Diskusjon Triggere Porteføljer AksjonærlisterNy!

MPC Container Ships (MPCC) 🚢

Investeringer: #<Tag:0x00007eff059b6940>

Tenkte å lage en liten tråd om denne. Ser flere megler hus hadde kursanbefaling på denne i våres på 55 kr og pluss. Siden den gang har omsetning vært dårlig og kursen har gått ned betraktelig.

Selskapet er nylig notert på børs og mer om selskapet finner du ved å følge disse linkene:

http://www.mpc-container.com/

Positive faktorer som jeg har lagt merke til er:

-Flere innsidekjøp i det siste på langt høyere enn dagens kurs (dog fra en og samme person).
-Selskapet går allerede i pluss og mulig utbytte kandidat fra q4 i år, ifølge DnB.
-Omsetning i dag var noe utenom det vanlige. Flere kjempeposter byttet eier i dag. Her er link til et britisk investerings selskap som kjøpte disse store postene og er hovedaksjonær i selskapet

https://www.star-capital.com/portfolio/mpcc.html?fund[]=star-3

Q3 er rett rundt hjørnet og her tror jeg noe er i fred med å skje :smile: . Jeg har inngang på rett over 44 og håper flere vil henge seg på.

5 Likes

Spennende @Haabz, takk for at du deler :smiley:

3 Likes

Spennende denne, visste ikke at den hadde falt så mye. Hva tror du om eventuelle IMO 2020 konekvenser?

Noen som vil inn her i hvertfall

1 Like

Vet ikke konsekvensene av imo2020, men tipper det er en av grunnene til stort kursfall.
Mpcc har ihvertfall fått skip billig. Om noen må bygges om mye for å møte nye krav vet jeg ikke.

1 Like

Virker som om regnestykket er at de 10 år gamle skipene er vesentlig billigere å kjøpe enn nybygg, samtidig som de har forholdsvis lavt forbruk. Men dersom de må kjøpe scrubbere eller ettertraktet lav-svovel drivstoff vil vel regnestykket bli et helt annet. Er nok frykten for dette sammen med tollkrig-uro som har sendt den ned. Men blir spennende å se

1 Like

Q3 30 november. Spennende å se om de tjener greit med cash eller ikke.

1 Like

Hva skjedde her i dag?
Noen som bedriver risikokontroll før q?

Synes dette ser veldig bra ut. Spesielt med tanke på innjøp (og opsjoner på) disse renseanleggene. I det øyeblikket markedet tar seg opp vil MPC være smart posisjonert. Nettop det lave markedet er jo forutsetningen for de lave prisene selskapet har betalt for skipene.
En annen faktor som kan taes med i beregningen her er nye krav fra IMO om kontroll av ballast-vann. De større skipene har systemer for å tømme ballastvann før de går inn i grunne havner. MPC sine vil muligens kunne spare større skip for endel problematikk knyttet til dette.

MPCC:DRIFTSRESULTAT USD 6,6M I 3.KV 2018 (0,1)

	08:05
	Oslo (TDN Direkt): MPC Container Ships fikk et driftsresultat på 6,6 millioner dollar i tredje kvartal 2018, mot 0,1 millioner dollar samme periode i fjor, ifølge selskapets kvartalsrapport fredag.

Nettoresultatet ble 1,2 millioner dollar i kvartalet (0,1), av driftsinntekter på 55,8 millioner dollar (7,0)

Den ledige flåtekapasiteten steg om lag 2,0 prosent av den totale flåten ved utgangen av september, og reflekterer markedsforhold som blir svakere. Som følge har charter-ratene og eiendelsverdiene blitt litt svakere i løpet av tremånedersperioden som sluttet 30. september 2018, men er stort sett opp hittil i 2018, opplyser MPC.

Videre synes det negative markedssentimentet å veie tyngre enn de fundamentale forholdene, da flere markedsaktører er bekymret for stigende bunkerspriser, en eskalerende handelskrig og svak handel mellom Asia og Europa. Disse usikkerheten får befraktere til å forfølge en mer defensiv stratego og å holde charter-periodene så korte og fleksible som mulig.

På tross av dette venter MPC fortsatt å generere et positivt resultat for 2018.

Gjennomsnittlig TCE-rate var 10.230 dollar pr dag i kvartalet, mot 9.841 dollar i andre kvartal 2018.

TC-ratene (6-12 mnd) i september 2018:

==================================

1.000 TEU: USD 7.250 (+7% YTD)

1.700 TEU: USD 9.500 (+1% YTD)

2.750 TEU: USD 11.350(+23% YTD)

4.300 TEU: USD 11.900 (+36% YTD)

=================================

HH, [email protected]
TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Denne etter Q2

1 Like

Så kom denne:
https://newsweb.oslobors.no/message/464818

1 Like

Noen som har noe feeling på fremtiden her. Begynner vi å nærme oss et bunn nivå kanskje…?