Når du leser omkrets og tenker diameter
hm… her var det mange som trykket på fasiten først ja…
Jeg tenkte først å bruke 2piR, men gikk for den enkle metoden: om tråden går 4 ganger rundt så blir det minst 16 cm der, pluss 12 i lengde så minst 26 cm, pluss litt for vridningen så måtte bli 30.
Mente minst 28
Bruker du den metoden på et rektangel også? Diagonalen er minst h+b?
Det er der feilen ligger. vridningen fører til at tråden kan være kortere fordi den går på skrå i stedet for først rett den ene veien, så rett den andre veien. Man går derfor på skrå fra X=12 til Y=16 i et koordinatsystem, og den avstanden er 20cm
Hadde diagonalen representert en bue i tredje plan, så kanskje…!
Her var det jo bare fire svar og nøyaktighet var ikke viktig
Hadde du tatt tråden rundt 4 ganger først og deretter rett til enden av stangen, så hadde det blitt 4x4cm + 12 cm = 28 cm – Dvs at max måte du kan greie å få dette til å bli er 28 cm.
Ved å sende tråden på skrå vil det bli kortere, så da vet man at svaret er under 28cm.
(Litt samme logikk som i en todimensjonal firkant – korteste vei fra nedre venstre hjørne til øvre høyre hjørne er i en rett linje. På skrå gjennom firkanten - mao diagonalen)
Så du mener det blir 4 cm i lengderetningen? Det er i hvert fall ingen tvil om at omkretsen er 4, og den går fire ganger rundt stangen. Men enig i resonnementet! Jeg burde i så fall gitt svaret 1 (25cm) med utgangspunkt i mitt resonnement. Er noe heksekunst du driver med der som drar den inn i koordinatsystemet, @holmes spørsmål kommer også i et annet lys… og jeg beviser min udugelighet
Bare å tenke seg at man flater ut røret, da får man 4 rektangler på 3 * 4, hvor tråden går på skrå. Altså sqrt(3^2 + 4^2)*4 = 20
Jeg har da rullet ut dopapirrullen, så dett skulle jeg visst!
(altså papprullen som sitter igjen når det ikke er papir igjen )
dårlige memes ass. Trekker ikke på smilebåndet i det hele tatt
Nei, 4 cm i høyderetning per rotasjon, siden det er 4 cm rundt. 12 cm i lengderetningen siden den strekkes over 12 cm den veien og er stram.
Alle skoleelever som ikke forstår nytteverdien av Pytagoras får seg i hvert fall en oppvekker med dette dopapireksempelet.
Skal ikke kimse over hvor mye selvtillit lengde og omkrins kan gi
Mens jeg lærte at man må lese oppgaven nøyere, så jeg ikke blander sammen omkrets og diameter