Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Midtøsten

Er helt vanlig at etterretningstjenester i ettertid kan tidfeste hendelser tilbake i tid, selv om de ikke så de i sanntid.

https://x.com/EylonALevy/status/1716124806666416555?s=20

Israel skal slippe store mengder ikk redigert body cam fra hamas gutta imorgen. Så får vi se hvor mye Norske medier vier det oppmerksomhet.

5 Likes

Kommer i morgen leste jeg i en annen tweet. Blir nok ikke vakkert, men håper det kan åpne øynene til en del som pt. ikke ser at Hamas er en terrororganisasjon.

Tro samtidig at Israel gjør lurt i å avvente angrepet/intervensjonen inne i Gaza. Er det en ting jeg er sikker på så er det at Hamas har planlagt for en “hode over hals” operasjon der rett etter angrepet fra Hamas.

Bruk litt tid nå på å samle data på bakken, og bruk tiden på å bistå via tredjeparter til at flest mulig sivile kan bli evakuert.

Som med alt annet man gjør i livet, så har som oftest grunnarbeidet mest å si for sluttresultatet.

1 Like

Det ignorerer plent det som er tilfellet i okkuperte områder som øst-Jerusalem og Vestbredden. Det er det apartheid. De som bor der er under israelsk kontroll, men har ikke en dritt de skulle ha sagt. Har du Israelsk statsborgerskap, så er saken noe annet, men det har de ikke.

Dette er grunnen til at jeg tenker at en antektering av Israel, ikke ville vært det verste som hadde skjedd innbyggerne av øst-Jerusalem og Vestbredden. Ikke lov iflg internasjonal lov, men noe jeg tror ville gitt et bedre resultat enn det som ser ut til å være mulighetene i dag.

Gaza? Aner ikke.

1 Like

Røykgranater vil neppe brenne seg levende. Skape brann ja, men den går det an å slukke eller komme seg unna.

https://twitter.com/jburnmurdoch/status/1714648538746118265

Synes det er noen gode poenger der. Tar for seg mangel på faktasjekk på ting som publiseres. Å bare gjenta “500 drepte av Israel i angrep, sykehus rasert” uten noe som helst bevis? Skjødesløst og skadelig for respekten for media.

Som jeg skrev når nyheten kom, det luktet lang vei av påstanden, først og fremst fordi antallet døde var usannsynlig høyt å vite noe om så tett på hendelsen.

Ser at jeg også var litt kjapp med konklusjonen min etterpå, så vil på nåværende tidspunkt si at jeg ikke helt vet. Kommer litt an på om det går an å verifisere lydopptaket. Hvis ikke må det mer materiale til før jeg blir overbevist egne eller andre veien.

4 Likes

307 idf soldater døde sålangt. Vil tippe mange av dem på grensen mlt libanon.

Det der er bare løgn.

FAKTA: De araberne som har det best i Midtøsten bor i…

Israel!

Igjen, tygg litt på den.

1 Like

Israel’s parliament on Thursday passed a law denying naturalization to Palestinians from the occupied West Bank or Gaza married to Israeli citizens, forcing thousands of Palestinian families to either emigrate or live apart.

The so-called citizenship law passed just before the Knesset disbanded for a holiday recess by a 45-15 majority vote that crossed coalition-opposition lines.

It replaced a similar temporary order that first passed during the height of a Palestinian uprising in 2003 and was renewed annually until it expired last July, when the Knesset failed to secure a simple majority needed to extend it.

ref: Second Intifada - Wikipedia

With a combined casualty figure for combatants and civilians, the violence is estimated to have resulted in the deaths of approximately 3,000 Palestinians and 1,000 Israelis, as well as 64 foreigners.[22]

Litt interessant med arabere som bor i Israel er ikke pliktig til å gjøre førstegangstjeneste, men kan gjøre det hvis de vil.

Conscription in Israel - Wikipedia.

1 Like

Hvorfor ikke anerkjennelse av Vestbredden/Palestina som stat og tilbakeførelse av okkupert/bosatt land? Det hadde jo vært et riktig steg på veien, og vil mest sannsynlig hindre en videre radikalisering av vestbredden. Dersom bosetningene fortsetter å ta land fra Vestbredden er det vel bare et tidsspørsmål før Hamas vinner frem der også.

Hva med, istedenfor annektering; Israel anerkjenner Palestina som stat, der Gaza holdes utenfor så lenge Hamas har kontrollen der. Abbas og Vestbredden anerkjenner Israel som stat mot at de får tilbake okkupert terreng.

Kanskje en ønskedrøm?

3 Likes

Fordi det er palestinerene som har blokkert de 2-3 siste forsøkene på 2stats løsning.

2 Likes

The German counter-terrorism and special operations unit GSG 9 landed in Cyprus.

They are now in Cyprus along with American, Italian, Dutch and British special forces.

De skal sikkert bare slikke sol.

4 Likes

Altså det hadde nok vært den moralsk riktige løsningen. Fordi Israel har illegalt bosatt altfor mye av vestbredden fra 1967 og til nå, så det nå bor 500k der, så vil den aldri få gjennomslag i Israel.

Jeg har sett et forslag som går på å anektere C-delen og bygge sammen A og B delene uten sjekkpunkter og bygge industriområder/fabrikker på grensene hvor både israelere og palestinere kan jobbe. Det er nok politisk mulig på israelsk side.

