Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Morrow Bank MOBA - (tidl Komplett Bank (KOMP))

Er 60% up shit creek :stuck_out_tongue_winking_eye:

Her er det ogsĂ„ ny CEO som rydder unna
 sĂ„ han selv kan framstĂ„ vellykket “snuoperasjon” fra 2022

2 Likes

Man kan jo mistenke at regnskapet for 2022 blir pyntet ved at man tar sÄ store tap som man overhodet kan i 2021, og rydder alt man kan. For hvis man fÞrst sÄ at Äret blir Þdelagt resultatmessig kan man like gjerne maksimere tap.

Men det gjÞr nok ikke de neste dagene bedre at man kan Þyne en potensiell oppside 6-15 mÄneder fram i tid.

1 Like

Jepp!

Men nÄr dette er andre gangen de tar en slik avskrivning, sÄ mÄ jeg jo si at tiltroen min til selskapet er nÊr null. Solgte meg helt ut i Äpningsauksjonen i dag. FÄr heller putte pengene mine i selskaper som leverer pÄ guidingen sin og ikke drar stunt som dette.

1 Like

Enig. Solgte i auksjonen jeg ogsÄ. Lykke til for de som rir denne stormen ogsÄ.

1 Like

Det er mulig at ‘ryddejobben’ nĂ„ er ferdig. Det er mulig at ny leder tar ekstra godt i.

Men, legg merke til at det er jo akkurat det som ogsÄ har skjedd i en annen bank med halvdÄrlig (eller dÄrlig) kredittvurdering: BRAbank. Store nedskrivinger basert pÄ gammel moro her.

Men, for KOMP akkurat som for BRA er kjernespÞrsmÄlet: hvor skal veksten komme fra?? Begge banker har plass pÄ balansen til Ä kunne vokse - men de fÄr det ikke til. Problem.
Markedet virker Ä prise banker med dÄrlig historisk hÄndverk (og tilhÞrende store tap i flere runder) pÄ p/b godt under 1. Det kan virke forlokkende billig - men kun dersom selskapet kan vise til vekst og klarer Ä bygge tillit til at portefÞljekvaliteten blir bedre. Slik tar tid!

I mellomtiden kan det se ut som om INSTA klarer Ä vokse samtidig som portefÞljekvaliteten opprettholdes. Hvis ja sÄ er dette godt og stÞdig hÄndverk. Det er viktig i banksektoren. DA ser markedet ut til Ä kunne prise til p/b >1,x .
Med andre ord, blant disse bankene med store utlÄnstap og lav eller ingen vekst; glem det i det korte lÞp.

3 Likes

OK.
Men, hvorfor da ikke flytte kapitalen over til den banken i denne nisjen som vokser (rakst) og med god kredittkontroll? Jeg mener selvfþlgelig INSTA og Robert Berg

Hvorfor sitte Ä vente i KOMP, nÄr INSTA er der hvor KOMP kanskje vil klare Ä komme om 3-4 kvartal? Kanskje

Og, i et M&A perspektiv vil det vel heller ikke vÊre noen tvil om at INSTA aksjonÊrene vil mÄtte fÄ et godt bytteforhold nÄr KOMP og INSTA slÄs sammen. Ikke sant?

1 Like

Bare jeg som synes det er rart Komp ikke faller mer?

Fra DN saken i dag om KOMP

Oanes forteller at prosessen har pÄgÄtt siden etter sommeren.
NÄvÊrende toppsjef Øyvind Oanes tok over stillingen 1. oktober,

Da lurer jeg pÄ, etter sommeren, hva betyr det? FÞr eller etter 13.8?

13.8.2021, 06:37 · TDN Finans

KOMP: JURIDISK DIREKTØR SOLGT 158.092 AKSJER, MARKEDSDIREKTØR SOLGT 146.445 AKSJER

Oslo (Infront TDN Direkt): Juridisk direktĂžr i Komplett Bank, Wilhelm B. Thomassen, har torsdag gjennom Dingja Invest AS solgt 158.092 aksjer i Komplett Bank til 8,76 kroner pr aksje. Videre har markedsdirektĂžr Steffen Ryengen torsdag solgt 146.445 aksjer til kurs 8,76 kroner aksjen.

2 Likes

Det som er fakta,er at disse selskapene som driver med forbrukslĂ„n,er systematisk nĂždt til Ă„ ha konstant strĂžm med hĂžye volumer med nye kunder for Ă„ vokse noe sĂŠrlig og i tillegg til Ă„ bygge opp god balanse og bunnlinje,-sĂ„ her har bĂ„de EU og Norske myndigheter gjordt en perfekt jobb i Ă„ stanse videre eksplosiv vekst i forbrukslĂ„nssektoren med regulatoriske effekter som IFRS16 og begrenset anntall nedbetalingsĂ„r og gjeldsregister ,-noe KOMP desverre sliter betydeligt med idag
noe jeg har observert siden 2019,da de fĂžrst begyndte Ă„ kutte stort i portefĂžlgen pga “non-performing” lĂ„n.

vi er i 2021 nÄ,og oppplever enda disse gigantiske nedskrivningene,-og det gÄr ikke helt an Ä skylde pÄ forbrukere som muligens har mistet jobben sin,da forbrukere blir godt beskyttet,bl.a. fra NAV etc. osv.

