Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

@aoegi gjorde en fin insats:

Mailade IR:
Q "Mutant and way forward ? WIll it be DLC, Retail and maybe Switch conversion? Or is this it? "
A: “We are definitely evaluating porting MYZ to Switch and creating additional DLCs, and any retail possibilities connected to those.”

14 Likes

Hva er grunnen til at de ikke har lansert MYZ i Asia og Japan?!

Her kunne de ha landet en beslutning og informert om konklusjonen for lenge siden.

1 Like

De har vel ventet og sett an salget tenker jeg. Gir jo god pekepinn på inntektspotensialet.

2 Likes

De kan jo ha gjort det, men venter med å annonsere til de føler seg noenlunde sikre på når de kan shippe?

3 Likes

De kan ikke bekrefte før det er offisielt.

Regner med at de har bestemt seg for lengst.

Koser meg med juleferie og runde 2 på MYZ (very hard) Bildet gjenspeiler dagens kurs :laughing:

10 Likes

Gir mening om de ønsker å avvente for å se ann salget. Tenker også at å lansere på Switch gir stor verdi i forhold til eksponeringen av IP. Som igjen vil gi mersalg på Steam, PS4 og Xbox.

Håper de gunner på og holder lite igjen! :speedboat:

Om någon vill leka med tanken så har jag tagit fram lite siffror från Immortal Unchained släpp eftersom man vid deras Q3 rapport angav att spelet sålt 53000 kopior 3 veckor efter releasen.

Jag har gjort följande uträkning baserat Immortals 3 första veckor

  • Steam reviews 171 x 65 (sämre betyg så kör på 65 per kopia) = 11115 st
  • VgChartz (retail försäljning): PS4/Xbox = 15281 st
  • Med andra ord har 26604 stycken sålts digitalt på konsol och sammanlagt 80 % av 53k har sålts på konsol!

Nu blir frågan hur man ska tolka 26604 kopior på MYZ konsol försäljning…

Reviewsen för Immortal Unchained säger (har dragit av 30 % av reviews för jag vet inte hur de sålt första 3 veckorna utan kan bara titta på idag):

  • Xbox 93
  • PS4 EU = 51, US = 12, totalt = 63

MYZ har:

  • Xbox 921
  • PS4 EU = 187, US = 60. Totalt = 247

Nu vill man ju såklart vänta 1 vecka till för och se vad MYZ landar på i ratings… men om man kikar idag så har MYZ 4 ggr fler ratings än Immortal på PS4. Om vi leker med tanken att dessa 26604 stycken har sålt hälften på Xbox och hälften på PS4 (vilket det ser ut som?)…

Då har MYZ sålt 53208 kopior på PS4

Inte helt vattentät uträkning kanske… men inte helt omöjlig heller? Har MYZ sålt 53k på PS4 vore jag kalas nöjd

8 Likes

Utfra Conan exiles multippelen er jeg på ca 45k på PS4. Det er stor usikkerhet ved den, så om det er solgt 30k eller 60k ser jeg på som fullt mulig.

1 Like

Steam community:
image

Steam reviews:
image

PS4:
image

20 Likes

“Mutant Year Zero is addictive, incessantly fun, and strategically rewarding, and is quite easily among the best strategy games of 2018”

16 Likes

Börjar dala nu på gts…men känns ändå som en väldigt lyckad releasen…

1 Like

Releasen har forsåvidt vært vellykket men dette viser også hvor vanskelig det er å skape stort salg på kort tid med en ukjent IP selv med god mottagelse. Jeg tror nok litt av grunnen til at kursen har gått ned i det siste er at salget nok ikke helt er som forhåpet. Det vil nok ta litt tid enda før alle utviklingskostnadene er dekket inn. Men den gode mottagelsen og slike priser vil nok hjelpe på slik at salget ikke stagnerer helt. Jeg tror kanskje en del avventer første salg da de føler det er litt dyrt i forhold til tiden man vil få spilt.

Men jeg håper og tror man satser videre på expansions/DLC’s. De er jo langt billigere å lage og med mer innhold vil kanskje spillet bli interessant for flere også. Er nok en del som synes spillet er litt kort enda tror jeg.

1 Like

Agreed. Prisen må ned, slik at de får flere ombord, så får de spy ut DLC over en lav sko. Mottakelsen blant presse og folk som har kjøpt det har vært knallbra, og jeg hadde egentlig på bakgrunn av det håpet på mer salg etterhvert som word of mouth tok tak, men det kommer muligens etterhvert. For Funcom er det en suksess uansett. De klarer garantert å komme seg ut i 0 samtidig som de får etablert IP’en sin.

Prisen bør ikke gå ned enda. Men kanskje på neste steam salg eller i forbindelse med en DLC slipp i Q1. ( jeg håper de har en DLC klar til Q1).

1 Like

Hovedproblemet til MYZ slik jeg ser det er at det er litt for kort. De kunne sikkert variert litt mer i landskapet i tillegg, men ideen er vedlig god. Dersom de lager et par DLCer om inneholder utvididelser og nye typer områder slik at folk ikke føler at de får for lite for pengene, kan de etter det bundler det sammen til samme pris de har nå og de som kjøper vil bli ennå mer fornøyd.

1 Like

TBL borde även införa en “easy” mode också. Det är många som klagar på att Normal är för svårt. Och sedan vill jag ha en minimap i spelet med

2 Likes

Regner med at de har en check-list hvor de har en del aksjonspunkter. Alt annet vil være svært rart. Spørsmålet er hvor godt de faktisk har solgt og hvor mye de tør å investere videre.

Dersom de hadde vært smarte hadde de laget en form for “creator” hvor brukerene selv kunne lage egne landskap og oppgaver ved å plassere ut mutanter. Spørsmålet er hvor dynamisk de har programmert spillet i utgangspunktet, og om det er mulig på bakgrunn av det.

Disse konstruksjonene kunne deles i et community.

Siste 40 reviews 95 % positive. Dagens 10 er 100%.

18 Likes

Da teller du både Steamkjøp og utenfor regner jeg med?

Av de som regnes med på Steam så har 8 av de siste dagene hatt over 80% positive, og snittet for alle 9 dagene er på 84%. Så utviklingen har vært veldig pen. Bruken av Denuvo ga en del negative i starten tror jeg så egentlig reflekterer vel reviewene nå kanskje mer selve spillet. Fint å se at >80% ser ut til å ha kommet for å bli selv om marginen for å svippe under vel fortsatt er relativt liten.

1 Like