Ser flere sier USA har pratet med Israel, at vannet ble skrudd på i sør Gaza var blant annet USA sitt krav.
Dollaren er som du nevner sterkere enn noen gang.
Ser flere sier USA har pratet med Israel, at vannet ble skrudd på i sør Gaza var blant annet USA sitt krav.
Dollaren er som du nevner sterkere enn noen gang.
Dette er virkelig ikke riktig. Dette med å angripe Israel, da spesielt med raketteren også selvmordsbomber, er hva Hamas gjør og har gjort i åresvis. Målet er ikke å vinne noen krig, men å provosere frem en motreaksjon.
Modus operandi:
For oss som er født før 1980, så husker vi flykapringer og bombeattentater utført av spesielt PLO. Det handler ikke om å vinne noe. Jeg tror det handler om en pervers form for respekt som skal skapes igjennom frykt.
Brics er jo det som vil drepe dollaren langsiktig. Dollaren dominerer totalt i internasjonal handel og som valutareserver for land i hele verden. Så hvis flere land går bort fra dollaren så vil den bli mindre verdt
Joda, men det å drepe 2000 israelere også få 10000 palestinere drept er ikke god butikk i midt hode.
Derfor mente jeg at de ikke tjener noe på det.
Men det er knallgod butikk i deres hodet.
Hadde de kunnet hadde de lett drept ALLE jøder i hele verden selv om det betydde at 5 ganger så mange muslimer/palestinere/arabere hadde strøket med.
Og dette er litt av jødenes fortvilelse. For det er så mange ganger flere av dem som ønsker utslette dem enn de er selv…
Dette handler ikke om å vinne over Israel eller gjøre livene bedre for de som bor på Gaza. Bare Norge har gitt 14 mrd kroner siden 1995. Palestina er den største enkeltmottakeren av bistand . Hadde Hamas brukt pengene på noe annet enn å lage raketter, grave tuneller og kjøpe våpen, så hadde de hatt det langt bedre på Gaza. Hadde de i tillegg sluttet å true Israel og angripe støtt og stadig, så kunne det vært blomstrende! Men de velger annerledes. Og jeg vil understreke velger.
Det jeg tror vi gjør feil i Vesten er at vi tror alle tenker som oss. At alle folkeslag i verden har adoptert være verdier og gjerne vil være som oss. At likthet, humanisme, likestilling og menneksverd er verdier å bestrebe. Når du dreper en ung sivil kvinne for så å paradere med liket, så er det langt unna dette.
Her er jeg helt enig med deg, veldig godt skrevet
Dom enda i den samlingen som er intressert i å bli involvert er Iran. Øvrige vill ha lite som mulig med dette (og palestinier) at gjøre.
Hamas toppledelse gjorde nog en felkalkylering. Man regnet nok ikke med at mange vestland skulle stryke det feite bistanden som Hamas åtnjutit i mange år. Selvføgelig er ledelsen i Hamas allerede miljardærer, men mye vil ha mer.
Planen var nok også å skape mer kaos internt i Israel, samt orsaka att israeliska arméen går inn i gaza der hamas illeluktende terrorister kan attackere dem hele dagen, hver dag.
Men hamas hade nok regnet mer mer støtte fra andre Iran, Syra og Hizbollah (som i regel gjør det Iran ber dem at gjøre).
Noget lettere å fleske seg med fantastiske verdier når man i alle tider har vært bortgjemt ytterst i nord. Mennesker er mennesker, men forhistorien mest av alt gjør oss vidt forskjellige.
Anbefaler linken Aaleby postet når det gjelder hva som kan være tankegangen bak angrepet.
https://twitter.com/secretsqrl123/status/1713595843268268464
Interessant teori. Gir mening. Kan Israel klare det? I Ukraina holdt noen få tusen stand i mariupol mot Russland lenge og påførte Russland store tap. Vil ikke det samme skje her?
Det kan skje.
Men Israel har bedre etteretning og veldig mye mer nøyaktige bomber.
Det er ikke bare…
Jeg er litt usikker på hva du mener med å “fleske seg” - antar at det er en form for selvskryt?
Verdier som humanisme kom ifra opplysningstiden som i det store ikke kom fra det ytterste nord. Her oppe holdt vi oss også med klansamfunn og blodhevn inntil kristendommen kom og endret samfunnet. Noen tenker kanskje ikke til det bedre, men begreper som “blodhevn” ble forbudt, og det var ikke lov å ha treller/slaver lengre fordi mennesket hadde sin iboende verdi som en skapning av Gud.
Jeg vil påstå at en av de beste tingene for vårt samfunn har vært at klans-tankegangen ble svekket. Vi hadde en nasjonalstat med våre skikker og seder, og rettet oss etter lovene som i det meste var fornuftige. Det skapte et rettferdig tillitssamfunn der aller borgere var like ovenfor Gud og ovenfor loven - at alle hadde tilnærmet lik verdi. Det gjorde også at konfliktlinjer langs familielinjer ble løst i domstolene.
Dette med at vi har så liten erfaring med klankultur og -mentalitet tror jeg har vært en stor blindflekk i vesten. Vi har pluralistiske samfunn basert på det jeg skrev over. Vi får stor tilstrømning av mennesker der de ikke har tillit til myndighetene, men heller stoler på tilhørigheten og beskyttelsen fra klanene. Hvorfor er det så stort omfang av inngifte (fettere / kusiner som gifter seg med hverandre) fra muslimske land? Det handler om klankultur. For oss er dette fremmed mest fordi vi vet at inngifte i nært slektskap samler opp genetiske problemer. Men det er viktigere for dem å holde sammen.