Det med suksess har mye Ä si Ä vÊre pÄ rett plass til rett tid,-hadde KOMP startet tilbake tidligere,som f.eks. i 2010,sÄ hadde nok vi sett et selskap som hadde hatt godt med volum til Ä stÄ igjennom de nedskrivningene vi ser idag,-jeg tror dessverre at denne situasjonen vi ser idag kommer til Ä vare en stund videre.

1 Like

stÞrrelsen pÄ lÄneboken er for stor og innehar for mye risiko for at nye eksisterende kan stoppe opp lÄnnedbetalinger,-i tillegg til nye kunder som ikke gjÞr opp for seg,og komp fÄr ikke nok volum i sving til Ä stÞtte opp noe sÊrlig hÞy bunnlinje,-med mindre de kutter ut nedskrivninger for et kvartal eller to
fÞr de igjen mÄ vanne ut dÄrlige kunder.

men for all del,-det kan vÊre de nÄ endelig er pÄ rett spor etter siste gigantiske nedskrivning,sÄ det skal bli interessant Ä observere.

ja
og du skal fĂ„ skjekke toppen pĂ„ utlansboken ligger relativt flatt,om ikke den er krympende?,-og med de lĂ„nenedskrivningene som skjer nĂ„,sĂ„ stĂ„r KOMP idag og “spinner”,og kommer seg ikke noe sĂŠrlig videre i denne “veksten” de har lovet oss under flere kvartalsfremleggelser

nye utlÄnsvolumer er for smÄ,etter min smak,i forhold til eksisterende utlÄnskundebase

men som sagt,sÄ skal det bli en erfaring Ä se hva som vil skje for selskapet videre,-vi fÄr bare ta det som en erfaring.

ok,kikket kjapt pÄ q2 tallene og fikk PB pÄ 0,75, og P/E pÄ 7,1 og PS pÄ 1,32

og skal jeg gÄ slavisk ut ifra P/E`n,sÄ lander jeg rundt 12,79,- for komp(med en P/E pÄ 12),-men da er ikke stÞrrelsen pÄ utlÄn tatt hensyn til,ei heller egenkapitalen og heller ikke den faktiske situasjon de nÄ er i.

Det er liksom ikke noe fakta da det er sÄ mange mÄter Ä regne ut kursmÄl pÄ selskaper.

sÄ en artikkel om at Sissener er inne i selskapet,sÄ da mÄ jo det selv vÊre et kvalitetsstempel? :man_shrugging:

joda,jeg tror at hvis man gir selskapet noen Är,sÄ blir det nok en ordning pÄ det fra slik situasjonen er idag.

akkurat nĂ„,sĂ„ er kontrasten sĂ„ stor
gode selskaper har i tiden gĂ„tt sĂ„ mye opp at det blir vanskeligt Ă„ pĂ„peke noe sĂŠrlig mer opptur,da vi er i et betydelig “ATH” segment i markedet,-spesiellt etter Covid ifjor
for de selskapene som ligger lavt priset er det nok en grunn til Ă„ vĂŠre skeptisk og heller observere om ting skulle forbedre seg,-det er som regel en grunn til at et selskap er veldig lavt priset.

Og nĂ„r et selskap er i en positiv trend,sĂ„ er oppgangen tatt ut fordi det Ă„ fange opp slike “bet” i markedet er en nesten umulig oppgave,-spesiellt da jeg holder pĂ„ alene med aksjeforvaltningen,

Derfor har jeg i grunn et langsiktig spareplan i de store velkjente selskapene,som Storebrand,Yara,Gjensidige
etc.,-der er det hvertfall liten tvil om Ă„ allokere pengene sine :wink:

men du kan jo bruke linken jeg bruker av og til for Ä se prising pÄ andre selskaper

'Komplett Bank - Nyckeltal, aktiekurs | Börsdata

PÄ tall kan man nok argumentere for at Komp er billig, men det denne meldingen gjorde var Ä skape usikkerhet rundt fremtidige lÄnetap. Fikk de ryddet alt nÄ? Kommer det en ny smell om 3 kvartaler? Eller 4? Aksjemarkedet hater slik usikkerhet.

1 Like

Det er jo bare 1 Är siden sist det kom ekstra lÄnetap

NÄ som jeg har solgt er det jo befriende Ä kunne nevne hvor trist det er Ä se et selskap doble kostnader pÄ 3 Är uten Ä Þke inntekter. Mange problemer som Komp mÄ lÞse fÞr de viser vekst i inntekter i flere kvartal pÄ rad.

3 Likes

Komplett Bank ASA: Invitation to Q3 2021 presentation

Mandatory notification of trade

1 Like

Mandatory notification of trade