Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Meltwater

Fra XI-forum - Update i dag fra DNB:

While yesterday Meltwaters December Premium Client Segment trading update is seemingly setting the company up for a Q4 in line with consensus expectations, the market seemed unimpressed sending the stock down ~14%, significantly underperforming peers and the broader market, an underperformance which could also partially have been driven by recent negative local media coverage.

Meltwater added a stellar ~USD12m in net new ARR from larger clients during Q4. Meltwater yesterday reported in a regular trading update that it added ~USD3m in net new ARR for its Premium Client Segment during December, implying that approximately USD12m in net new ARR was added to the enterprise segment during Q4 as a whole. While there was a sequential slowdown in delta ARR for this segment from USD5.4m in November to USD2.9m in December, we understand this to be in line with the historical seasonality of the business.

December update sets company up for meeting our and consensus estimates. While we would obviously love to see a December sequentially larger than November in terms of delta ARR, the 23% and 67% YOY growth in DARR during December and Q4, respectively, results in organic growth of 25% YOY for Meltwater, which combined with our expectation for the non-Premium Client Segment (about the same sequential improvement as seen in Q3 of USD2m) would put end-of-2021 ARR at USD445m, which is in line with our (USD445m) and consensus (USD444m) estimates.

Stock weakness further amplified by negative local press. While the numbers coming out yesterday should have been neutral in terms of share price in our view, the broader market decline’s weight on Meltwater’s stock seems to have been further amplified by negative coverage in the local language media yesterday, which from the looks of it continued after market close “ articles highlighting the stock’s recent weakness and short positions.

We continue to find share price development difficult to understand, setting up for an attractive entry point. As Meltwater’s stock continues to slide, we find it difficult to understand the company’s valuation. Currently trading at about 2x 2021 EV/sales (DNBe), compared to key peers in the range 6-21x (Bloomberg consensus), we continue to find the current share price an attractive entry point.

Ja det er jo ganske sprøtt. TA ser relativt dårlig ut da. Brutt gjennom gulvet på fallende trendkanal

Snart Kina-prising :sweat_smile:

Lurt. Begynte selv å hamstre for tidlig ser jeg. Har 40K stk med GAV på omtrent 30. Et solid papirtap med andre ord. Er heldigvis kun 24 år så har mulighet til å beholde de lenge :sweat_smile:

Flott melding med oppdatering i dag,

Meltwater reports strong finish to the year with ARR up 20%, ending 2021 with
$444m

  • Premium Client growth of 36% in 2021; Premium segment reaches 50% of total annual recurring revenues (ARR)
  • Social ARR growth of 55%: Organic growth of 35% in Social, reaches $179m ARR

In the fourth quarter of 2021, Meltwater continued to accelerate growth in key areas including Premium Client ARR (up 36% YoY) and Social ARR (up 55% YoY). At the same time, the number of $100k+ clients were up 46% and average ARR per client increased 17% from the same quarter last year. Total ARR at the end of Q4 including acquisitions was $444m, up 20% YoY.

https://newsweb.oslobors.no/obsvc/attachment.obsvc?messageId=551437&attachmentId=230618&obsvc.item=1

3 Likes

Utdrag - fra DNB og Pareto:

– Alle pilene peker i riktig retning, sier DNB Markets-analytiker Christoffer Wang Bjørnsen.
Han mener det viktige i oppdateringen er at andre delen av aksjetilbakekjøpsprogrammet igangsettes, i tillegg til at selskapet ga noen positive indikasjoner rundt farten i januar.
Retention -raten forbedres også på tvers av alle segmentene. Disse tre faktorene er det hovedsakelig som drar kursen opp, sier han.

Den organiske ARR-veksten på 13 millioner dollar impliserer ifølge Pareto Securities en årlig vekst på 13 prosent. «Det strategiske taktskiftet startet opp i 2019/2020 har virkelig begynt å materialisere seg, med ARR-vekst på 36 prosent og 55 prosent i henholdsvis storkundesegmentet og sosiale medier på ett år», heter det i en rapport.
Meglerhuset viser til at Meltwater-aksjen har hatt en tøff start så langt i år, men at de anser oppdateringen som positiv.

1 Like

Fantastisk. Meltwater leverer sterkt. Satser på at dette blir vendepunktet etter et tøft debutår på børsen.

Bunnen er nådd nå i det minste.

1 Like

Dårlig børsklima for vekstselskap for tiden. Da var det interessant å lese intervju med Erik Langaker i dagens FA, spesielt om man er langsiktig investor.

– Jeg går inn i selskaper med en plan om å være der i ti år eller mer. Jeg sitter dobbelt så lenge som et fond og går oftest inn tidligere enn dem, og da får jeg en større del av verdiskapingen.

