Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

Apropos mega trender man kan av og til lure på hvorfor man sliter rundt med tech bets etc her hjemme
På Nasdaq er det sjukt med drag
Bare sjekk ut poet, lightwave og axt f.eks. siste tiden
Og denne her

Sitter i Ormat selv, mye eldre selskap, basert på konvensjonell geovarme, men neste generasjons geovarme kan stå overfor et gjennombrudd. Skrev litt om det på tråd om fornybar i februar. Fra rapporten til IEA:


Investment in next-generation geothermal is surging. Policies are key to further growth – Analysis - IEA

Ang Nasdaq så blir jeg nesten alltid skremt av prisingen, men jeg ser jo at det er det det skjer. For min del holder det å se til Sverige for straks finne mange spennende selskaper.

2 Likes

Ser ut som Climeon 2.0…

Kollade hemsiden. Null og nix av informasjon. Mulig det finns mer info noe annet sted, men hvis man er seriøs så viser man hva man driver med. Til og med Climeon hade mer info.

Ser man under “Technology” så står det kun en masse nonsens om “Fiber Optics”. Det er helt uintressenat.
Jeg vill vite hvilken delta-T de driver med og hvor høy virkningsgrad de har i Systemet. Hvis de har noen. Mulig de har info om de, men det hadde i så fall sett bra ut om den vart publisert.
Men de fleste som handler med aksjer kjenner ikke till noe om termodynamik, så før at få solgt aksjer og samle investorer så er det egentlig ikke nødvendig med slik info.
Skall man selge til en ingenjør blir det raskt mer vanskelig.

Selskapet kan vare helt OK, men i så fall holder de inne vital informasjon.

1 Like

De klarer å overbevise Bill Gates, i det minste, riktignok en dropout.
https://www.inc.com/chloe-aiello/why-bill-gates-is-geeking-out-over-this-new-power-plant/91236475

Bill Gates får nok litt annen informasjon enn den som “vanlig folk” har tilgang til…

3 Likes

Du kan jo spille av et par av videoene så tipper jeg du finner en del svar

Anbefaler alle som er interessert i amerikanske aksjer å lage en gratis bruker på stocktwitz appen. Der går det unna

Hentet 2 milliarder dollar rett og slett. Litt annen verden.

Ang teknologien per se, så har Eavor flere prosjekter i pipeline, Geretsried i Tyskland har vært oppe og og går siden desember. Ember mener f eks at det er potensial for 43 GW i Europa til en LCOE under kull og gass ( før Hormuz) i Europa.

1 Like

fordi at Japan trenger kapital til å støtte sin egen økonomiske situasjon? :thinking:

image

denne skulle vært ned? :thinking:

Og dette er kanskje taperen?

4 Likes

image

Jeg tenker at det skyldes at petro-dollaren fikk en comeback, etter at det kom på bordet mellom Xi og Trump at Kina trolig skal begynne å kjøpe olje fra Alaska.

1 Like

List over de mest interessante selskapene som tjener direkte eller indirekte på ai i Europa og USA etter min mening. Har utelatt en del av de “opplagte” i USA. Gjerne kom med inspill på selskaper som dere ser på som interessante.

Europa
AA-Europa

USA
AA- USA

AA-USA2

6 Likes

Skivebom av meg at selge PVA… Ser ut å vare en gjenganger: Jeg selger selskaper som siden går 5-10x. Jeg hadde før lite koll på PVA kristal-tilverkningsmaskiner, uten hadde mer fokus på deras andre deler. Ja ja, ikke så store penger, men likevel…

Hvordan ser P/E ut på disse selskapene? Jeg kollade PVA og nå er den over 400. En smule overvurdert.
Kan det vare en generell overprisning av aksjer som er relatert til AI? Litt som da webben slo igjenom runt år 2000. Att PVA skulle øke sin omsettning og vinst med en faktor 20 innen noen år føles ikke særlig sannsynelig.

4 Likes

Cerebras kanskje?

Ellers kommer det en IPO her, AMI Labs

https://www.reuters.com/business/ex-meta-ai-chief-yann-lecuns-ami-raises-103-billion-alternative-ai-approach-2026-03-10/

1 Like

PE på disse er svært høy. Sandisk for eksempel har alltid vært svært dyr siste året, men den har gått 3300 % og nå pe 50 med 250 % yoy inntekter.

2 Likes

P/E 50 er ju peanuts jfr PVA og deres +400. Og ikke helt umulig at tenke seg at de faktiskt øker vinsten med 2,5x. Ikke trolig, men ikke heller umulig.

Det føles som at dette er aksjer man skulle a kjøpt før 2-3 år siden og solgt typ nå.

2 Likes

Ja nå er pe 50 ingenting, men var ikke det på hele turen opp. APP (Applovin) hadde pe på 800 på 80kr og gikk til 700kr. Yahoo hadde pe på 900 i 1997 og gikk 7800 % på to år. Nvidia hadde pe på 250 for hvor mange hundre prosent siden.

1 Like