Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

«Review-metoden» er basert på «Steam Purchases», med et intervall på ~50 - 120 solgte per review. Skal man ta med den fjerdedelen som stammer fra steamnøkler kjøpt på 3-parts sider, må man ditto senke antall solgte per review med en fjerdedel.

Det sagt, singleplayer spill har gjerne flere solgte per review enn multiplayerspill. XCOM2 har feks. 120 solgte per review. Videre synes det som om «bra spill» med god score også selger flere kopier per review

Derfor mener jeg man er ganske trygg med å bruke 75 - 100 salg per review. MYZ henter inn ~100 om dagen, så det er jo et enkelt regnestykke.

Jeg antar ~80.000 solgte på Steam alene, og med et daglig salg på 7500 - 10.000. Spillet ser ut til å innta en slakere (les: bedre) salgsbane enn noen av estimatene vi har sett her så langt.

Kanskje enda viktigere er det å se på PS4 (og til dels Xburk) utviklingen. Den ser lovende ut, er alt jeg vil si om den.

5 Likes

Jeg tror vi får en god indikasjon fra selskapet ganske snart. Da blir det litt lettere å beregne hvilke faktorer man bør bruke.

150k Tirsdag eller Onsdag. Mark my words🙂

Tror ikke man nødvendigvis kan forvente melding. Jeg håper selvsagt det, særlig da det er åpenbart at markedet er (fullstendig) i villrede. Med CE EA var det kun snakk om salg på Steam, og de tallene har selskapene full innsikt i (så vidt jeg har forstått). Så da var det lett å melde X for Funcom.

Nå er jo den store jokeren her konsollsalget. Og disse tallene tror ikke Funcom har like enkel og umiddelbar tilgang til.

Kan hende de «vet nok» til å oppdatere markedet, men det er ikke sikkert.

Salget på konsoll er kun digitalt det også, så vil tro det er rimelig enkelt der også :slight_smile:

Håper det.

Jeg tror man kan forvente melding, men litt mer usikker på om det vil skje i morgen.

Mitt estimat, som jeg jo skjønner mange syntes er litt vel forsiktig, er at MYZ har solgt kanskje rundt 85 000 eksemplarer i morgen. Men estimatet mitt er jo egentlig en range fra 66 000 - 131 000 med beste gjetning på ca 85 000.

Det er relativt vanlig å oppdatere med salg etter 3 eller 7 dager, men nå er det jo slik at Funcom ikke har guidet noe spesifikt salg. De har heller ikke guidet noe angående kostnader. Sånn sett så vet vi ikke når de går break even.

Hvis eksempelvis MYZ har solgt 91 000 i morgen… hvorfor ikke vente 2 dager, og melde “over 100 000 solgte” ? Det virker logisk for min del. Samtidig, hvis de mangler 30k på å nå break even, hvorfor ikke vente til de når det? Det er i mine øyne helt logisk. Runde tall og positiv vinkling er kanskje bedre enn å melde noe etter 7 dager fordi “ofte gjør selskaper det, og vi gjorde det ved conan exiles lansering.”

Jeg tror ikke vi kommer noe nærmere en fasit før Funcom melder noe. Det blir litt sprikende estimater gitt forskjellige forutsetninger, og det er ganske umulig å si noe akkurat nå om hva man antar er mest fornuftig gjetning tror jeg.

9 Likes

Er det «vanlig» å melde etter ~7 dager?

Funcom har sagt de kommer med en børsmelding ved svært gode eller svært dårlige tall, hvis de skal melde noe midt i mellom, så kommer det en pressemelding hvis de kan få gratis PR på det. :slight_smile:

Noen som gidder å linke global bestselger listen igjen?

Jeg har ikke noen statistikk på det, det er min oppfatning. Men det er jo stor variasjon.

https://store.steampowered.com/search/?filter=globaltopsellers

1 Like

Joda, men med tanke på at Funcom ikke har guidet noe angående hva de mener er gode eller dårlige tall så er jo folk i villrede.

Selskapet har jo ikke sagt noe om hva totalkostnadene eller inntektsfordeling er, eller hva de tror salget vil bli, så i praksis så har de ikke guidet noe særlig utover “vi skal lansere ett spill.”

Det kunne jo være greit å oppdatere markedet før kvartalsrapporten i slutten av februar, men det er på ingen måte nødvendig å gjøre det.

2 Likes

Forsåvidt :slight_smile:

Utfra hva Funcom har sagt tidligere, så skal man tolke ingen melding etter lansering som at den gikk som planlagt, hverken spesielt bra eller dårlig. :slight_smile:

2 Likes

Jeg ser den, men i dette tilfellet så har ikke Funcom guidet hva “planlagt” er så da?

1 Like

Funcom sin aksjonærpleie er insane dårlig.

Enten fordi de A: er fullstendig ubrukelige på denne biten av butikken, eller fordi B: de har dialog med potensielle kjøpere utenfor børs.

Jeg tror A og håper på B.

1 Like

Sikkert greit å fortsette en liten stund til? (økning 2777)
image
Steam-reviews:
image
PS4:
US: 49
EU: 109

40 Likes

Fortsett :+1:t2:

6 Likes

Kjør på! Det er nok mange som setter veldig pris på de innleggene, inkludert meg. :slight_smile:

6 Likes

Snart förbi FS19 :muscle:

Cohhcarnage er bare så forbanna bra gratis reklame… han liker spillet veldig. Han er ikke alene. Håper lirik eller giantwaffel snart plukker det opp.

2 Likes