Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Ingen som vet i kroner og øre. :stuck_out_tongue_winking_eye:

funcom faar penger, hvor mye vet vi ikke. Men Rui er smart. Saa det er nok en god deal for Funcom.

2 Likes

Skjønner - men antar det er et «godt tegn» å bli en del av den abonnementsgreia til Microsoft?

Dette er vel en av de bedre artiklene om programmet:

And that’s how Microsoft approached the entire program. The key concept behind Game Pass isn’t to offer a massive glut of games, but rather to serve as a sort of curator. While Microsoft’s commitment for the service is to include more than 100 games, and currently it’s around 170 titles, that’s not the important metric for the company.

“It’s more about balancing content,” Decker said. “We want to make sure there is something for everyone. We want to retain a highly curated catalog so that we think every game in the catalog is great.

“Initially, we thought that number was going to be really important. But what we hear now is, ‘I don’t want thousands and thousands of games, I want really good games.’”

Akkurat hvordan det fungerer er vel ikke offentlig, men det logiske er at utviklere får ganske godt betalt for å la ett lanseringsspill bli med i pakka. Slik jeg har forstått det i hvert fall. Men hva “ganske godt” er … tja?

3 Likes

meget interessant artikkel, noen sitater:

As the service continues to grow — a rumor now has Microsoft potentially tying it to an all-access pass that would bundle it with a console and the company’s online Live service — some worry that it could eat into profits, reducing the money made from a game that sells for $70 or so a pop to pennies for a stream.

But Tim Woodley, senior vice president of global brands at 505 Games, said that’s not what his company has seen.

“Discoverability is one of the bugbears of our industry,” he said. “Our titles also experience a much higher level of engagement than they otherwise would have.”

It was looked at like the service that was going to cannibalize sales, but we’ve seen the opposite.”

2 Likes

Synes det er litt rart at de lar MYZ være med helt fra launch. Synes det hadde virket smartere å lansere spillet og heller bli med i februar.
CE hadde definitivt vært en god idé å ha inn i den ordningen.

kan det være at det kommer en dlc ganske snart? Den blir vel ikke med i gamepass. Er jo en sykt bra eksponering da.

1 Like

Slik jeg forstår det, så er det å ha ett spill med fra lansering noe utviklere/publishers får vesentlig bedre betalt for enn å la ett spill komme med senere.

Det å ha spill med i ordningen fra lansering er noe av måten Microsoft pusher dette som en bra tjeneste på, det er viktig for markedsføringen deres.

Men det gjør det selvfølgelig umulig for oss å ha noen mening om inntekter fra Microsoft/xbox one plattformen før årsrapporten kommer. Vi får basere oss på PS4 og Steam.

Håller med och tror Funcom har fått en bra deal som de är väldigt nöjda med här. Det är ju ingen som tvingar dem att vara med, men de har säkert gjort en väl genomtänkt bedömning att detta bör generera mer intäkter än en klassisk lansering.

Jag är helt trygg på att Funcom har analyserat detta noggrant och tror som sagt att det positionerar dem väldigt bra för framtida dlc-sälj! :).

Rocket league lanserades tidigt på PS plus i en liknande ordning -var väldigt lyckat där! :+1:t2:

3 Likes

Ryktet til funcom har nok dessverre fått seg en kraftig knekk etter den svært bugga CE xbox releasen, så dette er også en måte å sakte men sikkert bedre dette ryktet på xbox.

Noen ide om hvor mange som bruker denne tjenesten hos xbox? I og med at de ikke går ut med tallene tyder på at ikke talla er veldig store ennå.

At MYZ blir med tyder på at dette er en spillgren som er dårlig representert i xbox game pass-biblioteket.

2 Likes

Tja dukker spillet opp på xbox bestselgerlister, kan man bruke de vanlige metodene for å anslå salg. Dette salget her kommer bare i tillegg. Sånn sett hvis man kunne estimere nøyaktig fra topplister gir dette estimatet et minimum.

1 Like

At MYZ er et veldig bra spill har jeg ingen tvil om etter å ha spilt demoen, men om man ikke har prøvd det og ikke er fan av turn-based tror jeg terskelen er høy for å kjøpe det. Når det nå kommer med i xbox game pass er det problemet så og si løst (på denne plattformen).

