Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Mutant Year Zero - Road to Eden (BRL)(Funcom)

Hadde elsket om Fun kjøpte BRL, men det kommer de nok aldri til å gjøre da de er som Evilfreud sier publisher og eier IPen.

Er nok et risk/reward spm.

1 Like

Hvis de er gode på spill generelt så kan det jo hende de har noen originale idéer også, som ikke trenger å tvinges inn i en av IP’ene til Funcom. Sånn sett kan det være kjekt å eie et dyktig utviklerteam. Samtidig sikrer man at ikke en av disse idéene havner hos en annen utgiver.

Som umiddelbart tar pengene og lurer på om de skal starte ett nytt selskap?

Bedre å etablere ett bra samarbeid som begge parter oppfatter som positivt.

5 Likes

Er det derfor Microsoft kjøpte Obsidian og InXile nylig? Tvilsomt…men ok.

Om de får friheten til å lage prosjekter de brenner for ser jeg ikke hvorfor eierne skal forlate skuta. Bare ekstra morsomt å få penger til lambos samtidig som du får fortsette å jobbe som før.

1 Like

Jeg er rimelig sikker på at BRL ikke er interessert i å selge. Dessuten passer det nok Funcom sitt ønske om fleksibilitet å ikke kjøpe dem opp.

3 Likes

Nei si det, skjer til stadighet.

Veldig ofte så handler kjøp av selskaper om å kjøpe opp attraktive IP’er også. Det gjelder ikke her.

Da ville de også bundet seg til å kjøre på med den typen spill i veldig lang tid. Det kan sikkert lønne seg, men det kan også være risikabelt. Jeg tror det er bedre å heller håpe at de vil samarbeide på flere interessante prosjekter hvis begge parter mener det er interessant.

Det er noe annet å jobbe med ett prosjekt du eier enn ett du er ansatt for å jobbe med.

3 Likes

Vi vet vel ingenting om hvilke IP’er eller spillidéer Bearded Ladies sitter på? Kan jo være flere uannonserte prosjekter der.

Dersom BL gjengen har lyst til å komme inn under Funcoms vinger så ser jeg vel ingenting i veien for oppkjøp.
Men BL ble vel blåst liv i igjen fordi “gjengen” ønsket å lage MYZ og skape noe på egen hånd. Er nok litt gryndergener i denne gjengen og slike trives ofte ikke under ledelse/eierskap av andre :slight_smile:
Driven for å skape noe skikkelig bra er ofte bedre når slike får jobbe for eget selskap.

For de som har eierandeler og nøkkelroller vil man vel kunne “låse” de til selskapet i en periode som krav i et oppkjøp, men det er selvsagt en fare for at slike får lyst til å skape noe eget igjen ja.

Er veldig enig i denne:

2 Likes

16 dager til MYZ slippes :slight_smile: Ikke sett en enda som ikke liker spillet å ikke minst konseptet. MYZ kommer til å bli en megahit. Denne IPen kommer til å stige noe enormt i verdi etter MYZ sin garanterte suksess.

Med Conan tv serie, Conan comic fra Marvel etc kommer HS sin portefølje til å bli en verdifull asset.

2 Likes

Jeg er positiv til spillet. Merkevaren og forhåndsbuzz trekker ned. Vi linker presseartikler, men det er vel få som har spillet på wishlist og ikke så sprekt med streamere.

Derfor bør Funcom starte buzzmaking av Petroglyph spillet NÅ! Ting tar tid. Man må bygge fanskare og community og det skjer ikke før x-tid er gått etter revealtrailer.

3 Likes

Nå vet vi jo at det kommer info ang Petrog spillet i år.

1 Like

Jeg tror de skal være forsiktig med å brenne for mye krutt før spillet er ute også. Hvis man ser på Youtube-kurven så kommer det ganske mange videoer den 5. og 6., og så bygger det seg opp en bølge med views 3-4 dager senere så makses denne bølgen.

Siden man ikke får kjøpt spillet så faller interessen gradevis.

Mange av de som har laget videoer vil lage på nytt når spillet kommer, for de har blitt glad i spillet, har fått positive tilbakemeldinger og fått mange views relativt i forhold til annet de har vist.

Hvis der er for lang avstand mellom impulsene her, kan det være at Youtuberne tildels glemmer spillet, og man får ikke multiplisert toppene. Jeg tror noe av poenget er å skape en form for eksplosjon hvor de som ser videoene også lager nye videoer og generer ennå flere views.

Til slutt vil det være variasjon i spillet og kvalitet som avgjør hvor lenge denne eksplosjonen varer.

3 Likes

Jeg er helt enig i poenget ditt. Men jeg snakker om Reveal trailer. Den bør komme nå. For ellers får Petroglyph enda mindre tid enn MYZ på å bygge Buzz. Jeg mener ikke at de skal brenne for mye krutt, men den bør komme nå og ikke 20 desember.

2 Likes

Jeg tror det er det de vil. Hindre at det blir for lang tid fra første buzz til faktisk release. Jeg tror MYZ var planlagt utgitt tidligere og at slapp informasjon om spillet tidligere i forhold til release enn planlagt. Funcom har vel sagt at de ønsker å ha begrenset tid fra reveal til relase.
Jeg tror det er lurt.

Jeg tror de venter til man er ferdig med release aktivitetene for MYZ med Petroglyph reveal slik at dette kommer nærmere jul. Tror det kan være lurt uansett utfall av MYZ egentlig. Går MYZ dårlig får man noe nytt å sette fokus på (nytt håp) og går MYZ bra så får man en positiv trend å forsterke :slight_smile:

3 Likes

Ihvertfall ingen tvil om at MYZ er en IP det kan bygges videre på!!

http://frialigan.se/sv/butik/?collection_id=407042117

3 Likes

Godt poeng. Det var planlagt tidligere ja. Men kommer det nå så blir det altså +/- 1,5 mnd altså et halvt år til lansering. Kanskje bare 4,5-5 mnd til selv om jeg ikke tror det kommer før mai-juni. Det spørs litt på hvilken type spill det er. Men å bruke litt tid på å bygge community på forhånd tror jeg bare er et pluss. Men hvis Funcom og andre mener annerledes så går det sikkert bra uansett.

Tviler på at det blir så mye Mutant hype tidligere enn en uke før lansering.

Veien til nesten 1m salg på 6 måneder for Frostpunk representert av plasseringen deres på Steam GTS

12 Likes

Har ført opp statistikk på Steam Community og wishlist om det er av interesse:
Alle tall er fra 21:00.


image

38 Likes