Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Helt enig. Men uansett tror jeg neppe Hamas vil gi seg med det…

3 Likes

Spørs om Hamas omsider har satt seg selv sjakk matt nå.

Én konkret ting ville jo være å gi kvinner, eldre og barn en mulighet til å evakuere. Akkurat nå er situasjonen svært tilspissa med gisler, men historisk har Israel bomba sivile og sivil infrastruktur uten å diskriminere særlig, de har tatt fra fra palestinerne land og holder dem i praksis innesperra i et gedigent fengsel som de så bomber.

Israel har begått en rekke brudd på folkeretten, har begått krigsforbrytelser og oppfølger ifølge Amnesty definisjonen på en apartheidstat. Men for enkelte er ser dette ut til å være forglemmelige ubetydeligheter, sida Israel “er det eneste demokratiet i Midtøsten”. Hvor mye kognitiv dissonans skal man egentlig holde ut for å gi faen i døde barn, bare de er arabiske?

Til og med deler av det israelske militært har fått nok av Israels overgrep:

3 Likes

Det er nok ikke så lett å laga evakueringskanaler, uten samtidig å risikere at terrorister bruker samme vei.
Er enig i at det er mye man gjennom historien kan kritisere Israel for også. Dagens høyreekstreme styre gjør i alle fall ikke situasjonen lettere å løse.
Mye av problemene mellom disse folkeslagene skyldes nok mer religion, enn graden av ulikheter i genene!

2 Likes

Dette er en ulogisk påstand. Gaza er et av verdens tettest befolkede områder, og Israel har gjennomført tusener eller sikkert titusener av bombinger der oppetter. Jævlig nok.
Men hadde det historisk vært udiskriminerende eller teppebombing, så hadde antall drepte i gaza vært 10x det de faktisk er.

Spørs vel om denne uken blir en pekepinn på hvordan det kan være, hanskene er absolutt tatt av.

6 Likes

DN treffer notearket klokkerent:

https://www.dn.no/kommentar/israel/midtosten/hamas/brutal-palestinsk-selvskading/2-1-1531526?utm_source=front&utm_campaign=lsrjgr

« Massemord av 250 ungdommer på ravefest ødelegger palestinernes sak. Den vestlige venstresidens whataboutismer gjør vondt verre

«Å massakrere dansende tenåringer smaker mer av Breivik enn Che Guevara»

14 Likes

Det er litt mye konkludering og barrikade her , hva med mer spørsmålsformulering og fakta, ikke så mye mening?

3 Likes

Dette er hat vs hat og ingen har noe annet sted å dra til.

Ingen krig kan drepe religiøse tanker så dette er bare en hendelse i en uendelig historie.

2 Likes

Det virker som mange mener alle palestinerne fortjener den skjebnen som nå rammer dem, fordi Hamas fikk flertall i et valg.

Vet disse at det siste valget der Hamas fikk flertall var i 2006? I 2007, etter en militær konflikt, tok de kontrollen over Gaza fra palestinske Fatah. Etter det har det ikke vært noen valg, og muligheten til å uttrykke motstand mot Hamaz er ikke til stede for folk flest slik jeg forstår det.

Finner det noe besnærende at noen ikke kan uttrykke misnøye, kritikk og skepsis overfor israelske myndigheter og dere handlinger opp gjennom årene uten å umiddelbart bli lempet over i den radikale ytre-venstre-båsen.

Det som skjer nå er tragisk på alle mulige måter, og kan og skal ikke unnskyldes, men det er måter å forklare det på, hvor banalt det enn må høres ut. Slik er det med alle konflikter; de har sitt opphav et eller annet sted, og med “rett” næring, pleie og stell, så utvikler de seg til infernoer.

8 Likes

Det finnes ingen "forklaring " på denne bunnløse ondskapen som disse terroristene har vist…

Dette er ikke hat vs hat…

Dette er verre enn hvordan selv ISIS holdt på…

Halshugging av spedbarn foran sine mødre.

40 babyer drept bare i en landsby.

Dette er ren bunnløs ondskap som må stoppes, koste hva det koste vil!

4 Likes

Hamas vant valget i 2006. Så var det noe borgerkrig med dem og fatah. Resultat var at Hamas tok gaza og fatah beholdt vestbredden

2 Likes

Så da kan vi altså utelukke religiøs fanatisme, og religiøs indoktrinering som den største medvirkende faktor for konflikten med Israel og mange av deres naboland, siden det ikke finnes noen forklaring.

3 Likes

« Soldiers encounter unimaginable horrors as they remove the bodies of victims, including about 40 babies and small children — some with their heads chopped off».

« Hamas terrorists massacred at least 40 babies and young children before beheading some of them and gunning down their families in a small kibbutz in Israel, horrified Israeli soldiers have claimed.

Some 70 Hamas terrorists wielding guns and grenades stormed the usually quiet Kfar Aza kibbutz in southern Israel, killing anyone - men, women and children - they saw.»

«A reporter from i24 News said that an IDF commander told her that they had found the bodies of some 40 babies, some of whom had been beheaded.

Israel has yet to organize a tour of the massacre sites for Israeli journalists, showing how strongly the country is prioritizing world opinion.»

Og verden over kan vi se klipp på Twitter av feirende palestinere. Ned til intensivsykepleieren i Ålesund som NRK rapporterte om tidligere idag.

Vi får vel se hvor lenge vestlige ledere nå vil våge å støtte palestinernes sak og sende penger.

6 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

1 Like

Å prøve å forklare disse syke handlingene med å dra frem Israels tidligere brudd på folkeretten, religion bla bla bla blir bare en kvalmende relativisering for meg I hvert fall. Og det virker det som det stort sett heldigvis gjør for de større avisenes ledere, polikere verden rundt osv også.

9 Likes

Sjukt!

Rundt 40 babyer og barn funnet døde i Sør-Israel

8 min

Thomas Fredrik Kristensen

DEL

Foto: ILAN ROSENBERG / Reuters / NTB

Det opplyser det israelske forsvaret (IDF) til flere nyhetsbyråer og medier. De døde barna er funnet døde i kibbutzen Kfar Aza i Sør-Israel.

De har tatt med pressen til stedet der barna ligger i likposer.

Rundt 70 væpnede militante tok seg inn i kibbutzen lørdag. Der skal de ha gått fra dør til dør og drept og kidnappet sivile, ifølge IDF.

Kfar Aza ligger ca. fem kilometer øst for Gaza.

3 Likes

Hvordan mener du at en terrorist resonnerer at han stopper ondskap i det han skjærer over strupen på et skrikende spebarn foren dets skrikende mor?

6 Likes

image

Er dette en holdning sykepleier på ålesund sykehus burde ha? ( dette har han selv offentligjort på instagrammen sin).

8 Likes

Defense Minister Yoav Gallant to troops on the Gaza border: “I have released all the restraints, we have [regained] control of the area, and we are moving to a full offense. Hamas wanted a change in Gaza, it will change 180 degrees from what it thought. They will regret this moment, Gaza will never return to what it was.”

Israel kommer IKKE til å stoppe før jobben er fullført denne gangen. Og ingen land i verden bortsett fra muligens Iran kommer til å si noe på det.

2 Likes

Tror jeg heller hadde ønsket å bli bombet mens jeg ligger å sover enn å se mitt eget spedbarn få hodet sitt skåret av før jeg og min kone blir drept. Men det er nå bare meg.

Forkastelige islam-fascistiske mennesker.

13 Likes