Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mercell (MRCEL)

Mercell kommer jeg ikke til å kommentere i særlig grad siden jeg har en ansatt som sitter i styret der, men jeg kan si at jeg synes selskapet er i veldig trygge hender nå etter en lang reise med opp- og nedturer. Kjøpte mine første aksjer i 2004 om jeg ikke husker feil :slight_smile:

7 Likes

https://newsweb.oslobors.no/message/513570 :slight_smile:

Mercell delivers continued growth and strategic expansion in H1 2020

1 Like

Mercell to acquire Visma Commerce to create a leading European provider of public e-procurement

Oslo, 25 November 2020 — Mercell Holding AS (MRCL-ME) (“Mercell” or the “Company”) is pleased to announce that it has, through a wholly-owned subsidiary, signed a binding agreement to acquire 100 per cent of the shares in Visma Commerce AB and Visma Commerce AS (jointly, “Visma Commerce“) from Visma AS, for an enterprise value of SEK 2,000 million (the “Transaction”).

Visma Commerce inkluderer systemene Visma TendSign og Visma Opic, og med det har de vel monopol i Norge etter hva jeg kan forstå.

Finansiert med lån og rettet emisjon:

Reference is made to the announcement from Mercell Holding AS (“Mercell” or the “Company”) on 25 November 2020 regarding the agreement to acquire all outstanding shares in Visma Commerce AB and Visma Commerce AS for an enterprise value of SEK 2,000 million (the “Transaction”) and that the Transaction will be financed through a fully underwritten private placement of new shares (the “Offer Shares”) to raise approximately NOK 1,300 million (the “Private Placement”) and a fully underwritten senior secured bond issue of SEK 1,100 million. The bond issue has now been successfully completed, and has a tenor of 5 years, a borrowing limit of SEK 2,000 million and a floating coupon of 3m STIBOR + 6.0% p.a.

Interessant å følge med på Mercell og deres oppkjøpsraid i Europa :slight_smile:

Oppkjøp i dag og rettet emisjon.
Sinnsykt volum så her flyttes aksjer.

Av dagens volum på NOK 447 000 000, så er NOK 434 000 000 fra den rettede emisjonen. Men like fullt, diffen på 447 og 434 er et bedre volum enn vi har sett den siste tiden.

Spennende oppkjøp. Håper og tror at det viser seg innvannende for oss aksjonærer.

1 Like

Jeg er med! Spennende selskap

Step changes on the strategic roadmap:

  • Acquisition of Visma Commerce fortified Nordic leadership position and strengthened platform for European growth
  • ARR of NOK 552 million at year-end 2020, up 163% from year-end 2019
  • Organic ARR growth of 32% in 2020
  • Proforma revenue of NOK 535.1 million in 2020, with EBITDA of NOK 98.9 million and adjusted EBITDA of NOK 145.2 million
  • Added ARR of NOK 55 million through acquisition of Negometrix in Q1 2020
1 Like

Litt i fra Pareto Securities sin analyse! Her hamstrer jeg og legge i skuffen - går kun opp og ned mellom 10-12

TP upped to NOK 15 (14) – Currently trading >20% below peers
While Mercell continues to (i) deliver on its in-organic strategy acquiring
companies at accretive multiples, and (ii) report organic growth and
profitability above most peers, it is currently priced at a >20% discount to the
median of these – trading at a 2022e EV/EBITDA of ~20x vs Nordic & Global
peers at ~25-40x. We continue to highlight Mercell as one of our top picks
and raise our TP to NOK 15 (14) p.sh., equal to ~26x 2022e EBITDA. BUY
reiterated.

@pdx kursen er feil her.

1 Like

En rask kikk på Mercell sin hjemmeside forteller hva de driver med:

Mercell - the leading European eTender system and Tender Alert provider

Ibistic leverer faktureringssystem. Glemte Mercell hva de driver med i sin iver etter å øke ARR?

Mercell har i tiden etter påske falt endel sammen med resten av vekstselskapene, men caset i seg selv er ikke svekket i mine øyne. Tenkte jeg skulle prøve å dele litt tanker om dette for å skape en diskusjon. Både fordi jeg mener aksjen fortjener oppmerksomhet, og at jeg ønsker innspill på risikoelementer jeg ikke fanger opp.

Jeg nevner først at mine øyne ikke nødvendigvis er helt objektive da jeg nylig har økt min beholdning i selskapet. Bakgrunnen for dette er at jeg tror deler av den siste tidens fall kan tilskrives at DNB har måtte selge ut ganske store mengder aksjer. Totalt er det snakk om 9,5 millioner aksjer siden påske, som er ganske mye gitt gjennomsnittlig omsetning i denne aksjer. Grunnen for salget kan leses her : Kundene rømmer fra superforvalter | Finansavisen

