Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morgan Kane som videospill - tanker?

Luftet litt i Funcom tråden, men skjønner det var litt off topic, så lager et emne om et eventuelt Morgan Kane spill her.

Rockstar har jo som sagt Red Dead Redemption som kom i 2010. Det var originalt laget fra bunn og hadde ingen fans fra før. Nå 8 år etter kommer de med Red Dead 2.

Morgan Kane består av 83 bøker. Fra 1855 til tidlig 1900 tallet. Kjell Hallbing har laget en fiktiv karakter som er vevd inn i ekte amerikansk historie. Det er jo vanvittig mye materiale her for å kunne lagd et fantastisk spill sånn jeg ser det.

Hvordan kunne spillet sett ut? Open world? 1 person, 3 person? Hvilke selskaper kunne passet? Noen tanker?

Veit ikke så mye om det du etterspør, men hvis et sånn spill kom, i butikk/eller på nett, ville jeg (er over 50 år nå) kjøpt og spilt det på PS 4:)

Ville kjøpt meg en konsoll og spillet utelukkende pga gode barndomsminner :heart_eyes:

1 Like

Ferdiglagde IPer er en greie for mange utviklere, så du skal aldri si aldri. Jeg tror dog WR skandalen hefter den IPen ganske kraftig.

Har WR lisens til evt spill også?

Dette høres jo ut som noe Ubisoft har blitt god på etterhvert med Assasin’s Creed sjangeren.

Jeg tenker det kan være en utfordring å ikke bli en “fattigmanns” versjon av Red Dead Redemption så enten må en AAA-utvikler lage det eller så må det være annerledes nok til at det ikke blir umiddelbart sammenlignet.

all film rights, television rights, merchandize and video games rights associated with the character Morgan Kane from the book series, and includes both the El Diablo and Diablito book series as well.

så i teorien kan de vel lage alt fra kondomer til spill…

så var det det med filmen da, som må bli laget, og må være en fulltreffer for å få utnyttet dette maksimalt…

1 Like

Det virker veldig rart for meg at noen skulle satse veldig store penger på en IP som kun er stor i Norge. For all del, det er mulig å gjøre noe ut av det, men hvis du bruker en eksisterende IP så er det vel med tanke på gratis publisitet og muligheten til å nå ett eksisterende publikum. Og Morgan Kane er vel bortimot ukjent utenfor Norge.

Men hvis ett mindre norsk studio hadde ønsket, så er det mulig at det er noen rike nordmenn med gode minner fra ungdomstiden som ville bidratt økonomisk, så sånn sett er det kanskje ikke verdens dummeste ide.

Hvilken skandale sikter du til? Søksmål fra i fjor? Og i hvilke territorier, Norge? Et spill eller film skal vel lages for et internasjonalt publikum.

Godt poeng. Red Dead er store, så det måtte blitt gjort annerledes. Fra jeg har hørt fra Kane fans som spiller Red Dead sier de at et Kane spill ville hatt en mye mer personlig og råere historie å fortelle om hovedpersonen.

Handlingen i bøkene er jo satt til USA og ikke Norge. Kan de presentere det som noe nytt og ikke gammelt som norske kjenner det til, så kan det kanskje være annerledes. Spørsmålet er kanskje mer om markedet trenger 2 store western spill, kanskje et lettere spill på en app?

Nei altså… 10år med svindel?

Og de som utførte det er ute og de nye i selskapet har ryddet opp i det. Ser poenget ditt, men nå skal vel ikke selskapet lage innhold for bare det norske publikum. Kan godt hende fortiden vil henge på, får håpe den ikke gjør det.

Frem til de har fått startet produksjonen av noen film er de langt fra friskmeldte. Og vi vet strengt tatt ikke om de har ryddet eller om der av samme ulla. Det vil tiden vise.

Se på Funcom. Funcom 1.0 plager dem enda… Selv om det snart er 3år siden den råtne ledelsen ble kasta.

Sant sant, tiden vil vise. Men frem til det er det gøy å utforske hva ip’en kan utnyttes til. Ihvertfall positivt at Funcom har kommet seg videre selv om 1.0 henger igjen enda som du sier. Håp

Yep, WR må komme igang med en film, og så fort første film begynner å tjene penger vil mye være gjort.

Da vil IPen også ha en helt annen verdi

1 Like

Jeg tror en MK film vil ha begrenset interesse utover Norges grenser, er bare sjekke statistikk for sjangeren på f.eks BoxofficeMojo el. liknende. Er en grunn til at man sjeldent ser den type film på kino. Siste var vel Cowboys vs. Aliens som floppet stort. Nå finnes det unntak, og hvis de hadde klart å lage noe open world greier à «Witcher»-serien (altså et spill for voksne), så kan det være interessant som spill. Men som @Evilfreud sier må de bevise noe først, før IPen er verd noenting… :slight_smile:

Cowboys and Aliens er en SiFi film fra 2011. Funket like dårlig som Jonah Hex 2010 og Lone Ranger 2013 som også var overnaturlige. Så å bruke Cowboys and Aliens er et dårlig eksempel.

