Ny på forumet, og ny i aksjeverdenen generelt. Lager en porteføljetråd etter inspirasjon fra dere andre som har postet i “Min portefølje” kategorien. Jeg tenker langsiktig og opererer med små sum’er i første omgang. Kanskje ikke så spennende å lese om, men heldigvis så er det helt valgfritt å følge denne tråden.
Kjøpte min første aksje sommeren 2017 og gikk ufrivillig til verks med uttesting av alle de kjente nybegynnertabbene. Noen stikkord:
- små handler hvor alt for stor andel gikk med til kurtajse
- kjøpe på topp, selge for sent
- håpefulle kjøp (IOX og APCL sitter friskt i minne)
De første månedene var dermed porteføljen ca -25%. Hadde heldigvis ikke satset mer enn jeg hadde råd til å tape.
I slutten av Juli ramlet derimot en beskjeden 50-lapp inn på konto i form av utbytte fra mitt lille innehav i OCY, og jeg ble introdusert til fenomenet aksjeutbytte! Innså raskt at dette var noe jeg likte, for hvem liker ikke at det kommer en liten slump penger inn på konto flere ganger i måneden, uten å måtte jobbe for det…?
Strategien utbytteaksjer ble dermed et faktum. Dessverre har de fleste norske aksjer utbytte bare én gang i året, noe som er for sjelden for å opprettholde min interesse, derfor er det en god del amerikanske aksjer i min portefølje, og kommer nok til å fortsette med det.
Siden Juli har jeg mottatt ca 15 utbetalinger, totalt ca 200kr. Ikke all verden, men et sted må man begynne!
Målet for 2018 er å passere 1200kr i totalt utbetalt utbytte, altså over 100,- i snitt pr måned. Ikke mer enn at det er nok til å f.eks dekke kostnaden av et Netflix-abonnementet eller en kebab, så det bør være lett gjennomførbart.
For å oppnå dette kommer jeg til å:
- Sette inn en liten sum penger hver måned (typ 1500-3000kr)
- Reinvestere alt utbetalt utbytte (snøballeffekten, hell yeah)
- Redusere antall kjøp pr måned. Kanskje 1-2 nye og/eller økning i 1-2 eksisterende innehav pr måned.
Mine innehav er for øyeblikket:
Månedlig utbytter: BPF.UN (Canada), GOOD (Usa), LTC (Usa), MAIN (Usa), O (Usa), PPL (Canada), ENF (Canada)
Kvartalsvise utbytter: CIM (Usa), OHI (Usa), MHG (Norge), OCY (Norge), MSFT (Usa)
Tar gjerne imot tips om gode utbytteaksjer eller andre forslag for en nybegynner!