Du snakker fortsatt om 1/4 av USA sitt GDP, jeg vet ikke hvorfor.
USA hadde vel en BNP på ca 25 trilioner $ per kvartal under 2025, eller har jeg bommet helt?
Hvis AI skall ha en potetiell omsettning på 30T så blir det ca 1/4 av hele BNPen.
Grei flyt i denne om dagen
KSAT and Unibap collaborate to bring edge computing to Hyper
Q2 2026 i dag. Ikke en folkeaksje her på berget dette kanskje, men viser hvilket trøkk det er i verdikjeden for kobber i elektrifiseringstrenden. Leverer veldig bra tall. Eps opp 125 % , EBITDA opp 54 %. Guiding for 2026 allerede oppjustert. Og ikke minst solide langtidskontrakter med den sentrale troikaen Siemens Energy, GE Vernova og Andritz som gir god visibilitet og mulighet for ytterligere utvidelse av produksjonskapasiteten. Selskap som leverer bearbeidede kobberprodukter dette da. Aksjen har vært litt høyt og lavt etter IPO men er nå opp ca 40 % fra første handelsdag i q1.
Har du tjent penger på din egen svært gode research?
På denne, mener du? Nølte litt med inngang på denne, så blitt med opp ikke helt fra start og ned og nå litt opp igjen, såvidt i pluss alt i alt, håper den kan stige litt mer. Abb, Siemens Energy Andritz som vel er de jeg har frontet litt på denne tråden har gått bra. ABB er største posten med ganske god margin siste året. Flyttet mye til Vår energi en liten stund da jeg hadde litt Hormuz-panikk. Men har tilbakestilt mye nå, men droppet en del rusk og rask med div gamle “lytteposter/gambleposter”. Ellers har jeg fremdeles litt Endur,Scatec kjøpt Plejd og Unibap, av det jeg husker nå 
Hav finns det før grunder til denne uppgangen?
2 ting tror jeg, noen få store tunge selskaper som skuffer inn på AI-trenden, som vekter en slik indeks veldig tungt, og så kom det en reform nylig som gjør det mer attraktiv å spare i aksjer.
" The Reform Story and Its Limits
President Lee Jae Myung took office in June 2025 promising to lift the value of the Kospi through reforms in corporate governance. Investor perceptions of Korean stocks have long been tempered by interconnecting, sometimes opaque, cross-holdings among the industrial groups known as chaebol . Those holdings have produced what’s called the “Korea discount”—share prices lower than they might be elsewhere because of value trapped inside chaebol."
En som trenger mye strøm i årene fremover. I tillegg til å bygge ut en enorm kapasitet på sol signaliserer Musk nå at han planlegger egen produksjon av gassturbiner. Et marked som domineres av tre store aktører, GE Vernova, SIemens Energy og Mistubishi. Det er en voldsom trøkk på alt som rører seg her og han har tydeligvis ikke tid til å stille seg i køen.

Sparker nedenfra etter krakk etter IPO. Men denne nyheten og det andre fundamentale bør det være grei oppside nå
dette er ingenting annet enn vakkert å se på,-profilerte industriledere sitter sammen med G20 for å diskutere sammen…ikke MOT hverandre og ber rike å “ryk og reis!” som de gjør her i norge!

Treffer ikke alltid innertier disse konsulentselskapene da
" – Hvor stort er markedet?
– Det er gedigent. Vi har brukt BCG (konsulentselskapet Boston Consulting Group, journ.anm.) til å finne ut av nettopp det. Det er beregnet til å være flere tusen milliarder. Vi vet at behovet og markedspotensialet er enormt stort, svarer styrelederen."
Dette er jo noe av det som har blitt diskutert litt innen AI-tråden…
Hvor skal behovet komme fra?
Hvem skal bruke alle disse datasentrene?
Hvem skal betale?
Mye av tokenbruken, spesielt fra OpenAI er subsidiert. Dvs. man betaler mindre en hva det faktisk koster å generere tokens. Man har altfor mangen “gratisbrukere”.
Og man ser når man har flyttet enterprise-kunder over på avtaler hvor dem faktisk må betale det det koster, så klarer de ikke forsvare kostnaden. Det gir ikke nok verdiskapning i andre enden.
Var vel Uber som satte på bremsene, da dem plutselig hadde blåst hele årets budsjett på tokens iløpet av de 3 første månedene.
Samtidig er man avhengig av å fortsatt pøse inn med mrd for å trene modeller.
Det er og et pristak for hvor mye man kan ta betalt. Rett og slett pga. kvaliteten på åpne modeller som man kan kjøre selv.
Hele pengebruken i AI går jo bare i sirkel.
Nvidia spytter inn noen mrd i startups. Dette blir brukt som sikkerhet for å sikre seg mer gjeld. Dette blir så brukt for å kjøpe GPU fra Nvidia. Samtidig mater Microsoft og Nvidia penger inn i OpenAI, som igjen kjøper datasenter fra Oracle, som igjen kjøper GPU fra Nvidia. Som da igjen putter penger inn i OpenAI/Antropic osv.
Ja, AI kan være nyttig, men ikke 1 trillion dollar nyttig…
![]()
- dem som ønsker ekstra edge i research/utvikling
![]()
- Selskaper og privatpersoner
![]()
- tjenesten blir nok mest sannsynlig satt bak en betalingsmur med eksklusiv datainnhold der beholdere av diverse data vil ha rettigheter på data som de vil ta betalt for å gi ut,dette vil bli nøye kryptert til hver enhet for å unngå kopiering.(sistnevnte kommentar var mer en “personlig sannsynlighetsutregning” utav retningen av teknologien går utav tidligere tekniske erfaringer)
har sett en del av CEO`er som blir intervjuet på forskjellige plattformer og kanaler,-men ingen nevner med ett ord på spørsmålene ovenfor,kun repeterende hvor “stort” AI kommer til å bli…
Har PwC noen pressentasjon om hvordan man skall få inn betalande kunder til att tække opp kostanden før disse underbabre datasenter?
Som alle veit, så går utviklingen fremover. Det som idag kvever hårdvara med en kostand 1 kommer om 3 år at kunne gjøres med hårdvare som koster 0,5 eller billigere.
ikke som jeg vet om.
det pågår et kappløp om å etablere et slags “episenter” for KI,der alle de store kjente markedslederene kjemper om å være først,-vanskeligt emne i et så tidlig stadie