Hva legger du i det? Hvis de klarer å opprettholde jevnt kontantstrøm på 200 MNOK i året så vil vi se helt ok utbytter framover. De trenger ikke vokse eksplosivt for å forsvare en høyere kurs enn i dag.
størrelsen på låneboken er for stor og innehar for mye risiko for at nye eksisterende kan stoppe opp lånnedbetalinger,-i tillegg til nye kunder som ikke gjør opp for seg,og komp får ikke nok volum i sving til å støtte opp noe særlig høy bunnlinje,-med mindre de kutter ut nedskrivninger for et kvartal eller to…før de igjen må vanne ut dårlige kunder.
men for all del,-det kan være de nå endelig er på rett spor etter siste gigantiske nedskrivning,så det skal bli interessant å observere.
Hvorfor mener du låneboken er for stor? At de ikke har kapasitet til vekst? Det er feil i så fall. De selger fortløpende NPL, og hensyntar nå prisingen de oppnår i bøkene på løpende basis og frigjør ved det kapasitet til vekst. Spm blir nå hvilket nivå tapsføringen vil ligge på framover. Det er et springende punkt, men vil ikke hindre vekst i det korte bildet.
Lånetap er en standardpost i regnskapet til forbrukslånsbanker. Nå har de vurdert det slik at de har avsatt for lite og tar en relativt stor nedskrivning. De selger samtidig alle sine NPLs og tar ut en stor risiko ved dette salget. Nå har de full oversikt, ingen misligholdte lån i sine bøker, og kan forholde seg edruelig til nåværende lånebok.
Lånetap siste Qs:
Dersom de fortsetter å ligge rundt samme nivåer videre så kan jeg ikke skjønne annet enn at de er rigget for både utbytte og vekst.
ja…og du skal få skjekke toppen på utlansboken ligger relativt flatt,om ikke den er krympende?,-og med de lånenedskrivningene som skjer nå,så står KOMP idag og “spinner”,og kommer seg ikke noe særlig videre i denne “veksten” de har lovet oss under flere kvartalsfremleggelser…
nye utlånsvolumer er for små,etter min smak,i forhold til eksisterende utlånskundebase…
men som sagt,så skal det bli en erfaring å se hva som vil skje for selskapet videre,-vi får bare ta det som en erfaring.
Hvis du ser bort fra forventninger om vekst; hva vil du da si KOMP er verdt? Gitt stabil inntjening og konstant lånebok.
ok,kikket kjapt på q2 tallene og fikk PB på 0,75, og P/E på 7,1 og PS på 1,32…
og skal jeg gå slavisk ut ifra P/E`n,så lander jeg rundt 12,79,- for komp(med en P/E på 12),-men da er ikke størrelsen på utlån tatt hensyn til,ei heller egenkapitalen og heller ikke den faktiske situasjon de nå er i.
Det er liksom ikke noe fakta da det er så mange måter å regne ut kursmål på selskaper.
så en artikkel om at Sissener er inne i selskapet,så da må jo det selv være et kvalitetsstempel?
Tror man på stabil inntjening mener jeg KOMP fortsatt er et veldig godt kjøp. EPS på ca 1,2 og kurs 7,55. Finner du bedre avkastning andre steder?
joda,jeg tror at hvis man gir selskapet noen år,så blir det nok en ordning på det fra slik situasjonen er idag.
akkurat nå,så er kontrasten så stor…gode selskaper har i tiden gått så mye opp at det blir vanskeligt å påpeke noe særlig mer opptur,da vi er i et betydelig “ATH” segment i markedet,-spesiellt etter Covid ifjor…for de selskapene som ligger lavt priset er det nok en grunn til å være skeptisk og heller observere om ting skulle forbedre seg,-det er som regel en grunn til at et selskap er veldig lavt priset.
Og når et selskap er i en positiv trend,så er oppgangen tatt ut fordi det å fange opp slike “bet” i markedet er en nesten umulig oppgave,-spesiellt da jeg holder på alene med aksjeforvaltningen,
Derfor har jeg i grunn et langsiktig spareplan i de store velkjente selskapene,som Storebrand,Yara,Gjensidige…etc.,-der er det hvertfall liten tvil om å allokere pengene sine
men du kan jo bruke linken jeg bruker av og til for å se prising på andre selskaper…
'Komplett Bank - Nyckeltal, aktiekurs | Börsdata
På tall kan man nok argumentere for at Komp er billig, men det denne meldingen gjorde var å skape usikkerhet rundt fremtidige lånetap. Fikk de ryddet alt nå? Kommer det en ny smell om 3 kvartaler? Eller 4? Aksjemarkedet hater slik usikkerhet.
Ny CEO har alt å tape på det, så jeg tror ikke det skjer.
Men klart du har et poeng i at markedet kan tro det kommer.
Det er jo bare 1 år siden sist det kom ekstra lånetap…
Nå som jeg har solgt er det jo befriende å kunne nevne hvor trist det er å se et selskap doble kostnader på 3 år uten å øke inntekter. Mange problemer som Komp må løse før de viser vekst i inntekter i flere kvartal på rad.
Over halvparten av dagsomsetningen
Heh, ja.
Ikke mer utbytte før i 2023 da i såfall? Blir vel ingen utbytte i 2022 basert på 2021 resultat.
Tilbakekjøp av egne aksjer hadde vært veldig fint, men mulig det blir sett på som å omgå kravet fra Finanstilsynet…