Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morti's portefølje

Det er ikke tinglysingsplikt. Skriftlige avtaler må normalt overholdes og opplyses om ved eierskifte. Når det gjelder sameie sin disponering av tomt skal slike ting normalt reseksjoneres. Slik at stien skulle kommet frem på eiendommens situasjonskart (tomtekart). Det kan være en mulighet for deg å sjekke med kommunen om avtalen som er inngått strider mot seksjoneringen av tomta. Gjør den det har du nok en god sak. Hvis ikke, ville jeg reklamert mot han som solgte til deg.

2 Likes

Går bra for tiden :slight_smile:

Kryptoporteføljen.

4 Likes

Aksjeportefølje

Skjermbilde 2020-11-24 kl. 09.38.31

Hvorfor så mye cash?

Jeg har et håp om at det skal lønne seg å ha cash tilgjengelig, men så langt har jeg tapt på det. 10% avkastning i porteføljen.

Skjønner, hva slags tidsperspektiv har du egentlig? Og hva tenker du er en fair pris for Storebrand og Kitron? Hvis du har gjort deg opp noen mening om det. Sitter i disse selv og mener begge er verdt en del mer enn de handles for, særlig STB.

Jeg mener Storebrand burde ligget mellom 80 og 90 kroner nå. Kursmål 85 kroner. Kitron ligger nokså rett. Men jeg har aldri tapt på å kjøpe aksjer i Kitron så jeg tror jeg skal kunne komme ut i pluss der. Har ca 3-12 mnd horisont på de fleste investeringer. Kitron er den jeg har lavest forventing til i prosent avkastning. Men den føles trygg og sikker. Samme med Storebrand.

Har også kommet frem til at Storebrand burde ligge på mellom 80 og 90, men ser de fleste meglerhus har de mellom 67-74. Med tanke på ordreboka til Kitron og tryggheten/vekstpotensialet som følger av det har jeg de nord for 20. Har forøvrig minst 5 års perspektiv.

Solgte alle aksjer i dag. God avkastning og har en følelse av at vi skal ned litt generelt nå snart.

2 Likes

Er det en grunn til det? :roll_eyes:

Gratulerer med gevinst :raised_hands:

At vi er i ATH når vi går inn i vinter 2020. Mye oppgang har kommet på vaksine nyheter og mye optimisme rundt Korona. Max greed osv.

Om du skulle valgt en hedge hvilken ville du valgt? :innocent:

Hva mener du da? Hedge mot fall?

Svaret er vel “Nei” og “Cash” :smiley:

1 Like

God bedring ihvertfall :hugs:

Gratulerer med gevinst @Morti. Men husk mottoet til Ray Dalio: «Cash is thrash», spesielt fremover med pengetrykkingen til FED, slik at det er lurt å være investert i aksjemarkedet, eventuelt i Bitcoin, eiendom eller gull…

4 Likes

Er enig med Slobo her, cash er trash.

Finn en porteføljesammensetning som er justert for din risikotoleranse, finansielle evne og eventuelle uttaksbehov, og la kapitalen stå i markedet til en hver tid i henhold til strategien.

Det holder i massevis å ha 30 - 40 % i aksjer, resten kan allokeres til hedge, eiendom, PE og råvarer, evt noe i bonds.

Svinger en av disse utenfor rammene dine, så rebalanser porteføljen. Dette gjør Yale, dette gjør Harvard, og det funker. Da tar man bort timingelementet, og det er strategien man styrer etter.

Når det smalt i mars var indikatorene mine helt udiskutable; du er i brudd på aksjerammene dine, vekt opp!! Det eliminerer en hver magefølelse, noe som er helt genialt. Folk stod i kø for å fortelle hvor jævli dette skulle bli, og alle solgte og kjøpte bearer. Det ble max skivebom, og det ble styrt av timingteori fremfor en «iskald»strategi.

Husk at en investors største fiende er ofte en selv; en tror man er i stand til å forutse markedet fremover og der bommer de aller aller fleste.

2 Likes

Ekstremt uenig.

Aldri feil å ta gevinst. Markedet nå er inne i et område hvor ingen vet hva som skjer videre. Helt ok å selge, ta cash og nyte noen dager/uker/måneder utenfor børsen.

1 Like

Når var markedet sist gang på et sted hvor alle visste hva som skulle skje fremover?

( Siden du nå sier at ingen vet hva som skal skje fremover nå?

Del gjerne neste gang du er sikker på hva som ligger foran oss de neste uker og måneder, dette er info som 99,999999 % ikke har og som du kan ta deg rikelig godt betalt for hvis du sitter på nøkkelen)

3 Likes

Skjønner ikke hvorfor man skal si i mot at andre tar gevinst, er da vel opp til hver enkelt. Du har din strategi, andre har sin. Felles er målet om å tjene penger, det gjør man om man sikrer seg også…

1 Like