Derimot True Grit 2010 ($252 mill worldwide), Django 2012 ($425 mill worldwide), Hateful Eight 2015 ($156 mill worldwide, The Revenant 2015 ($533 mill worldwide), The Magnificent Seven 2016 ($163 mill worldwide) og Hostiles med Christian Bale I 2017 er WESTERN filmer man kan titte på.

Har du lest Kane bøkene vet du fort at det er et spill for voksne :slight_smile:

Jo, forsåvidt enig i det med Cowboys vs. Aliens. Skal likevel ikke se vekk fra at mange i Hollywood regner det som en western. De andre filmene du nevner har endel faktorer filmprosjektet MK ikke har pr. i dag. True Grit hadde f.eks Cohen brødrene og Jeff Bridges, så tipper Big Lebowski fansen stod for mye av worldwide cume her. Tarrantino har også en built-in fan base som ser alt han lager, uansett sjanger.

Da står vi igjen med «Magnificient seven» og «Hostiles» av de du nevner. Førstnevnte oppgis å ha hatt et produksjonsbudsjett på $90 mill mot worldwide cume på $162 mill. Legger du til marketing og sales så havner du nok fort på break even hvis du ser på worldwide cume. De gikk nok i pluss med tanke på VOD etc. i etterkant, men det er ikke kjempeimponerende tall. «Hostiles» har bare rundt $30 mill. domestic + 0 international. Produksjonsbudsjettet oppgis ikke på boxoffice mojo, men regner med den gikk i tap mtp. at Bale spiller hovedrollen og at filmen ikke ble satt opp på kino internasjonalt (jeg har aldri hørt om den og jeg anser meg selv som ganske film interessert).

Ut fra dette kan vi si at dersom MK klarer å skrape sammen et stjernelag av regissør / skuespillere og det blir markedsført på en lur måte («ny film av Tarrantino basert på en norsk western helt!» eller «Cohen brødrene lager Red Dead Redemption basert på Morgan Kane») så kan det bli butikk.

Denne bransjen, som f.eks spillbransjen, er jo ganske hype-drevet, og det er mye vanskeligere å skape hype rundt noe ingen vet hva er, fremfor hype på en IP mange kjenner til. Med andre ord er det i mine øyne for mange usikkerhetsmomenter og ukjente faktorer ifht. en innvestering her.

Min oppfatning av dette selskapet er at mange har et nostalgisk forhold til serien, og innvesteringene blir gjort med følelser (man ønsker å se en film basert på denne karakteren) fremfor en rasjonell vurdering av det økonomiske potensialet i IPen :slight_smile:

2 Likes

Nå kommer du med informasjon man diskutere. Datt litt av med et eksempel og at det var Cowboys and Aliens :wink:

En average kinogjenger har ingen forhold til Cohen brødrene, så denne filmen gikk på folkemunne at den var bra. Så klart hadde den en base i bunn av fans, men ikke en $252 millioners base. Tarantino vet nok mange fler hvem er, men i dagens marked så kan selv de største lage flopper og filmer som ikke bringer inn det den skal. For meg virker som om folk går på kino i dag basert på gode anmeldelser og jungeltelegrafen, så kan jo håpe de lander noen store navn, men det vil jo være markedsføringen og brandingen av Kane som blir avgjørende.

Orignale filmer og ip’er uten fanbaser lages hele tiden, så her er det hit and miss hele tiden.

Aller fleste filmer som ikke har brukt flere hundre millioner vil tjene penger uavhengig av boxoffice tall. Spørsmålet er bare om det tar 1 år eller 5 år. Det viktigste for WR er å KOMME igang med første prosjekt. Så må ballen begynne å rulle med ulike prosjekter. Når en skikkelig vinner film kommer som vil sparke aksjekursen i taket er det som blir spennende å følge med på.

Godt du bruker info fra nettet og ikke bare slenger ut ting som mange gjør, blir en bedre diskusjon da :slight_smile:

1 Like

Her er vi enige. Jeg sier ikke at en MK film ikke kan bli en suksess, men i mine øyne skal det ganske mye til, og hvis så skjer, så får man nok klekkelig betalt for risikoen man tar ved å innvestere i et tidlig stadie (før de i det hele tatt har annonsert produksjonsstart).

Godt du bruker info fra nettet og ikke bare slenger ut ting som mange gjør, blir en bedre diskusjon da :slight_smile:

Prøver alltid å være saklig og faktaorientert :slight_smile: - Se forøvrig mine andre innlegg i WRE tråden fra tidligere i år hvor vi diskuterte mye av den samme problematikken.

1 Like