Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mercell (MRCEL)

Q4 presentert idag

Mercell Holding økte omsetningen med 83 prosent

Mercell Holding leverte et svært godt fjerde kvartal og økte omsetningen for hele 2021 med 126 prosent.

Dagens presentasjon:
https://investor.mercell.com/investors/default.aspx

Spurte om oppkjøpsryktene i q&a i dag, men spørsmålet ble ikke besvart…

Verken jeg eller Pareto er fornøyd med Q4-tallene, negativ revisjon av ARR-tall og høyere kostnader, noe som vises på EBITDA-marginen, 18% ift. marginer på nærmere 30 % i tidligere kvartaler. Brenner også mye cash.

Oppdatering fra Pareto:

Mercell - Negative ARR revision and higher than expected costs

Newsflash

Mercell just reported Q4 results, seemingly on the weak side in our view, including a NOK 20m negative ARR revision and higher than expected costs. ARR of NOK 793m is thus 20m below our estimate of NOK 813m, Q4 revenues of NOK 199m is 1% below exp. and EBITDA adj. of NOK 35m is 35% below our exp. The latter equals a margin of 18%, down from 26-28% in previous quarters, and is mainly a reflection of higher personnel and other costs. Mercell also posted a quarterly cash burn of NOK 38m, leaving the YE’21 cash position at NOK 97m. The company states, however, that it is fully funded, and that it will generate a solid positive free cash flow after investments from 2022 onwards. The share will likely trade lower today. TP under review.

2 Likes

Lurer på hva «other» er - ifht. burn. Noen som har fått sett igjennom dagens presentasjon enda?

Dette i seg selv tilsier ikke 20% av dagens mcap…
Er jo helt vilt hvor mye denne har falt siden IPO.

Hvor mye var organisk

Mercell - Balancing on a knife’s edge

Mercell’s Q4 report caught us by surprise with an unpleasant ARR revision and a cash burn of ~40m, leaving its cash position at NOK ~100m vs our exp. of ~140m. With little leeway on the liquidity side, the equity is currently balancing on a knife’s edge. We remain firm in our view that its business moat and market position are highly attractive, and see large long-term upside potential. However, with the current liquidity risk, we are forced to remove our Buy recommendation until Mercell posts I) solid cash generation combined with II) healthy organic growth, effectively de-risking the equity. TP lowered to NOK 3.5 (11.5), with a Hold Rec.

3 Likes

Hvor kommer denne fra? Fra 11 - 3.5 fyfaen så useriøst

2 stykker som kutter til 3,5 kr, Pareto og ABG.

Fra XIs børsxtra igår:

“MERCELL: Pareto nedgraderer fra kjøp til hold og kutter voldsomt til NOK 3,5 (11). ABG kutter voldsomt til NOK 3,5 (9). Ellevill optimisme slaktes del II der altså.”

Også Nordea vraker kjøpsanbefalingen:

Ned ca. 80% fra ATH etter IPO på oslo børs.
Gitt makro, renter og andre ting som har skjedd så er dette ganske sykt.

Selskapet har basically monopol og ryktes 20% økte priser bare i år for kundene.

Noen som kjenner procurement processer nedover i EU? Er det tilsvarende anbudsprosesser og hvem er evt. konkurrentene her?

What - snart 1 krone i kurs!!! Her skal jeg handle

1 Like

Jeg tror meglerhusene kan ha ropt “ulv, ulv” mtp. cash-beholdningen. Vet ikke om de fikk med seg dette i Q4-rapporten:

“The company expects significantly
higher cash flow from operations in the first quarter 2022,
reflecting customer payments of invoices issued in the
fourth quarter. As per mid-February 2022 the company has
a cash balance of approximately NOK 120 million.”

Cash-beholdningen har altså økt med 23-24 MNOK siden nyttår til midten av februar til 120 MNOK.

Selv vil Jeg se gode Q1-tall før jeg eventuelt tar en ny inngang :slightly_smiling_face:

2 Likes

Haha, jeg tjente faktisk litt på denne fra ca 10 til 11, bare en liten post, men solgte da jeg syntes det så ut som de prøvde å vokse igjennom emisjoner, og ikke ved å tjene penger.

Har ikke sett på den etter det.

Jeg sitter og snitter ned. Holder meg trofast til planen om å sitte til 2025 og kun vurdere å selge om Tin ny teknik selger - Carl Armfelt kan dette bedre en meg :wink:

edit!

Når jeg ser raskt gjennom topp 50 den siste tiden, så ser det ut for meg som topp 50 har nettokjøpt - Tin ny teknik sitter i ro.

2 Likes

Mistenker denne kan få en kraftig rekyl opp. Mer undertrykt Tech selskap skal du lete lenge etter.

Angående dette så tipper jeg faktisk det kan være Viking Venture som kjøper dem. De er på ballen om dagen og de eier allerede en bra del. :slight_smile:

1 Like

Trykkes denne ned slik som alt annet tek/vekst eller er det andre årsaker? Dem har god vekst og tallene er ikke grusom.

Ser av aksjonærlisten at den er ganske dynamisk, hvor bankene selger litt atm.

Både CFO og COO måtte gå på dagen…

1 Like

Bra at det skjer noe! Uerfarne folk i forhold til posisjoner som ikke engang responderer på mailer fra store aksjonærer . Blir bra med nytt blod

Additional information

Oslo, March 22nd 2022: Following today’s stock exchange announcement about changes in the organisation, Mercell wishes to underline that it reiterates both its guidance for improved earnings and its expectations for a positive net cash flow after investments and debth servicing in 2022. The company also states that the company sees an improving liquidity position and reiterates that the business is fully funded.

2 Likes

Får sette meg litt mer inn i dette selskapet. Ble forøvrig også nevnt på Finansavisens podcast i dag.