Langaker trekker frem både Meltwater og Zalaris som to av teknologiselskapene han har mest tro på i 2022. – I begge to har jeg veldig tro på ledelsen. Kursen til Zalaris bør kunne doble seg om man sammenligner det med utenlandske selskaper i samme sektor. Tilsvarende kan skje i Meltwater. Jeg er som sagt ikke kortsiktig i mine investeringer og tror jo at vi kan se aksjekursen til Meltwater oppe i 500 kroner før jeg selger. Folk tror aksjer er lotteri, men det er ikke det. Det er hardt arbeid hver dag, hele tiden, sier Langaker.

1 Like

Hallo, skal si selskapene fikk fart nedover på børsen i dag. Meltwater skal jo begynne med tilbakekjøp av egne aksjer også. Ypperlig det til denne prisen

De har allerede startet - etter rask hoderegning ser det ut som de kjøpte om lag 15% av aksjene omsatt forrige uke.

Da kjøper vel også i dag får vi tro.

Under the program, Meltwater has in the period from 17 January to 21 January 2022 repurchased 624,195 own shares on Oslo Børs at an average price of NOK 23.7457 per share. Following the repurchases, Meltwater owns 3,835,213 shares.

https://newsweb.oslobors.no/message/551874

Tror jeg satser på sterk rekyl her i dag.

FA med sin ukentlige “hvem er neste short fra Tveitereid” - artikkel

Meltwater-shorten er nå avsluttet, ifølge Tveitereid. Shorten ble satt i oktober 2021 på rundt 40 kroner og aksjen handles nå til rundt 23 kroner. Årets høyeste kurs er på 28 kroner, så Tveitereid må ha tjent også på denne shorten.

1 Like

Oppdatert analyse fra PAS etter gårsdagens tall.

2021 marked a year of significant improvement for Meltwater, with organic ARR growth increasing to 13% y/y from a mere 2% the year before, as the company is delivering on its strategic priorities. Growth is not for free, though, and we reduce our ‘22e/23e EBITDA adj. estimates with 35-46% as it has and will be more costly than previous expectations. Combined with I) investors’ tendency to favor short-term profitability over long-term potential, and II) the continued multiple contraction for SaaS companies, we reduce our TP to NOK 40 (71). Buy reiterated.

Er på min watch har fulgt med en stund, men etter reaksjonen i går ser jeg denne litt Ann.

Selskapet står ikke i fare for å bli oppkjøpt av et VF i alle fall. Innside kjøp i dag. Kursmål fra pas i går.
VPS.xlsx (prismic.io)

1 Like

MWTR: FLERE MEGLERHUS NEDJUSTERER KURSMÅL, MEN GJENTAR KJØP

Oslo (Infront TDN Direkt): I etterkant av Meltwaters kvartalsrapport nedjusterer både Arctic Securities, Pareto Securities og Carnegie sine kursmål på aksjen, men alle meglerhusene gjentar kjøpsanbefaling.

Arctic Securities justerer sine kostnadsestimater noe opp for å reflektere selskapets guiding for 2022, men mener samtidig guidingen er konservativ. De synes prisingen av selskapet er veldig attraktiv og ser en oppside til guidingen. Arctic nedjusterer kursmålet til 50 kroner pr aksje fra tidligere 60 kroner og gjentar kjøpsanbefaling.

Pareto Securities skriver at 2021 markerte et år med betydelig forbedring for Meltwater, med organisk ARR-vekst som økte til 13 prosent i år fra 2 prosent året før. Veksten er imidlertid ikke gratis, bemerker meglerhuset, og de reduserer estimatene for justert ebitda i 2022 og 2023 med henholdsvis 35 og 46 prosent. De nedjusterer kursmålet til 40 kroner pr aksje fra tidligere 71 kroner og gjentar kjøpsanbefaling.

Carnegie peker på akselerasjonen i den organiske veksten og at net retention rates er forbedret over alle kundesegmenter. Til tross for den gode rapporten frykter de imidlertid at 2022-gudingen kan indikere at forretningsmodellen ikke er skalerbar. Carnegie nedjusterer kursmålet til 24 kroner pr aksje fra tidligere 73 kroner og gjentar kjøpsanbefaling.

1 Like

DnB oppdatert km i dag, nedjustering fra 76 til 45.

Kursmål er irrelevant, sorry. Det er bare gjetting…

Jeg har super troen på Meltwater fundamentalt sett, men teknisk har den ikke formet noen bunn på noen timeframes enda. Tenker 15.10 ca. er plassen å kjøpe…

1 Like

Syntes ikke selv kursmål er irrelevant, men andre deler nok din mening også. Det finnes nok empiri som både styrker og svekker mitt synspunkt.

Uavhengig, begynte å kjøpe meg opp her i dag. Spennende selskap med potensial.

God korrelasjon fra fjordårets høst til nå: