Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morrow Bank MOBA - (tidl Komplett Bank (KOMP))

Vel, overskuddet i de tidligere årene var jo i praksis 400 MNOK lavere enn det de har meldt, eller rundt 100 MNOK lavere i året over de fire siste årene. Da er det logisk at de ikke burde betale ut utbytte basert på det “overskuddet”. Utbyttet på 28 øre/aksje er totalt ca 52 MNOK.

Jeg er ute av aksjen, ikke basert på tallene slik de har presentert dem, men ved at jeg har “omregnet” den siste avskrivningen over flere år. Slik det burde ha vært hvis de hadde kontroll. Som det altså ikke ser ut som de har hvis man ser på “kontantstrøm fra driften” som går opp og ned som en jo-jo. Dette er jo noe jeg burde vært klar over når jeg gikk inn, og jeg var, men min forventning er at når de ryddet opp i 2019, så ryddet de opp i “all” moroa. Det var tydeligvis ikke tilfellet. Har de gjort det nå? Aner ikke. Kommer de til å komme i samme situasjon om f.eks. 2 år? Aner ikke. Jeg har bare ingen grunn til å stole på at tallene de kommer med er riktige. Denne aksjen tenker jeg derfor vil fortsette å være sterkt rabattert vs konkurrentene.

Årsresultatet for 2020, 2019 og 2018 ser ikke så hot ut hvis man trekker fra 100 MNOK i året. Da blir det 162 MNOK, 102 MNOK og 231 MNOK. Snitt på 165 MNOK

4 Likes

At utbyttet uteblir har jo lite å si egentlig - det er jo greit nok å ha litt cash mtp. 2022.

Det blir veldig spennende å se om de klarer å snu skuta i 2022 og ekspandere til flere land. Da kan denne bevege seg, men de har jo mye å bevise. Virker som nye CEO har trua da :slight_smile:

1 Like

Flaggemelding Komplett Bank ASA

Meldepliktig handel

Increase of Share Capital Registered

Komplett Bank - Flagging

Ser kursen dupper ned mot 6.81… er det kjøpsanledning?
Med gjeldsregisteret går vel både veksten og risikoen ned… og vekst er vel neppe priset inn nå.

Jeg tenker det. Ser ut som at Raymond skal selge seg ut og kursen vil derfor ha salgspress helt til han er ferdig. Det kan gi gode muligheter for de som skal sitte til 2023.

1 Like

Renteregulering

blir det flere regulatoriske utfordringer i år for KOMP? :thinking:

Komplett Bank ASA: Introduces a leaner management structure to increase market focus and adaptability

Bare jeg som tolker dette som «vi er ikke profitabel nok, og må kutte kostnader»?

@anon80503862 du pleier å ha gode tolkninger på slike meldinger

Jeg mener selskapet har rotet en god del historisk, og at en endring som dette virker logisk. Ja, de kutter kostnader, men de kutter også en topptung ledelse de åpenbart har funnet ut er for stor. Som i utgangspunktet er positivt.

Det sagt, så følger jeg ikke selskapet godt nok til å vite hvem som forlater dem. Det er detaljer som er viktige for å forstå dette korrekt. Mister de noe? Tenker spesielt på internasjonal kompetanse.

En ting er “vi har nå disse superfolka i disse flotte stillingene.” En annen ting er “disse er de vi kastet ut.” Hvor mye ansvar for historiske problemer har de som nå forlater selskapet hatt? De ansatte vel en ny CEO for ca 6 måneder siden. Det er bare bra at ett selskap som har rotet historisk lar en ny adm dir få lov til å endre på strukturen i ledelsen. Man får også anta at en del folk har sittet på oppsigelse i noen måneder, men at de har ryddet unna og avsluttet året ryddig. Du kan egentlig se på dette som en avslutning av ryddejobben antar jeg:

• 30.06.2021 blir ny adm dir ansatt.
  • 20.10.2021 blir det ryddet i låneporteføljen. Har samtidig folk i ledelsen blitt sagt opp?
  • 12.01.2022 annonseres ny og slanket ledelse, og at kvartalsrapport vil si noe om ledelsen og strategi.

Så i sum - ja, de kutter kostnader, men de oppnår også noe positivt med dette får man anta. Det som ikke er sagt er hvem som kastes ut, og om det er noen spesialkompetanse der. Mister de eksempelvis folk som er gode på enkelte markeder / enkelte land? Eller folk som har drevet visse strategier som ikke var lønnsomme? Det er ting man kanskje kan svare på hvis man kjenner selskapet og sektoren godt nok, noe jeg ikke gjør.

Interessant at de nevner følgende:

Så man får vel anta at selskapet vil be markedet om å gi dem tiltro og starte med litt blanke ark på kvartalspresentasjonen, og at deretter bør gammel historikk være glemt. Dvs, jeg tror at man ikke får flere negative meldinger - men det er mulig at man får en siste negativ melding i forbindelse med denne kvartalsrapporten, og så satser selskapet på at deretter peker alt oppover.

Min tolkning.

7 Likes

Det er faktisk veldig bra at ny ledelse tar grep og rydder ordentlig opp etter den svake forgjengeren.

Komplett Bank ASA: Invitation to Q4 2021 presentation

kjedeligt… :sweat:
Regulatory update
In 2020, Finland’s parliament approved the
government’s proposal of a legislative
change that includes a temporary 10% p.a.
interest cap on new loans, down from
previously 20%, as well as a ban on direct
marketing to consumers. These restrictions
were in effect until end of September 2021.
The government has communicated that a
potential permanent regulation is being
investigated without giving any further
details on timing, type or level of potential
limitations.

Bunnlinja i q4 var ikke spesielt bra her heller… men forhåpentligvis mer realistiske tapsavsetninger nå.

1 Like

har kommet ut av telling hvor mange ganger de har lovet at nå blir det bedre de neste kvartalene… :roll_eyes:

mvh tidligere KOMP eier :sweat:

Ny CEO handlet ganske mange aksjer på 7-tallet…

Flaggemelding Komplett Bank ASA