Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Morti's portefølje

Selvsagt, det er opp til hver enkelt. Hvis man setter konkrete mål for hver periode / investering og man når target og er fornøyd med det, så er det bedre enn å ha pengene på bok.

Men all empiri viser at de som timer markedet og mener å kunne spå videre retning taper i forhold til de som følger strategi og er konstant i markedet.

Over en 10 - 20 års periode kan det utgjøre forskjellen på om en million ble til tre millioner eller ti. Google litt rundt hva forskning fra Dalbar sier om dette, og man får et rasjonelt grunnlag for å vurdere om man kanskje skal gjøre noen grep.

Men isolert sett; aldri feil å ta gevinst, men gjør det på den optimale måten, ikke basert på et grunnlag som ofte viser seg å være feil.

3 Likes

Jeg leser ikke noe fra noen av de du nevner, jeg selger når jeg er fornøyd og trenger ingen filosofer sine teorier. Så får aksjen gå som den vil etterpå, kunne ikke brydd meg mindre. Finnes alltid andre muligheter :slight_smile:

1 Like

Alle er enige i at det er lurt å ta gevinst. Poenget er at cash i banken på litt lengre sikt vil tape seg i verdi… Da er det bedre med gull, sølv, bitcoin, eiendom, obligasjoner og aksjer osv…

1 Like

Du taper vel ca inflasjon, 2% ish i året. Tviler på Morti skal ha de så lenge der.

Helt fint med en timeout fra børs i ny og ne.

4 Likes

Alt det du nevner kan også synke i verdi, ikke sant? :wink:
Cash i banken er trygghet, som vokser smått om senn, uansett.

1 Like

Korrekt :slight_smile: Har mesteparten i banken, det på børs er lekepenger som jeg tåler å tape.

Jeg ser heller ikke problemet med å selge seg ut en periode etter god oppgang??

Det er vel bedre det enn å angre på man ikke gjorde dersom det krakker. Mange har jo da en tendens til å selge på det værst tenkelige tidspunktet…

Det er trygt med cash i banken, men til og med aksjefond er «sikker» avkastning på sikt.
Også såkalte flinke tradere som Spetalen hadde hatt bedre avkastning hvis han hadde vært fullinvestert i indeksfond i stedet for mye cash og kortsiktig Trading de siste10-15 årene…

Men dette er jo det som har vist seg å være min fordel i markedet.

5 Likes

Her kan “nye lesere” lese om Spetalens avkastning de siste årene:
Spetalen kan ha gått glipp av 8 milliarder | Finansavisen

Når man er selvskapt milliarder så må det være lov å ta ned risiko?
Alle må vel ikke bare fortsette som Einar Aas, Trøim og Jens Ultveit Moe?

5 Likes

Så rett du har! Viktigste er å overleve markedet og akkumulere gevinst over tid. Ikke maksimere potensiell avkastning hele tiden.

bra jobbet @Morti

5 Likes

Tenkte det var greit med en liten oppdatering her. Det har jo vært mange gode tradingmuligheter mellom 23.april og nå for de som er gode til det ( jeg er ikke :wink: ). Utviklingen siden 23.april er :

Embracer 103kr -> 193kr
Stillfront 55,6kr -> 102,12kr ( har vært en split her 1 -> 10 )
Paradox 193,6 kr-> 247,80kr ( denne var på 319kr i oktober… )
Mag Int 19,6kr -> 29,9kr ( denne gikk fra 19,6 til 28,8 , ned til ca 18,5 og så opp til 29,9 )
Remedy 20kr -> 39,6kr

4 Likes

Vanskelig å tape penger med en slik portefølje. Angrer på at jeg ikke hørte på deg den gang. Fortsett med tips. Hva anbefaler du nå Nofun?

Jeg har 130% I bitcoin, 90% I etherum, og 15% I Kahoot.

Allerede realisert 15% I Storebrand, 20% I Scatec, 0% I kitron og 20% tap i PCI.

Dette bare siden august/sept.

Så ok år her og :wink:

1 Like

Ok da blir jeg og @Morti med fra nå av :man_farmer:t2: hva skjer neste år?
God jul! :santa:t4:

Ikke at du har spurt meg nå Morti, men caset jeg ser på nå er Aker Solutions. Tror en inngang der etter at en kjip Q4 rapport sender den litt ned 10. februar kan være god timing for en inngang. Selskapet ser ut til å skulle gå veldig bra i 2021-2025 og det er sjanse for utbytte allerede i 2021. :slight_smile: Nedsidepotensiale mot 10 kr og oppside mot 30kr i det korte bildet. På litt sikt vil den nok toppe ut rundt 40kr en gang i 2022. De har rundt 40mrd i ordrelogg nå, så her er det liten sjanse for store overraskelser i negativ retning sammenliknet med mye av det andre vi driver med her.

Små tegn til at store ting som salg av selskapet, flytting til utlandet, utskilling av flere selskaper som utbytte osv. kan skje i årene fremover. Men det er ikke medregnet i grunnlaget for at jeg har den som en favoritt de neste 2-5 årene. :slight_smile:

2 Likes