Såvidt jeg har forstått koster et subscription 10$ (1$ med kampanje) og hvilke spill som er tilgjengelig til enhver tid varierer. Om man vil kjøpe et av spillene som er i katalogen, får man en 20% rabatt. Disse dataene kan vel brukes til å regne om til omtrentlig antall subscribers til tjenesten:
https://www.superdataresearch.com/gaming-subscription/ (det er ulik pris på abonnementene og Xbox har sannsynlig vokst ettersom de kjører en del kampanjer).

CE i Humble bundle var vel nevnt som et viktig bidrag til det gode Q3 resultatet, så at de gjør noe lignende med MYZ der de sannsynligvis får et godt forskudd, gratis PR for både spill og IP og en stor spillermasse å selge DLCer til senere tror jeg er en ekstremt god deal.

6 Likes

Hvordan fungerer rabatter på Xbox One-spill og tillegg?

Xbox Game Pass-medlemmer kan spare opptil 20 % på Xbox One-spill de har kjøpt fra den eksisterende katalogen, samt opptil 10 % på beslektede Xbox One-spilltillegg og forbruksmateriell. Rabattene er basert på Microsoft Store-prisen og er lagdelt basert på den globale lanseringsdatoen for spillet. Medlemmer får opptil 10 % rabatt på Microsoft Store-prisen mellom 31 og 90 dager etter lanseringsdatoen for spillet. Medlemmer får opptil 20 % rabatt 90 dager etter lanseringsdatoen for spillet. Når det gjelder spilltillegg og forbruksmateriell får Xbox Game Pass-medlemmer opptil 10 % rabatt fra samme dag som tillegget utgis.

3 Likes

Funcom har nok gjort en nøye vurdering før de gikk inn i Xbox Game Pass. De har også fått testet det ut på PC i form av Humble Bundle, og har sikkert noen erfaringer derfra som de er fornøyd med.

Utgivelsen er i første omgang også kun digital. Denne måten å gi ut spillet på vil føre til at det blir et must-have for mange av dem som abbonerer på tjenesten. Og siden spillet ser svært solid ut, vil de få god hjelp av word-of-mouth, og denne måten å gi ut spillet på sikrer at mange kommer til å spille det. Samtidig eier man ikke spillet selv, men må kjøpe det på vanlig måte hvis man skal ha det når man f.eks. sier opp abonnementet.

1 Like

Leser litt om denne tjenesten nå og den er litt interessant fordi du ikke har noen garanti for hvor lenge spillet blir i xbox game pass. Tenk deg hvis favoritt-spillet ditt blir fjernet etter en stund. Da er nok veien til et vanlig kjøp temmelig kort vil jeg tippe.

1 Like

Jeg er 110% overbevist om at dette er den beste løsningen for myz på xbox. Rui har vist at han er smart og fornuftig og jeg tror ikke han hadde gjort denne dealen om den var dårlig.

Blir spennende å se, jeg er iallefall enda mer hypet! Og Dlc kommer det garantert. Det vedder jeg lett på

7 Likes

Han gjør en kjapp sammelikning med XCOM på ca 37:03.

Hvorfor jeg har troa på Xbox og det Rui har mekka nå.

“Decker than went ahead to say that it’s ultimately more about the quality than the sheer quantity of the games available through the service.”

“Thanks to Game Pass, Sea of Thieves surged to 2 million players in its first few weeks and State of Decay 2 had 1 million after a single week. Microsoft reiterated that it is commitment to do the same with Halo, Forza, Gears of War, and more.”

Etter den litt slitne Xbox launchen til CE som på mange måter var hard læring for Funcom føler jeg dette er en MEGET MEGET fornuftig måte å slå tilbake på.

12 Likes

Xbix live är något annat. Men som de nämns microsoft ger ut alla spel de publisha på ganepass. Det senaste spelet sea of theifs som är ett nytt IP slog rekord. https://www.forbes.com/sites/insertcoin/2018/03/29/microsoft-says-sea-of-thieves-is-its-fast-selling-new-ip-this-generation/

Eftersom funcom inte direkt är i pengaknippa eller sitter på ett dåligt spel så är ja övertygad om att de vet vad de gör. De säljer inte ut detta billigt

5 Likes