Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

en trend for norske politikere?

Det blir tværstopp på detta efter valet om vænstern vinner. Massiva skattehøjningar planeras av S/Mp/vpk/C.
Men hvis man ser på opinionsiffrorna så finns sterk støtte før høyde skatter i Sverige.

Veldig rart at ikke dette blir nevnt i finansavisene i en skala i overskriftene…på tide.

2 Likes

Var litt hyperaktiv med innlegg om BESS her en gang i tiden. Tall for H1 2026 viser en økning på nesten 100 % i markedet. En trend er mindre og mindre markedskonsenstrasjon, topp 10 selskaper får en stadig mindre markedsandel ettersom de ikke greier å levere på etterspørselen og nye utfordrere tar, vel, utfordringen.
“In the first half of 2026 (H1), global energy storage cell shipments reached 467.84 GWh, up 94.8% year on year”

Energy storage cell shipment data for H1 2026 reveal three structural shifts - Energy Storage
F.eks. CATL har vært en fin aksje å eie siste år

1 Like

:sweat:

1 Like

En liten revansj for aksjen etter q2-presentasjon, opp 16 % .

2 Likes

Jeg har kjøpt endel SaaS, og burde kanskje kjøpt konsulenter også ser jeg. Årsaken er at selv om alle kan kjøpe seg en Copilot-lisens og dermed verktøyet til å selv bygge programvaren som konsulentene og SaaS-selskapene har bygd, så kan de ikke bare kjøpe seg kompetansen som kreves for å bruke disse verktøyene.

En analogi, jeg blir ikke møbelsnekker av å fylle garasjen med FESTOOL.

2 Likes

Ja, markedet overreagerer nesten alltid på sånne trusler. Ser alltid for seg Kodak-moments med ny teknologi. Kjøpesenterene døde ikke selv om netthandelen kom heller. Kanskje litt andre personlige egenskaper som kreves av en konsulent, men tjenesten vil ikke dø ut. Men for at kursene skal opp igjen må kodak-frykten gradvis forsvinne.

2 Likes

Ikke her. Men i USA finns det massevis av tomme kjøpsentere.
Her er det nok mest småbutikker og specialbutikker som fått stenge på grund av netthandel.

1 Like

Ja, helt enig i det. Nisjebutikker har det vanskelig. Før var det to butikker på Karl Johan som hovedsaklig levde av å selge musikknoter. Funker ikke i dag. Likevel, ryktet om dets død er overdrevet. OLT ble handlet til altfor lave verdier på børsen år etter år siste ti årene på børs selv om de tjente gress med penger. Til slutt ble den tatt av børs til en verdi per aksje milevis over markedskurs. Innholdet i kjøpesenteret kan endres mye over tid. Mer Vinmonopol, lekeland, kino, treningssenter osv. og mindre nisjebutikker. For å holde analogien levende: På samme måte vil innholdet/kompetansen til en konsulent endres noe med ny teknologi.

Går 30 % i dag på en produktlansering, etter å ha fått litt juling siste tiden. Sanntidsovervåkning med satellitt. Skal skytes opp med Space X.

Unibap Space Solutions: Ny svensk rymddator möjliggör satellitspaning i realtid

Det kvalifiserer kanskje til en megatrend å unngå og handle med trump sitt USA?

og tillater meg å ta med denne morsomheten i kommentarene på Bluesky:

11 Likes

Det fikk ferdig fase 1 av en LNG-terminal i 2025, den kommer sikkert godt med nå.

3 Likes

hui hvor det går, opp 50 % på to dager nå. Dette vil bli en viktig sektor i fremtiden. Så er det vanskelig for en utenforstående å vite hvor bra akkurat dette produktet er. Volatiliteten kan bli deretter.

1 Like

https://www.reuters.com/business/media-telecom/anthropic-expected-tell-investors-it-sees-over-30-trillion-potential-revenue-wsj-2026-08-25/

1 Like

Det er vel omtrent 1/4 av USAs totale BNP?
Hvor tenkte seg Anthropic at de 30 trilioner dollarna skall komme fra? Hvem skall betale? Blir jo ikke mye penger over til noe som helst annet da…

1 Like

Det er “total adressable market”. :stuck_out_tongue:

Så dr tenker seg ag 1/4 av hele ekonomien skall vare AI?
Men jeg tror mange ikke tenket sånn uten ser bare “hvilken fantastisk potential” det er i dette.

1 Like

Jeg bruker produkter laget av anthropic, vet at mange andre her også gjør det.

Det er også sånn at når noe effektiviseres, så økes gjerne markedet…

1 Like

Legger du 1/4 av din ekonomi på AI? Det er liksom det som anthropic menar at man kan førvente seg.
Då må man huske att ikke alle bruker AI, eller i hvert fall betaler før det, så de som gjør det må ju bruke en veldigt stor del av sine resurser på just AI.
Selv synes jeg ikke at det fremstår som særskilt sannsynlig. Særligt ikke da det er stor kunkurense på AI-fronten hvilket borde presse prisene.

1 Like