Q2: Guatemala litt forsinket, men ellers går dette strålende. Guider utbetaling av kapital ila. året.
Har aldri sett på denne før nå, det første som slår meg er at de har nokså få prosjekter, så hvis ett går dårlig (Colombia?) så kan det få stor påvirkning på resultatet. Og for den kortsiktige blir det litt få børsmeldinger å glede seg til? Ca 80% gjeld på prosjektene? Lokal “3m nibor” + 2,5% så jeg, høres bra ut, men så er man også eksponert mot flytende rente i et helt annet land?
Det har jo gått veldig gærent, men de er nesten ferdig med å rydde. IPO var vel rundt 40kr. De sitter igjen med tre gode prosjekter på til sammen 103MW når de kommer seg ut av Colombia.
Det siste prosjektet i Colombia har ingen gjeld, men er vanskelig å selge (pga. sikkerhetssituasjon). Det tjener derimot penger per i dag, så selv om det skal selges, så haster det ikke.
Renterisiko fra årsrapport for 2024:
Utbytter fra prosjektsalg skal forresten gjøres som skattefri tilbakebetaling.
Blir ikke mye meldinger, nei, men det kommer en om oppstart i Guatemala innen kort tid forhåpentligvis, deretter endelig salg av det første Colombianske prosjektet.
Rekordbillig i dag, men jeg har ikke mer å kjøpe for.
Fremdeles ikke meldt om kommersiell drift i Guatemala, men jeg er trygg på at det kommer snart.
MCAP i dag: 211mmNOK.
Cash (totalt): ~120mmNOK
Rentebærende gjeld: ~820mmNOK
EV: Ca. 911mm
EV/MW: 7,11.
10 bør være et veldig konservativt mål Anlegget som er solgt i Colombia er solgt til EV/MW ca. 154mmNOK/12,5MW=12,32
EV etter første salg i Colombia:
911-80mm(cash)-74mm(andel gjeld)=757mm
EV/MW: ca. 6,5
EV etter andre salg i Colombia (konservativt prisanslag på 8mmUSD, EV/MW<0,7mmUSD/MW): 677mmNOK
EV/MW: ca. 6,5
EV/EBITDA: ca. 6,8 (guider EBITDA) 10mmUSD.
Kurs ved EV/EBITDA 10: ca. 24 NOK, som også gir P/B rundt 1,0.
Guiding:
- 8-9mmUSD i frie kontanter i Q4.
- 2mmUSD FCF fra drift etter exit Colombia (men Colombia trekker heller ikke ned)
- Start på tilbakebetaling av cash senere i år
Kan godt være det er rekordbillig på mcap. Men hvorfor mener du at dette er attraktivt? Leser Guatemala og Colombia, og tenker at det finnes ekstremt mange andre selskap man kan investere i med bedre risk/reward. De har vel forresten igjen capex?
Det er klart det er noe risiko, men hvor stor skal rabatten være? Tror det er større risiko i USA for å si det sånn (jeg kjøpte Ørsted rett før Trump stengte Revolution Wind). I Guatemala var presidenten med å åpne solparken.
Colombianske assets skal selges, og det er klart noe risiko her. Men den første nærmer seg overtakelse og oppgjør. At jeg skrev en oppdatering om selskapets dag ble utløst av Scatec sin PPA i Colombia. Scatec er jo også i mye emerging markets, og prisingen av MPCES er lav i forhold. Ser ellers mye store aktører som er aktive i latinamerika.
PPA i Guatemala er med en bunnsolid sukkerprodusent. PPA i Mexico og El Salvador er mot solide kraftleverandører i forbrukermarkedet (så vidt jeg husker).
Selskapet har ingen videre investeringsplaner, så tilbakebetaling av kontanter til aksjonærene er førsteprioritet. Hvis det dukker opp noe attraktivt vil de antagelig kunne dekke det over driften+gjeld.
Edit: Setter pris på innspill. Er åpen for at det finnes risiko jeg ikke er klar over, men hovedhypotesen min er at folk har mistet troen på fornybar og de som har vært i MPCES fra starten er dritt lei. Så snur sikker mange i døra når de ser EPS i fjor som matcher aksjekursen.
Har de kontroll på gjelden? Den ser jo skremmende ut ved første øyekast uten at jeg into the details.
Så vidt jeg har forstått er det ikke uvanlig med opptil 80% gjeldsfinansiering av solparker, så det går nok greit. Alle parkene de skal beholde går som budsjettert. Lånene er i driftsselskapene og morselskapet har ingen gjeld. Det siste anlegget i Colombia (som er til salgs) har ingen gjeld.
Postet dette lenger opp i tråden
Har de sagt noe om akkurat hva de venter på i Guatemala?
Papirmølle, tror jeg. Den gikk sakte rundt i Colombia også ifm. salg. CEO skrev på mail i dag at han forventer igangsetting inneværende måned og at det vil bli meldt til markedet når det skjer.
Prosjektet har gått på skinner siden byggestart 1H24, det er det tredje største anlegget i landet og presidenten var som sagt med på åpningsseremoni, så jeg blir overrasket om noe går galt nå.
Pleier forresten å komme månedlig produksjonsrapport på linkedin:
Uten å bli for fordomsfull kan det jo tenkes at markedet vurderer at det er et lite risikomoment her.
Vanlig modell i bransjen dette her, for å få avkastning på egenkapitalen. Stabil kontantstrøm fra ppa-avtaler tar ned risikoen og tillater høy gearing på prosjektene. Litt som eiendomsutvikling.
Hvis det er der jeg og markedet er uenig så kunne jeg ikke vært mer fornøyd.
Fra LinkedIn i dag:
Production Update – August 2025
In August, MPCES generated 10.6 GWh, bringing our total year-to-date output to 82.2 GWh.
Compared to the same period last year, our like-for-like YTD electricity generation increased by 3.2% – a solid reflection of consistent performance and operational excellence.
We remain committed to driving reliable clean energy production and supporting the energy transition across our markets.
74,7MW satt i drift i går. Spansk aktør med flere prosjekter i landet. Hvis MPCES har en emerging markets-rabatt så er den alt for stor!
Planeta Rica i Colombia er overlevert ny eier til guidet pris og innen guidet tidsfrist. Frie kontanter i selskapet er nå 8,7mmUSD. Market cap ca 20mm USD.