Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

MUSIKK-tråd 😅🎸

Sikkert ikke det Hans Rotmo ønsker å bli husket for, men denne perlen – “Møringen” – av Rotmos alias Ola Uteligger (& Doroteas strømpeband) er det første jeg tenkte på da jeg leste nyhetene i dag.

Nytt från Steve Arvey.

1 Like

Tenkte poste live-versionen av KSMBs gamle “hit” Tänker på dig" som dom (the hives) gjorde med Michael Alonzo (sångaren i KSMB). Men poster denne istællet, med orginalet KSMB. Mye råare, ruffigere. Bedre, helt enkelt. En av kronkjuvelene innen svensk punk:

1 Like

Denne gjorde inntrykk på meg på 80-tallet under den kalde krigen. Med alt som igjen skjer i verden så har den dessverre fått ny relevans.

2 Likes

Den eksistensielle trusselen ble i stor grad reflektert i samtidens musikk:

Industry – State of the Nation. Her tror jeg de som laget filmen “Music & Lyrics” med Huge Grant henta mye inspirasjon til åttitallsbandet han spilte i (videoen til låta Pop! Goes my Heart ligger garantert her på tuben). Svikten i knærne på treer’n, hodeløse basser + synthtrommer figurerer ihvertfall i begge videoer.

Alphaville – Forever Young:

Let’s dance in style, let’s dance for a while
Heaven can wait, we’re only watching the skies
Hoping for the best but expecting the worst
Are you gonna drop the bomb or not?

For de som måtte være interessert: 3. verserunde hadde noen ganske interessante fascist-henvisninger, som plateselskapet fikk bandet til å omskrive (sjekk wikipedia).

Ultravox – Dancing with tears in my eyes. Inspirert av Neville Shutes “On the beach”, som er satt i Australia, etter at det har vært atomrkig elns på den nordlige halvkule: “They knew it was the end but they had time to think about how they wanted to choose their final moments”, sa låtskriveren Midge Ure.

Young Marble Giants – The Final Day. Får alltid frysninger av disse 1:42 minuttene. Fyf for ei låt, i all sin finuerlige enkelhet. Vi er alle like stein døde på den siste dagen. Ingen unnslipper.

1 Like

Ah, kommer på flere nå:

Bruce Cockburn – Lovers in a dangerous time

Nothing worth having comes without some kind of fight.
Gotta kick at the darkness, 'til it bleeds daylight.

Kanskje en av de beste verselinjene i pophistorien. Serr.

Righeria – Vamos a la playa

Selv i italo-discoen truet atomapokalypsen:

“Vamos a la playa, la bomba estallo’
Las radiaciones tuestan y matizan de azul”

Kanskje tidenes mørkeste sommerhit.

“Brødrene” Righeria har forsåvidt også samme 3’er knekk i knærne som nevnt i forrige innlegg.

1 Like

Mer sentral apokalypse-angst fra den tiden

1 Like

Elvis Costello & The Attractions – Two Little Hitlers

Det er så mange bitende, satiriske, humorøse ordspill / dobbeltmeninger her at man blir ganske svimmel. Costello var virkelig on fire tekstmessig på dette tidspunktet.

PS: Skiva “Armed Forces” skulle egentlig hete “Emotional Fascism”, men plateselskapet stoppet Costello. Ev. så var det arbeidstittelen. Husker ikke. Artig uansett.

Umulig å ikke få gode vibes med denne her :blush:

2 Likes

NoJazz (feat. Mangu) - Candela

Kommer ikke på noen musikkvideoer med løpsk trikk. Så det blir denne:

Billy Idol – Speed

3 Likes

Vi tjyvstarter helgen med litt Sigue Sigue Sputnik: Sex Bomb Boogie

1 Like

Er vi der med “Runaway Train”?

2 Likes
1 Like
2 Likes

Vanligvis ikke min type musikk, men meget spesiell stemme!

1 Like