Når det kommer til Øst-Jerusalem, så vil 38% heller bli anektert og bli israelere vs 31% som vil bli endel av en Palestinsk stat. Antar de bare har spurt arabere i den undersøkelsen.

For Israel sin del, så tror jeg okkupasjonen av vestbredden også handler om at uten den, så er Israel svært sårbare for angrep. Landet blir for “tynt”, med bare en trang korridor fra nord til sør. Mao, umulig å forsvare. Det er nok utgangspunktet for okkupasjonen i utgangspunktet.

2 Likes

Jeg skrev det ikke eksplisitt i kommentarene over, men dette kom på plass etter at Palestina i 2003 brukte veldig mye selvmordsbombere mot israelere. Jeg vet ikke hvor enkelt det var å få til gjenforening før dette. Man kan jo også se på dette som diskriminering mot Palestinere som vel de fleste er enige om at skjer.

1 Like

Tja, PLO har vel godtatt/jobbet mot en tostatsløsning i ganske mange år nå. Men det er vel premissene for løsningen Israel og PLO er uenige om (og sånn sett kan man vel si at begge statene har forhindret en slik løsning). Tilbakeføring av okkuperte områder VS ytterligere annektering og oppstykking av vestbredden (og gaza).

1 Like

Ja, strategisk viktige landområder- både militært og for ressurser (særlig vann). Men Israel må gi tilbake alt eller viktige deler av dette tror jeg, for at PLO og Israel skal kunne bli enige. Det tror jeg Netanyahu og andre politikere på høyresiden til Israel vet- og jobber aktivt mot, slikt at status quo kan opprettholdes, og flere territorier kan annekteres inntil Israel er fornøyd (dette blir vel spekulasjoner fra min side, men historien so far har vel støttet opp om dette, - og dessverre er det vel slik det kommer til å fortsette også- inntil vestbredden er radikalisert og krig bryter ut).

Det er jo her det internasjonale samfunnet burde gå inn og sette press på Israel, mener jeg. Alt annet blir lite troverdig, og i aller høyeste grad å godta gradvis annektering av vestbredden. Kaaanskje kunne man presset Israel nok over mot vestbreddens krav- slik at en middelvei kunne blitt funnet? Faren er vel at PLO kun vil godta 1967 grensene av frykt for at de blir kastet av Hamas om de godtatt noe annet. (Personlig mener jeg jo at 1967 grensene er prinsipiellt mer riktig enn dagens grenser, og et godt utgangspunkt for forhandlinger, men jeg skjønner jo at det kanskje ikke er realistisk politisk i Israel)

Klokken tikker vel i favør for både Hamas (selvdestruktive som de er) og Netanyahu/likesinnede.

7 Likes

Det litt triste oppi det hele er at jeg tror Vestbredden ville hatt det bedre som et annektert område enn de vil evt få det med andre løsninger som er mulig å få til. Som jeg kommenterte over, arabere i Israel blir noe forskjellsbehandlet, men det er det vilje til å gjøre noe med og det blir stort sett bedre. Jeg er tvilende til at PLO gjør det som er best for palestinere og har ingen tro på at Hamas gjør det.

2 Likes

Ja, det kan hende - de får jo ta del i et mye mer ressurssterkt land- og ofrer kanskje gladelig noen rettigheter for det. Prinsippielt er jo dette helt på trynet da, - bare fordi ting er jævlig så er annektering og undertrykking beste løsning. Dette viser jo hvor fucked up situasjonen er.

Jeg tror ikke nødvendigvis arabere/palestinere på okkupert terreng ville svart det samme dersom Israel og vestbredden anerkjenner hverandre og får til en sameksistens uten å tråkke over grensene. Og hadde de fått valget mellom å fortsette å bo i øst-jerusalem - men med de samme rettighetene som sine medmennesker, så er jeg ganske sikker på hva de hadde svart;) Men jeg kan ikke snakke for de, poenget er bare at den meningsmålingen må leses utifra situasjonen slik den er akkurat nå. Men jeg ser jo poenget ditt hvorvidt andre løsninger er mulige. Men igjen, - her synes jeg vesten kan, og bør presse Israel mer.

4 Likes

Derfor ville journalisten vite om hun ville holde verden ren for jøder:

– Nei, nei, nei, nei, svarer kvinnen.

– Ikke for jøder. Religionsfrihet er også en menneskerettighet, som vi støtter, men vi støtter ikke den israelske regjeringen og etnisk folkemord på det palestinske folk. Vi elsker jøder. Jøder, kristne og muslimer.

– Så hva handler plakaten din om, spør journalisten.

– Plakaten handler om den israelske regjeringen, svarer den norske studenten, og legger til:

– Ikke det israelske folket.

Dette gir mer kontekst til din påstand om at den norske kvinnen er en jødehater, @Evilfreud
Bekreftelsesbias er sterke greier.

7 Likes

Hostages and Hezbollah Force Israel to Rethink Gaza Ground War

People familiar with the discussions of Prime Minister Benjamin Netanyahu’s war cabinet say the pressure comes from numerous concerns: fear that Hezbollah in Lebanon will enter from the north with its missiles, the fate of some 200 hostages in Gaza, and the risk of Israeli military casualties.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-10-23/has-israel-invaded-gaza-yet-hostages-and-hezbollah-force-rethink-of-ground-war?srnd=premium-europe