Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Megatrender

tror jeg fikk bevist teorien min?..vi kommer visstnok til å kjøpe “tokens” for å bruke AI… :thinking:

image
https://www.youtube.com/shorts/TRnzccArFso?feature=share

1 Like

Jeg førstår ikke hva han menar. “$500k engineers” finns det ikke mange av uansett. Så hvor mye eller lite de bruker på AI spiller ikke noen rolle, de er før få. Også i USA.

1 Like

en enginør som mottar 500 000 dollar i lønn “skal” bruke mer enn $50k i AI for å optimale arbeidet sitt og effektivisere sin innsats…(sitert fra CEO`n hos Nvidia :sweat_smile:)

“alle” skal ha råd til å kjøpe “tokens”,-det er dette som blir det nye store i å ta i bruk AI fremover…like naturligt som hver gang en tar tak i mobilen som “alle” gjør idag,er hva AI selskapene håper på.

Nvidia satser stort…

image
image

kort forklart:
image
https://www.youtube.com/shorts/MVmIcVPJQ40?feature=share

bygges det opp til bank krise i kina…? :thinking:#SilentChinaGoingLoud :bank:

https://www.dn.no/utenriks/kina/kina-pumper-flere-hundre-milliarder-inn-i-finansgigantene/2-1-2039777

1 Like

Fra Sissener rapport i dag

Netto aksjeeksponering er i dag rundt 64%, opp fra 58% ved utgangen av juli. Vi ser tre strukturelle drivere som løfter markedene: forsvarsinvesteringer i Europa, elektrifisering og energisikkerhet, og utbygging av datasentre for AI, og porteføljen har eksponering mot alle tre.

3 Likes

Vanskelig å være uenig i de “strukturelle driverne”, AKA megatrender. Spørsmålet er om markedet undervurderer eller overvurderer potensialet her nå.

1 Like

Det er nok litt blandet. På AI-siden så er der en del veldige oververderinger. El har jeg bare sett på ABB som må dobble vinsten før att komme opp i samme avkastning som et bankkonto, hvis man ser til utbyte. Man tjene på kursoppgang, men den er jo ikke alls garantert på noen måte.

Selv bommet jeg på PVA som jeg solgte (lavt) og som gikk opp til helt urealistiskt nivåer. Jag hadde ikke suttit med hele veien opp, men den er et bra eksempel der kursen ikke har noen kopling til Virkligheten.

Jeg tror det viktige er at oppdage trenden tidlig, og så klive av i tide. Att gå inn i f.eks ABB nå er før seint. Men skulle kjøpt før 5 år siden eller noe. Men sånn er det gjenerellt innen aksjer: Enkelt att se etterpå hva man skulle ha kjøpt…

Att henge med i trenden og se hva som kommer krever engagemang. Man kan ikke sitte på ræve og tro at det gå av seg selv. Man må investere (mye) tid, henge med insternatjonalt. Glem (de meste av) finansaviser, de er omtrent like bakpå som jeg selv, kanskje noen månad/uker føre. Ikke mer.

1 Like

Tenker blant de beste bets er energi til datasentre

2 slides hentet fra @berg_bernt på twitter

2 Likes

Uppgifter på Nettet sier at priset på AI tokens går nedover.
Jeg har ikke kontrollert dette selv, men ligger i linje med hva jeg mener burde skje. Stort utbud => lavere priser.
Jeg har ikke sett noen plan før hvordan lånen til byggningen av disse datasenter skall betales. Hvis de als finns noen plan før at betale.

kommentert av Kristian Tunaal i FA idag.

obs! kan være følsom for høye energipriser som kan legge press på marginer? (IMO :man_shrugging:)–(raffnerier har gode marginer nå,-sustainable?)
image

3 Likes

Interessant! De leverer knalltall sånn som situasjonen er nå, men hvem vet hvor lenge det varer?

2 Likes

Utbygging av nettet har jeg skrevet en del om på denne tråden. Nå kommer det en mulighet for eksponering på den svenske børsen.

"
Linjemontages nettoomsättning ökade från cirka 1,3 miljarder kronor 2023/2024 till 3,2 miljarder kronor 2025/2026, medan den justerade ebita-marginalen uppgick till cirka 7,6% det senaste räkenskapsåret.

“Det nordiska elnätet står inför omfattande behov av modernisering och utbyggnad, till följd av accelererande elektrifiering och ökat behov av kapacitet och tillförlitlighet."

6 Likes

We’re taking steps to further support Finland’s grid by signing a 22-year agreement to support the life extension of the Loviisa nuclear power plant, adding new onshore wind capacity, and contracting for a new 94-megawatt battery system to help stabilize prices during cold, windless periods.

:radioactive: 𖣘 :battery:

2 Likes

Heftige saker. 130 mrd kroner ca. “Today’s announcement, our largest single investment in Europe, will provide a significant boost to the Finnish economy.”

Fra Fortums side har de planlagt en levetidsforlengelse på 20 år, fra 2030 til 2050 av kraftverket, med et budsjett på 1 mrd euro. 80 % av finansieringen manglet men med googles ppa blir det gjennomførbart. Google får altså 50 % av kraften i hele den utvidede perioden.

3 Likes

Mektige saker! MDATA sitt prosjekt bør jo passe midt i blinken med nettilgang sikret her som første salg for datasenter?

1 Like

Drypper nok på mange her. Ser Fortum er opp 13 % , mens f eks YIT, byggentreprenør , stiger 11 %.

3 Likes

støttekjøpene tar seg opp…

image

2 Likes

Veldig fint at noen plukker opp når oljefondet dumper!

Edit: Oljefondet sin timing for å legge om vekting av statsgjeld var jo for øvrig helt strålende umusikalsk og dårlig timet.

1 Like