Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morrow Bank MOBA - (tidl Komplett Bank (KOMP))

Hvilken bank er din favoritt?

1 Like

Viser jo at Komp er billig på nøkkeltall. Så får vi se om de klarer å vokse, og øke inntekt samtidig som de holder kostnader lave👍

1 Like

Komplett Bank ASA: Loan transactions and Q3 2021 trading update

Auda! De sliter fortsatt med den aggressive «utlånsfesten» de kjørte i 2017-2019.

@Christian følger du fortsatt denne? Tanker? Humpete på kort sikt? Ikke krise på lang sikt?

Vesentlig sjanse ja …

Faren er ja …

Hvis de visste om dette når de solgte så er det i mine øyne møkkete. Spørsmålet er når det ble klart for selskapet at ett grep som dette var nødvendig:

Alt i alt, veldig glad jeg bestemte meg for å se an Q3 resultatet, men jeg syntes det er litt rart at ikke noe av dette var tydelig på Q2 rapporten. For min del blir det vanskelig å stole å stole på selskapet framover.

Galgenhumoristisk, så kan man jo se det sånn at de nå rydder opp i alt gammelt tull og “restarter” fra og med 2022, så planen er vel å levere gode resultater neste år og med utbytte i 2023 basert på 2022 resultatet. Men i mine øyne er det tretten evigheter til, og dermed irrelevant.

1 Like

Er 60% up shit creek :stuck_out_tongue_winking_eye:

Her er det også ny CEO som rydder unna… så han selv kan framstå vellykket “snuoperasjon” fra 2022…

2 Likes

Man kan jo mistenke at regnskapet for 2022 blir pyntet ved at man tar så store tap som man overhodet kan i 2021, og rydder alt man kan. For hvis man først så at året blir ødelagt resultatmessig kan man like gjerne maksimere tap.

Men det gjør nok ikke de neste dagene bedre at man kan øyne en potensiell oppside 6-15 måneder fram i tid.

1 Like

Jepp!

Men når dette er andre gangen de tar en slik avskrivning, så må jeg jo si at tiltroen min til selskapet er nær null. Solgte meg helt ut i åpningsauksjonen i dag. Får heller putte pengene mine i selskaper som leverer på guidingen sin og ikke drar stunt som dette.

1 Like

Enig. Solgte i auksjonen jeg også. Lykke til for de som rir denne stormen også.

Jeg tror ryddejobben er ferdig. Ny kredittpolicy vil jeg tro er implementert for lenge siden, og vi vil se et sunnere selskap framover. Synes det virker som de gjør de riktige tingene, og har betalt regningen for hurra-årene nå.

Forventer ikke sterk vekst framover, men stabil inntjening på en sunnere balanse.

Valgte å ikke selge i dag.

1 Like
1 Like

Det er mulig at ‘ryddejobben’ nå er ferdig. Det er mulig at ny leder tar ekstra godt i.

Men, legg merke til at det er jo akkurat det som også har skjedd i en annen bank med halvdårlig (eller dårlig) kredittvurdering: BRAbank. Store nedskrivinger basert på gammel moro her.

Men, for KOMP akkurat som for BRA er kjernespørsmålet: hvor skal veksten komme fra?? Begge banker har plass på balansen til å kunne vokse - men de får det ikke til. Problem.
Markedet virker å prise banker med dårlig historisk håndverk (og tilhørende store tap i flere runder) på p/b godt under 1. Det kan virke forlokkende billig - men kun dersom selskapet kan vise til vekst og klarer å bygge tillit til at porteføljekvaliteten blir bedre. Slik tar tid!

I mellomtiden kan det se ut som om INSTA klarer å vokse samtidig som porteføljekvaliteten opprettholdes. Hvis ja så er dette godt og stødig håndverk. Det er viktig i banksektoren. DA ser markedet ut til å kunne prise til p/b >1,x .
Med andre ord, blant disse bankene med store utlånstap og lav eller ingen vekst; glem det i det korte løp.

3 Likes

Egentlig enig i dine betraktninger, men jeg kjenner relativt godt til Komplett bank og mener de er i startgropa for nettopp det du nevner; å evne og vokse med en sunn balanse.

Viser det seg at de ikke lykkes med en viss vekst de neste to kvartalene er det over og ut.

