Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morsomme annonser på Finn.no

Trodde det var en fargeblind kar som hadde laget det islandske flagget :rofl:

1 Like

Dagens geografitime!

Det finnes 8 land/regionflagg i Norden (9 hvis du regner sameflagget):
Norge
Sverige
Danmark
Finland
Island
Færøyene
Åland
Grønland

Av dem så er det bare Grønland som ikke har kors i flagget (+ sameflagget).

image

6 Likes

Norden. Et mekka av kreativitet.

2 Likes

Det samiske flagget har ikke noe med land eller region å gjøre, men er et flagg for de som er samer. Uansett hvor de bor. Og kaller seg urfolk…

2 Likes

Ja, det var derfor jeg skrev at det finnes 8 land/regionsflagg i Norden.

Man må ikke alltid kverulere bare for å kverulere.

1 Like

surfolk er vel mer passende :face_with_hand_over_mouth:

2 Likes

“Bilen veier 190kr uten batteri”

:lying_face:

Jeg visste av flagget fra før, men skal innrømme at jeg måtte søke det opp for å være sikker på hvilket land/område det representerer.

Det var ikke for å kverulere, men som en tilleggsinformasjon.
Hadde jeg valgt å kverulere, så ville jeg sagt at det har ikke noe med region å gjøre. Mange samer som flagger her i Alta med sameflagget, men folk flest ikke.
Oslo, som har landets største samiske befolkning, har da mange som bruker sameflagget, er det en samisk region? :grin:
Ikke vær sånn surfolk da :sweat_smile::+1:

4 Likes

…dette er utdaterte pose-modeller?

som nå er av skjeldent type…siden de blir solgt så dyre?

…jeg skjønner ike helt.

:face_with_raised_eyebrow:

Selv om mangen flytter rundt på seg i disse innvandringstider så hører vel flagget til der det oppstod og der det ble først annerkjent for sin befolkning? At sameland ikkje er et eget land land betyr vel ikkje at det ikkje symboliserer en kultur fra et utvalgt sted i verden.

Samer oppstår ikkje i Afrika for eksempel. Dei har egne urfolk, om dei har flagg veit eg ikkje, men eg tipper dei ikkje har sameflagget bare fordi dei er urfolk.

Dette står på wikipedia om flagget. Det samiske flagget representerer samene og Sameland, og har de samiske fargene og en sirkel som symboliserer solen og månen. Det gule og grønne skal forestille naturen og dyrene i samisk kultur. Flagget skal ha blitt til under inspirasjon av runebommen og diktet «Paiven parneh» av sørsamen Anders Fjellner. Wikipedia

1 Like

Oilimp, nå kverrulerte du. Men som stolt same fra hardangervidda må eg si at urfolket fortjener litt mer annerkjennelse enn det.

Om noen med litt memeskills kunne laget en eggplant med di samiske fargene ville det vært legendarisk å hatt i memekrukken btw

2 Likes

Samene vil jo ha statsbudsjettet på nynorsk, for nederst står det:
TIL SAMAN: …

stiligt!

:robot::boom:

Ja samene kunne sikkert kalt seg noe annet, det opprinnelig nordiske folk eller noe, men urfolk passer bra synes jeg. Det beskriver på en grei måte at deres kultur har overlevd tidens tann, samtidig som det også forteller oss at samene var her først.

Jeg har merket med at det er en del misnøye mot samer her til lands - kanskje samene generelt sett likte dårlig at mesteparten av deres land ble tatt fra dem? Det er jo litt forståelig. Litt som frp-ere er redd innvandring i dag? Det morsomme er at det gjerne er dem som er imot innvandring som også er negative til samer :joy:

1 Like

Dette er en vanlig misforståelse, det er bevist flere ganger at samene kom vandrende til Norge tusener av år etter nordmenn, samene var på den tiden nomader. De kom fra øst, Karelen osv.
Derfor er ikke samer pr definisjon urfolk i Norge.
Nordmenn er vel strengt tatt det, da “vi” var her først? Ikke at det burde gi noen særrettigheter.

Så det du sier om at mesteparten av landet ble tatt fra dem er direkte feil, ved innføring av Finnmarksloven i 2005 så har Fefo eiendomsrett over hele Finnmark ( enda et totalt feilslått prosjekt av politikere våre…)
Jeg mener, og svært mange andre i nord, at samer skal ha akkurat like mange rettigheter som alle andre, verken mer eller mindre.

Det jeg protesterer mot er de samene som krever mer og mer, skal ha skatt fra gassproduksjonen på Melkøya, og fra kommende olje og gassproduksjon i Finnmark, noe som selvfølgelig er galskap.
Har ikke noe i mot samer generelt, mange av mine nære venner er samer.
Og mange av de ser også galskapen.

3 Likes

Et problem med å gi “samene” mer midler å forvalte, er at man ser at vennetjenestene står tett i sametinget.

Og strengt tatt så er vel det største samemiljøet i Norge nå i Oslo… skal ikke de få?

1 Like

Er dette også politikk-tråden nå…?

1 Like

Ikke sant.
Vi er i 2019, det er ingen grunn til at f.eks samene skal ha flere rettigheter.
@Fenriz har nok rett, en del her hører vel hjemme i politikk-tråden.
Evil kan sikkert flytte de innleggene?