Selskapet har i dag ARR på MNOK 600+ og har de siste årene vokst godt over 20% organisk. De har også en hissig M&A strategi hvor planen er å erobre det europeiske markedet som er veldig fragmentert uten noen store spillere. Selskapet har foreløpig måtte hente kapital i forbindelse med de større oppkjøpene de har gjort etter børsnoteringen, men har nå 450-500 millioner i cash som kan brukes på neste oppkjøp (muligens 2). De europeiske oppkjøpene forventes å ligge på en ARR multippel på 3-5, mens Mercell handles for 8-10 ganger ARR. Oppkjøpet av Visma E-Commerce ble gjort til over 10X ARR, men dette var et strategisk viktig selskap for å etablere det som omtrent kan defineres som monopol i Norden, samt at selskapet hadde en EBITDA Margin på 49% av en omsetning på MNOK 200. Mercell ligger i dag i overkant av 30% i EBITDA margin, men dette er forventet å stige fremover. Selskapet ligger sånn sett godt over Rule of 40 som ofte blir nevnt som viktig for SaaS selskap. Å fortsette å lykkes med M&A strategien er viktig, da markedet trolig vil bli tatt av en aktør, og jo større de rekker å bli før andre aktører evt forsøker å vokse utover sine landegrenser, jo vanskeligere blir det å ta fra de rollen som markedsleder. Selskapet har etter siste emisjonsrunde trolig kapasitet til å øke belåningen noe, så om noen kyndige hadde hatt noe meninger gjeldskapasiteten hadde det blitt satt pris på da ikke er ønskelig fra mitt ståsted at de emitterer kapital hver gang de skal kjøpe et nytt selskap.

Mercell er i dag det desidert største selskapet som driver en markedsplass for anbud. De har over 90% av markedet i Norden som ligger langt frem i digitaliseringen. Her har de ARR på MNOK 500 og en forventet EBITDA margin på minimum 40% i løpet av kort tid. Nedsiden i aksjen begrenset også av deres posisjon i Norden, da aktører som evt skulle konkurrere trolig må kjøpe de opp for å kunne etablere seg i Norden. Markedet er preget av en voldsom nettverkseffekt, som gjør det vanskelig å komme inn fra siden. Innkjøpere ønsker å legge ut anbudene sine der det er flest leverandører, og en aktør med 90% markedspenetrasjon vil derfor effektivt forhindre at andre kommer inn, da innkjøperne ønsker å nå ut til så mange potensielle leverandører som mulig for å få best pris.

Mercell har klart å ta betalt både fra innkjøpere og leverandører, mens de fleste selskapene nedover i Europa kun tar betalt fra innkjøperne. Tidligere oppkjøp har derfor visst seg å være svært gode da de har fått leverandørene over på abonomenntsløsninger og opplever dermed en kraftig vekst i ARR i selskapene de kjøper opp. Endring av prismodeller, krysssalg og oppsalg, er derfor effektive virkemidler de bruker for å øke inntektene.

Selskapet har satt seg i en unik posisjon til å ta markedet som gjør at de potensielt blir en utbyttemaskin på sikt. Av risikoelementer så ser jeg politisk risiko om EU skulle oppløses noe som gjør at alle land ikke vil følge det samme regulativet ( som de gjør i dag). Det er også mulig at større aktører med sterkere økonomiske muskler ønsker å etablere seg da marginene er veldig gode for de større aktørene i modne markeder. Det er også svært viktig at selskapet klarer å opprettholde veksttakten, da selskapet i dag prises høyt når det kommer til alle vanlige multipler (men lavt når det kommer til ARR multipler sammenlignet med amerikanske og europeiske SaaS selskaper i andre bransjer).

3 Likes

Alle (offentlige) anbud legges på den statlige Doffin portalen, uavhengig av om man bruker en ekstern software leverandør til dette eller ikke (enhver kan legge rett inn i doffin).
Vil derfor tro at alle leverandører er på doffin.no og at de ikke nødvendigvis er kunde hos Mercell( eller andre tilsvarende selskaper).

Tyst här inne om Mercell. Imo går Mercell lite under radarn. Stabila rapporter ändå sedan börsnotering med organisk tillväxt QonQ i varje kvartal. EBITDBA marginalen påväg upp mot målet på 40%. Lång som en flaggstång i bolaget och ser framemot den fortsatta konsolidering av den Europeiska marknaden.

1 Like

Någon som vet hur lång tid det brukar ta från ansökan till listning från Euronext till Oslo börsen?

Prøver en trade her fremover. 8,4kr greit nivå å starte kjøp.

Tok et bet jeg også, daily MACD gir straks kjøpssignal :crossed_fingers: :slightly_smiling_face:

Edit: Synes dette for øvrig ser ut som et solid vekstselskap med meningsfulle oppkjøp, er det alle emisjonene som har gitt denne aksjen en bismak?

Mulig siste emisjon og oppkjøp var litt dyrt, har ikke fulgt så nøye. Men vil følge den fremover og se.

Ikke jeg heller, men liker at de har en tydelig strategi bak alle oppkjøpene deres. Langsiktig kan denne være gull, men også på kort sikt mener jeg nedsiden er minimal da vi er på nivåer rundt børsnotering, og mye har skjedd siden den gang :slightly_smiling_face:

Jeg doblet i dag på 8,40 .

Pareto Securities har fortsatt TP 15 NOK

1 Like

Og ABG har et kursmål på 17 kr😉