Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Minimere skatt på aksjesalg

Hei, litt uetisk men likevel lov til å spørre.

Som enkeltperson, uten f.eks holdingselskap etc. vil jeg måtte betale 30%+ om jeg tar ut aksjegevinst. Men hvordan kan man best minimere denne kostnaden?

Hypotetisk eksempel:
Sett at jeg har fått pen gevinst på 10mill. på min ASK-konto og vil begynne å bruke disse. Hvordan går jeg best fram for å minimere kostnadene?

F.eks: Vil det å kjøpe en leilighet til 10mill via huslån, som jeg deretter kan skrive av til neste år være en smart løsning?

1 Like

Eller vil det gå an å overføre ASK-kontoen til en annen form for konto, som man deretter kan omgå skatten på?

Skatt må du betale uansett. Er ikke så mange triks for å slippe unna.

1 Like

Ser den, men det var tenkt som en tråd om hvordan den kan minimeres ved å kjøpe spesielle varer/tjenester, ta opp massivt huslån, sette det bort til arv etc. Ikke umiddelbart billigere å få ut gevinsten, men heller noe man kan skrive av neste år

1 Like

Det er vel ikke noe mer komplisert enn å sjekke alt du har rett på av fradrag og melde det inn på ligningen? Fort gjort å outsmarte seg selv hvis man begynner med for mye skatteplanlegging tror jeg

Om det er trading, så er skatteplanlegging feil fokus. Det sies at de som konsekvent gjør det bra med trading, synes året har vært bedre dess mer skatt det ble å betale.

4 Likes