Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Memes 4 mental helse 1

meme

4 Likes

1 Like

image

:one: = 25cm, :two: = 20cm, :three: =30cm, :four: = 24cm

(Fasit)

Når du leser omkrets og tenker diameter :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

image

hm… :thinking:her var det mange som trykket på fasiten først ja… :sweat_smile:

3 Likes

Jeg tenkte først å bruke 2piR, men gikk for den enkle metoden: om tråden går 4 ganger rundt så blir det minst 16 cm der, pluss 12 i lengde så minst 26 cm, pluss litt for vridningen så måtte bli 30.

3 Likes

Mente minst 28

1 Like

Bruker du den metoden på et rektangel også? Diagonalen er minst h+b?

2 Likes

Det er der feilen ligger. vridningen fører til at tråden kan være kortere fordi den går på skrå i stedet for først rett den ene veien, så rett den andre veien. Man går derfor på skrå fra X=12 til Y=16 i et koordinatsystem, og den avstanden er 20cm :slight_smile:
image

2 Likes

Hadde diagonalen representert en bue i tredje plan, så kanskje…!

Her var det jo bare fire svar og nøyaktighet var ikke viktig :smiley:

Hadde du tatt tråden rundt 4 ganger først og deretter rett til enden av stangen, så hadde det blitt 4x4cm + 12 cm = 28 cm – Dvs at max måte du kan greie å få dette til å bli er 28 cm.
Ved å sende tråden på skrå vil det bli kortere, så da vet man at svaret er under 28cm.

(Litt samme logikk som i en todimensjonal firkant – korteste vei fra nedre venstre hjørne til øvre høyre hjørne er i en rett linje. På skrå gjennom firkanten - mao diagonalen)

1 Like

Så du mener det blir 4 cm i lengderetningen? Det er i hvert fall ingen tvil om at omkretsen er 4, og den går fire ganger rundt stangen. Men enig i resonnementet! Jeg burde i så fall gitt svaret 1 (25cm) med utgangspunkt i mitt resonnement. Er noe heksekunst du driver med der som drar den inn i koordinatsystemet, @holmes spørsmål kommer også i et annet lys… og jeg beviser min udugelighet :joy:

1 Like

Bare å tenke seg at man flater ut røret, da får man 4 rektangler på 3 * 4, hvor tråden går på skrå. Altså sqrt(3^2 + 4^2)*4 = 20

6 Likes

Jeg har da rullet ut dopapirrullen, så dett skulle jeg visst!

(altså papprullen som sitter igjen når det ikke er papir igjen :sweat_smile:)

1 Like

dårlige memes ass. Trekker ikke på smilebåndet i det hele tatt

2 Likes

image

5 Likes

Nei, 4 cm i høyderetning per rotasjon, siden det er 4 cm rundt. :slight_smile: 12 cm i lengderetningen siden den strekkes over 12 cm den veien og er stram.

1 Like

Alle skoleelever som ikke forstår nytteverdien av Pytagoras får seg i hvert fall en oppvekker med dette dopapireksempelet.

11 Likes

Skal ikke kimse over hvor mye selvtillit lengde og omkrins kan gi

3 Likes

Mens jeg lærte at man må lese oppgaven nøyere, så jeg ikke blander sammen omkrets og diameter :smiley:

2 Likes