Og klanstankegangen har flere dimensjoner. I den minste er det nærfamilien, så storfamilien, dernest opprinnelsesområdet, så landet og tilslutt religionen. Det er derfor muslimer kaller hverandre for “bror” - de har et felleskap i religionen - i “Ummah’en”.
Og her er jeg ved det som jeg synes er så skremmende med denne konflikten i midtøsten. Grunnen til at Hamas gjør som de gjør med å fremprovosere et motangrep for så å stå klare med kameraet kan være nettopp dette - å mobilisere sine muslimske brødre og søstre i alle verdens land til å slåss sammen med sine palestinske ofre for det “undertrykkende sionistiske regimet”, og alle som støtter dem. Bare se på demonstrasjonene i vestlige land om dagen. Jeg er ikke en av de som tror dette blir bedre med årene.
En liten ting til på et innlegg som ble altfor langt: Jeg er født før 1980 og kan så lenge jeg kan huske hørt om konfliktene i midtøsten på nyhetene. Og lenge forsto jeg ikke hvorfor landene rundt Israel og Palestina ikke kunne ta imot disse (dengang) få hundre tusen palestinerne som levde så kummerlig. Det ville vært vinn-vinn for hele regionen, og landene rundt er jo styrtrike med masser av plass. Etter å ha hørt på Hellestveit og lest kommentarer fra en som heter Bjørn Kvalsvik Nicolaysen på Facebook så falt polletten endelig ned. Det koker ned til klaner og hundrevis av år med feider, kamper og ondt blod.
Jeg er litt usikker på hva du mener med å “fleske seg” - antar at det er en form for selvskryt?
Helt korrekt selvskryt, som fremstår rimelig platt når det eneste som skiller deg og meg fra en Hamas-kriger er at man tilfeldigvis er født inn i ulike kulturer.
Det er så alt alt for lett å sitte på sin høye hest i ett av verdens mest velfungerende land og trykke liker på et innlegg som skriver: “Hadde Hamas brukt pengene på noe annet enn å lage raketter, grave tuneller og kjøpe våpen, så hadde de hatt det langt bedre på Gaza. Hadde de i tillegg sluttet å true Israel og angripe støtt og stadig, så kunne det vært blomstrende! Men de velger annerledes. Og jeg vil understreke velger .”
Det er ensidigheten dynket i nisselue-faktor som jeg reagerer på. Omfavnet av forumister med sølvskje i kjeften. Som virker å mene at palestinerne ville hatt det blomstrende. Om de bare hadde valgt å la seg kue.
PS; dette er på ingen måte et forsvar av Hamas sine barbariske virkemidler.
Helt korrekt selvskryt, som fremstår rimelig platt når det eneste som skiller deg og meg fra en Hamas-kriger er at man tilfeldigvis er født inn i ulike kulturer.
Om man tror på gjenfødelse så kan det under tvil være et argument at man “tilfeldigvis er født inn i ulike kulturer”. Jeg ser det ikke slik. Jeg er født av foreldre hvor slekten har bodd i Norge/norden i generasjoner. Jeg tenker slik at det Norge jeg vokste opp i - velferdssamfunnet og samhørigheten som blant annet viste seg i dugnader i boligfeltet - er et resultat av et utall valg som ble tatt av mine forfedre. En arv om du vil.
Den samme mekanismene gjelder for andre kulturer. Vokser du opp i et samfunn som er så hatefullt og konfliktfylt, så kan det være resultat av valg som er tatt av de før deg. Det er ikke en arv man må bære med seg. Det er ikke kulturen som bygger tunneler for å smugle rakettdeler, montere dem sammen og sender de så av gårde for å treffe en skole hos de du hater. Du kunne valgt å bruke energien og ressursene på å bygge en skole for sine i stedet. Det er en serie av mange små og store valg.
Noen får det til å høres ut som at arabere MÅ hate jøder. Det må de selvsagt ikke.
Det meste nazistene fikk i et legitimt valg var 44% oppslutning. Det ble med andre ord drept mange hundre tusen uskyldige tyske sivile under andre verdenskrig. Nazi-Tyskland var en terrorstat og mot slutten av krigen var slaget helt åpenbart tapt, men styret ga seg ikke og resultatet ble enda flere døde sivile. Forferdelig trist og urettferdig, men til slutt ble styret tvunget til kapitulasjon og vi fikk fred.
Gaza er en liten Islam-fascistisk terrorstat, med et selvvalgt styre. Slik som med Nazi-tyskland er det også mange hundre tusen uskyldige sivile her som ikke sympatiserer med Hamas, men styret må tvinges til kapitulasjon, akkurat som Nazi-tyskland. Det vil koste mange uskyldige menneskeliv.
til slutt ble styret tvunget til forhandling og vi fikk fred.
Det var ikke noe særlig til forhandlinger, all den tid “unconditional surrender” var det eneste de ble tilbudt.
EnlargeDownload Link Citation: Act of Military Surrender; 5/7/1945; Instruments of German Surrender, 5/4/1945 - 5/10/1945; Records of the U.S. Joint Chiefs of Staff, Record Group 218; National Archives at College Park, College Park, MD. View All...
Ja jeg brukte feil ord Christian. Endret til “kapitulasjon”.