1 Like

OK.
Men, hvorfor da ikke flytte kapitalen over til den banken i denne nisjen som vokser (rakst) og med god kredittkontroll? Jeg mener selvfølgelig INSTA og Robert Berg…
Hvorfor sitte å vente i KOMP, når INSTA er der hvor KOMP kanskje vil klare å komme om 3-4 kvartal? Kanskje…

Og, i et M&A perspektiv vil det vel heller ikke være noen tvil om at INSTA aksjonærene vil måtte få et godt bytteforhold når KOMP og INSTA slås sammen. Ikke sant?

1 Like

Komplett vil ikke delta i konsolidering før de har bedre tall å vise til. Det føler jeg meg trygg på. Sveaas har nok en plan.

Godt mulig INSTA er bedre på kort sikt, men der er kanskje noe av potensialet allerede tatt ut kursmessig? Eller? Ikke satt meg veldig godt inn i INSTA.

Bare jeg som synes det er rart Komp ikke faller mer?

MCAP fra 1,65 mrd til 1,4 mrd ish. Selskapsverdien er redusert med 250 mill etter en nedskrivning på ca 400 mill. Dog:

Totalt vil kjernekapitaldekningen være 18,8 prosent pr 30. september 2021, som er over kravet på 17 prosent. Når banken har overført porteføljene i november, vil kjernekapitaldekningen være 20,1 prosent.

Det tolker jeg slik at de har fått relativt godt betalt for porteføljene de selger relativt til bokført verdi, siden det gir en positiv effekt på kjernekapitaldekningen. Må legge til her at utlånsvolumet tas ned ved salg, så noe av effekten kommer nok også herfra.

Forutsatt at ryddejobben er ferdig, og nåværende kredittpolicy er god, vil nok mange mene at et selskap som forventer ca 200 MNOK i resultat etter skatt bør verdsettes til noe mer enn 7x resultatet (1,4 mrd) og derfor velger å bli i aksjen.

Edit:
NOFI tilbud: 20 mrd. Res f skatt FY, gitt Q2 = 500 mill x 4 = 2 mrd.

Tilsvarende verdsetting av KOMP skulle gi 200 mill x 10 = 2 mrd MCAP → kurs 10,7.

Finner ikke tidligere kurser på NOFI, men mener de tradet på ca 80 før bud? Fair price nå for KOMP, sml med NOFI, skulle da være 10,7 *0,76 = 8,15 ish. Da uten noe som helst premium mtp evt oppkjøp.

Fra DN saken i dag om KOMP

Oanes forteller at prosessen har pågått siden etter sommeren.
Nåværende toppsjef Øyvind Oanes tok over stillingen 1. oktober,

Da lurer jeg på, etter sommeren, hva betyr det? Før eller etter 13.8?

13.8.2021, 06:37 · TDN Finans

KOMP: JURIDISK DIREKTØR SOLGT 158.092 AKSJER, MARKEDSDIREKTØR SOLGT 146.445 AKSJER

Oslo (Infront TDN Direkt): Juridisk direktør i Komplett Bank, Wilhelm B. Thomassen, har torsdag gjennom Dingja Invest AS solgt 158.092 aksjer i Komplett Bank til 8,76 kroner pr aksje. Videre har markedsdirektør Steffen Ryengen torsdag solgt 146.445 aksjer til kurs 8,76 kroner aksjen.

2 Likes

Det som er fakta,er at disse selskapene som driver med forbrukslån,er systematisk nødt til å ha konstant strøm med høye volumer med nye kunder for å vokse noe særlig og i tillegg til å bygge opp god balanse og bunnlinje,-så her har både EU og Norske myndigheter gjordt en perfekt jobb i å stanse videre eksplosiv vekst i forbrukslånssektoren med regulatoriske effekter som IFRS16 og begrenset anntall nedbetalingsår og gjeldsregister ,-noe KOMP desverre sliter betydeligt med idag…noe jeg har observert siden 2019,da de først begyndte å kutte stort i portefølgen pga “non-performing” lån.

vi er i 2021 nå,og oppplever enda disse gigantiske nedskrivningene,-og det går ikke helt an å skylde på forbrukere som muligens har mistet jobben sin,da forbrukere blir godt beskyttet,bl.a. fra NAV etc. osv.

Det med suksess har mye å si å være på rett plass til rett tid,-hadde KOMP startet tilbake tidligere,som f.eks. i 2010,så hadde nok vi sett et selskap som hadde hatt godt med volum til å stå igjennom de nedskrivningene vi ser idag,-jeg tror dessverre at denne situasjonen vi ser idag kommer til å vare en stund videre.

1 Like