Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morti's portefølje

Gratulerer med god investering! Personlig så har jeg aldri følgt mer med og vært mer aktiv enn nå. Ekstremt gøy å holde på i disse tidene med slike bevegelser.

Få deg en god strategi og følg den så kan du komme inn igjen i markedet :slight_smile: Holder meg selv kun på Oslo Børs

1 Like

3000% på krypto er jo flott :blush:

3 Likes

Er nok ingenting i forhold til deg sikkert :trophy:

2 Likes

Her har vi utviklingen på de 5 aksjene siste måned / i år :

Embracer 23.7% / 46.8%
Stillfront 51% / 51.2%
Paradox 32.5% / 30,2%
Mag Int. 48.4% / 37.1%
Remedy 95,1% / 77.2%

3 Likes

Liten oppdatering på utviklingen siste 3mnd :

Embracer 45.18%
Stillfront 113,95%
Paradox 37,8%
Mag Int. 105,9%
Remedy 119,23%

10 Likes

Kjøp 14.07

2 Likes

Morti,fikk du god premie på Funcom-aksjene,eller ble de kjøpt til samme kurs ved siste noteringsdato?

Fikk god gevinst i Funcom ja :smiley:

1 Like

Hei @Morti tråden din er stengt så jeg våger å spør her.
Far min har gård, han vil ikke flytte men sier det må være mulig å bygge et til hus på gården. Jeg mener at jeg ikke får lov til det ettersom det ikke er min grunn med tanke på tinglysning etc. Hvordan foregår dette i praksis? Har du noen tips til meg?
Vet @Hakon og har kunnskap her. :thinking::thinking:

Snakk med landbrukskontoret. Få en landbrukstakstmann / konsulent til å utforme søknaden og hjelpe med argumentasjonen. Å skille ut en tomt er vanskelig, men ikke umulig. Huset må jo ikke skilles ut nødvendigvis. Finnes kårhus til garden fra før?

Nei er kun 1 hus på gården. Tviler steeeerkt på at vi får skilt ut en tomt

Da kan dere søke om å bygge et kårhus uten å skille ut tomta.

3 Likes

Ja dette var planen :slight_smile: men er det mulig at jeg søker og bygger et kårhus på far sin gård?

Du kan tinglyse bruksrett etterpå.

Morti. Jeg aner ikke om du er rette personen å spørre. Jeg har overtatt en enebolig der det finnes en avtale med forrige eier om tillatelse til å opprette en sti på tomten. Denne avtalen er mellom forrige eier og sameiet, og det er mye tvil i avtalens gyldighet. Avtalen er enda ikke tinglyst. Kan sameiet tinglyse avtale etter at jeg har overtatt boligen, eller må det opprettes en ny avtale med meg som ny eier?

Kun logikk fra meg, men det naturlige er at en tinglyst rett følger eiendomen. Er den ikke tinglyst så er den heller ikke en gyldig rett til fordel for sameiet. Hvis da ikke dere (kjøper og selger) inngår en særavtale ved overdragelse av eiendom.

(vær litt obs her, for det kan følge retter med eiendom som ligger i kartverkets arkiv. og ikke er tilgjengelig “digitalt” da er det gjerne utgamle avtaler, men ikke alltid de forfaller før det er en uhevdet rett i over 50år)

Sikkert greit at noen som kan jussen eller har vært borti lignende sak gir lyd :slight_smile:

2 Likes

Takk. Jeg tenker i samme baner, men på grunn av en tidligere og liknende sak som jeg har vært borti er jeg i tvil. I den liknende saken ble en avtale med eier ikke tinglyst, eier gikk bort og boligen overtatt av ny eier. Avtalen ble forsøkt tinglyst, men det måtte inngås avtale/eksisterende avtale måtte godkjennes av ny eier.
Så om noen her inne kan noe om dette er jeg takknemlig for hjelp.

Litt tilfeldig at jeg snublet over dette, men svarer etter beste evne. Det viktigste å avklare er om det avtalen regulerer forholdet mellom personer eller eiendommer. Dersom eier av en eiendom gis rett til å etablere sti over din eiendom, så vil avtalen gjelde videre selv om eiendommen avhendes.

Hvorvidt avtalen er tinglyst eller ikke har ingen annen betydning enn at tinglysing gir rettsvern.

1 Like

Hva med å opprette et AS hvor jeg kjøper meg inn i gården? da vil jeg eige grunnen på kårhuset?

AS blir ofte nektet konsesjon dersom det ikke er god grunn for det. Som f.eks. ved kraftproduksjon.