde forventet at han kanskje kunne ha gitt oss litt mer innsikt :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes

Han nevner Nvidia og Google. Går ganske greit de.
Se på et chart av SMH og se på et chart av de europeiske børsene utenom Oslo.
Han er spot on.

https://www.barrons.com/articles/energy-ai-gates-bezos-ipo-98cd8911

Poenget står seg, men sammenlikningen med enkelte lands indeks blir kanskje litt rar? Poenget her er vel at det er en sektor som gjør det mye bedre enn resten av markedet nå. Ikke-amerikanske i samme sektor er opp de også. ASML er opp 90 % siste år, Infineon er opp 72 % YTD, for å nevne noen. Italia Spania, Portugal, Østerrike, Finland ++ er opp ca. samme eller mer enn SP500 etc. siste år + at Euro har styrket seg en god del mot USD siste året. Etter Hormuz har de amerikanske hatt en voldsom rekyl.

2 Likes

Interessant å følge med på denne, og neste generasjons geovarme generelt! Handel startet altså nå.

Gått opp nesten 50% siden IPO for et par dager siden.